انتشار جزئیات تازه‌ای از عملیات تروریستی جمهوری اسلامی که در تور تیم اطلاعاتی ترکیه افتاده بودند

یک روزنامه چاپ ترکیه حدود یک ماه پس از انتشار گزارشی مبنی بر خنثی شدن عملیات «تروریستی» نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران علیه شهروندان اسرائیل در خاک این ترکیه، تصاویری از خنثی‌سازی این عملیات منتشر کرد.

روزنامه «صباح» ترکیه با اشاره به بازداشت هشت شهروند جمهوری اسلامی ایران در ماه ژوئن در استانبول توسط سازمان اطلاعات ملی ترکیه موسوم به «میت»، تصاویری از شناسایی این عوامل و عملیات خنثی‌سازی را منتشر کرد.

بر اساس گزارش روزنامه صباح در روز یک‌شنبه ۱۹ تیر، مأموران ظاهرا توسط یکی از واحدهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به استانبول فرستاده شده بودند تا «انتقام» سلسله «قتل‌ها و مرگ‌های مرموز پرسنل سپاه» در ایران طی ماه می و ژوئن را بگیرند. قتل‌هایی که جمهوری اسلامی، اسرائیل را مبداء آن‌ها می‌دانست. شواهد حاکی از آن بود که اسرائیل در نهادهای دولتی ایران رخنه کرده است.

این گزارش با انتشار جزئیاتی از چگونگی جلوگیری از این عملیات تروریستی نوشت که اعضای تیم ترور جمهوری اسلامی در هتلی که محل اقامت سرکنسول سابق اسرائیل و گروهی از گردشگران این کشور در ترکیه در محله «بی اوغلو» در استانبول استقرار یافته بودند. این درحالی است که به استناداین گزارش، مقامات امنیتی ترکیه بدون این که تیم ترور متوجه شوند، محل اقامت شهروندان اسرائیلی را تغییر داده بودند.

بنا بر این گزارش با استناد به اظهارات یکی از کارکنان هتل، گردشگران اسرائیلی پس از این که نیروهای امنیتی ترکیه به آنها اطلاع دادند هدف یک عملیات تروریستی واقع شده‌اند، نگران شدند، اما مسئول هتل با بیان این که «این جا ترکیه است و آسیبی به شما نمی‌رسد»، تلاش کرده بود آنها را آرام کند.

پیش از این یک مقام ارشد اسرائیلی اعلام کرده بود سازمان اطلاعاتی ترکیه با کمک موساد ۱۰ عضو یک گروه تروریستی جمهوری اسلامی ایران را که تلاش داشتند سفیر پیشین اسرائیل و همسرش را در استانبول ترور کنند، بازداشت کرده است.

در گزارش روزنامه صباح، به توسعه برنامه هسته‌ای و تسلیحانی ایران از ژوئیه ۲۰۲۰ و همچنین ترور محسن فخری‌زاده در نوامبر همان سال اشاره شده است. این گزارش همچنین به هک‌ها، آتش‌سوزی‌های مرموز، غرق شدن کشتی‌ها و اختلال در زیرساخت‌های ایران نیز پرداخته است.

کشته شدن حسن صیاد خدایی، فرمانده یک واحد سری سپاه پاسداران که عملیات تروریستی در خارج از ایران را هدایت می‌کرد، در روز ۲۲ اردیبهشت سال جاری در تهران در این گزارش مورد اشاره قرار گرفته است که ابراهیم رئیسی بلافاصله پس از وقوع آن، از انتقام سخن گفته بود.

یائیر لاپید، وزیر امور خارجه اسرائیل پیش از این به آنکارا سفر کرد و در دیدار با همتای ترکیه‌ای خود مولود چاووش‌اغلو با اشاره به برنامه‌ریزی برای انجام این ترورها توسط جمهوری اسلامی اعلام کرده بود که ایران حق حاکمیت ترکیه را نقض می‌کند. اما او تاکید کرده بود که جان شهروندان اسرائیلی به لطف همکاری امنیتی و دیپلماتیک بین دو کشور نجات یافته است.

وزیر امور خارجه ترکیه نیز تأکید کرده بود: «اجازه نمی‌دهیم چنین حملات تروریستی علیه اسرائیلی‌ها در کشور ما انجام شود و پیام‌های لازم قبلا داده شده است.»

انتشار جزئیات این رخداد درحالی صورت می‌گیرد که رسانه‌های ترکیه طی سال گذشته بارها از عملیات ماموران ایران برای اقدام به سوء قصد در این کشور خبر داده‌اند.

با این همه، روابط تهران و آنکارا بهبودی نسبی یافته و رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه قرار است هفته دیگر (۲۷ تیرماه) برای دیداری رسمی به تهران برود.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی،۱۲ جولای ۲۰۲۲