جعفر پناهی و اعضای خانواده‌های دادخواه آبان بازداشت شدند

در ادامه موج دستگیری‌های سیاسی اخیر در ایران، گزارش‌ها حاکی است که جعفر پناهی، از چهره‌های شناخته‌شده سینمای ایران و جهان و صاحب جوایز فراوانی از جشنواره‌های بین‌المللی و معتبر دنیا، روز دوشنبه ۲۰ تیر توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

پایگاه خبری اعتمادآنلاین با اعلام خبر بازداشت جعفر پناهی گفته که هنوز هیچ مقام رسمی در این مورد اظهارنظر نکرده است.

جعفر پناهی از جمله ۳۰۰ سینماگر و فعال فرهنگی ایران است که روز شنبه با انتشار بیانیه‌ای بازداشت محمد رسول‌اف و مصطفی آل احمد، سینماگران امضاکننده بیانیه اعتراضی «تفنگت را زمین بگذار» را محکوم کردند.

برخی گزارش‌ها حاکی است که جعفر پناهی همراه با گروهی از سینماگران برای پیگیری بازداشت این دو سینماگر به دادسرای زندان اوین مراجعه کرده بود، اما هنگام خروج از دادسرا بازداشت شده است.

جعفر پناهی، کارگردان منتقد ایرانی در اردیبهشت‌ امسال نیز با انتشار مطلب کوتاهی در حساب کاربری خود در اینستاگرام، دلیل فقر و تنگدستی مردم را «حکومت حاکمان نالایق» عنوان کرده و نوشته بود: «وقتی فقرا قیام می‌کنند، حاکمان غارتگر تنها یک راه‌ حل در آستین دارند و آن چیزی جز خشونت نیست.»

آقای پناهی ۲۲ مرداد پارسال نیز در پیامی خواستار پاسخگویی مستقیم رهبر جمهوری اسلامی در قبال تصمیمات و سخنانش درباره بیماری کرونا و بحران ناشی از آن در کشور شد.

آقای پناهی در صفحه خود در اینستاگرام با انتشار بخش‌هایی از سخنرانی‌های رهبر جمهوری اسلامی در قالب ویدئویی کوتاه پرسیده بود:‌ «آیا وقت آن نرسیده که برای یک بار هم که شده پاسخگوی سخنان ضدونقیض خود باشند و آیا به خطر انداختن جان هشتاد و پنج میلیون جمعیت ایران و مرگ صدها هزار نفر ارزش پاسخگویی دارد؟»

منابع خبری روز دوشنبه همچنین از هجوم ماموران امنیتی به خانه برخی از خانواده‌های دادخواه آبان و بازداشت شماری از آن‌ها خبر دادند.

به گزارش حساب کاربری «۱۵۰۰ تصویر» در توئیتر، سعید دامور، برادر وحید دامور از جان‌باختگان اعتراضات آبان ۹۸ از جمله کسانی است که امروز بازداشت شد.

بر اساس این گزارش، ماموران امنیتی در جریان بازداشت آقای دامور، مادر او را نیز مورد ضرب و شتم قرار دادند.

در همین حال گزارش شده است که ناهید شیربیشه، مادر پویا بختیاری از دیگر جان‌باختگان اعتراضات آبان ۹۸ نیز از دیگر بازداشت‌شدگان امروز بوده است.

درباره دلیل موج جدید بازداشت خانواده‌های دادخواه آبان و اتهامات مطرح‌شده در مورد آن‌ها تا لحظه تنظیم این خبر اطلاعاتی منتشر نشده است.

اعتراضات آبان ۹۸ که در ابتدا واکنشی به گران شدن ناگهانی قیمت بنزین بود، به‌سرعت تغییر جهت داد و حکومت جمهوری اسلامی را نشانه گرفت. این اعتراضات اما با سرکوب شدید مواجه شد، به‌طوری که صدها نفر در جریان آن کشته شدند.

شمار دقیق کشته‌شدگان این سرکوب‌ها مشخص نیست، اما خبرگزاری رویترز ضمن اعلام کشته‌ شدن حداقل ۱۵۰۰ نفر در اعتراضات آبان ۹۸، از قول «سه منبع نزدیک به حلقه اطرافیان» علی خامنه‌ای «و یک مقام چهارم» اعلام کرد که رهبر جمهوری اسلامی به مقام‌های ارشد کشور گفته بود «هر کاری لازم است برای متوقف کردن» اعتراضات انجام دهند.

در سال‌های گذشته خانواده‌های دادخواه آبان ۹۸ با فشارهای زیادی از سوی حکومت روبرو بوده‌ و شماری از آن‌ها بارها به صورت خشونت‌باری بازداشت شده‌اند‌. هم‌چنین در مورد برخی از آن‌ها از جمله منوچهر بختیاری، پدر پویا بختیاری حکم حبس صادر شده است.

همزمان با افزایش نارضایتی‌ها در ایران، موج تازه‌ای از بازداشت‌ها و برخوردهای قهری نیز آغاز شده است.

روز جمعه خبرگزاری ایرنا از بازداشت محمد رسول‌اف و مصطفی آل احمد دو سینماگر سرشناس خبر داده و اتهام آن‌ها را «ارتباط با ضد‌انقلاب و التهاب‌آفرینی و برهم زدن امنیت روانی جامعه» عنوان کرد.

همزمان، خبرگزاری مهر نیز از بازداشت مصطفی تاج‌زاده، معاون پیشین وزیر کشور در دولت محمد خاتمی و از چهره‌های اصلاح‌طلب خبر داد و اتهام آقای تاج‌زاده را «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی» عنوان کرد.

اندکی پیش از این بازداشت‌ها، خبرگزاری‌های نزدیک به سپاه پاسداران، اخبار بازداشت چند شهروند اروپایی، در ماه‌های گذشته را نیز علنی کردند.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۱۲ جولای ۲۰۲۲