برخود خشن گشت ارشاد به دختر بیمار

پلیس تهران روز سه‌شنبه در اطلاعیه‌ای از برخورد با سَرتیم گشت ارشادی خبر داد که دختر بیماری را با وجود درخواست‌های مادرش به خاطر بی‌اعتنایی به ضوابط حجاب اجباری بازداشت کرد.

در این اطلاعیه، هیچ اشاره‌ای به جزئیات نشده و تنها اعلام شده که با این فرد، به دلیل «برخورد خارج از ضوابط با یکی از شهروندان» برخورد شده است.

در اطلاعیه پلیس همچنین به نوع برخورد انضباطی و تنبیهی که برای این مامور در نظر گرفته شده نیز اشاره‌ای نشده است.

ظهر روز سه‌شنبه، ۲۸ تیر، ویدئویی از برخورد یک واحد گشت ارشاد در شبکه‌های مجازی منتشر شد که مادری را نشان می‌داد که با التماس و گریه از مأموران پلیس می‌خواهد دختر وی را به دلیل بیماری از خودروی پلیس پیاده کنند.

در این ویدئو که واکنش‌های بسیاری را در شبکه‌های مجازی فارسی‌زبان برانگیخت، مادر میانسال جلو خودروی پلیس را می‌گیرد و هر چه فریاد می‌زند که دخترش بیمار است، راننده خودرو به وی اعتنایی نمی‌کند و به راه خود ادامه می‌دهد.

پس از انتشار این ویدئو، هشتگ «دخترم مریضه» در توییتر فارسی‌زبان داغ شده و کاربران به انتقاد از برخورد خشونت‌آمیز با زنان بر سر موضوع حجاب پرداختند.

پلیس تهران در حالی مدعی برخورد انضباطی با سرتیم این گشت شده که پیش از این نیز تصاویر و ویدئوهای بسیاری از برخورد خشونت‌آمیز با زنان به دلیل بی‌اعتنایی به حجاب اجباری منتشر شده بود و پلیس، ماموران متخلف خود را به جای تنبیه، تشویق هم کرده بود.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۲۰ جولای ۲۰۲۲