موج بلند افزایش قیمت‌ها در ایران؛ چیپس از گوشت هم گران‌تر شد

نوسانات قیمت کالاهای اساسی و خوراکی‌ها در ایران همچنان ادامه دارد و در تازه‌ترین گزارش‌ها، قیمت چیپس سیب‌زمینی با احتساب هر کیلو، از گوشت راسته گوسفندی هم پیشی گرفته است.

وب‌سایت تجارت‌نیوز در روز چهارشنبه ۲۹ تیر، با استناد به بهای اعلام‌شده اقلام خوراکی در فروشگاه‌های آنلاین، گزارش داد، «هر کیلو چیپس در بازار بیش از ۱۸۶ هزار تومان» فروخته می‌شود، در حالی که «هر کیلو گوشت راسته گوسفندی با استخوان در بازار ۱۸۳ هزار تومان» است.

بنا بر این گزارش، چیپس خارجی «پرینگلز» ۱۴۹ گرمی «در سوپرمارکت‌ها ۹۶ هزار تومان» است که با احتساب بهای هر کیلوگرم آن «۶۴۴ هزار تومان» است.

حداکثر بهای چیپس در سال گذشته در ایران «کمتر از ۳۰ هزار تومان» بوده است.

با فرا رسیدن فصل برداشت برنج در ایران، قیمت هر کیلوگرم برنج هاشمی و طارم که به «۱۲۰ هزار تومان» رسیده بود، «۲۰ تا ۳۵ هزار تومان» کاهش یافته است.

به گزارش وب‌سایت مشرق، حسن تقی‌زاده عضو انجمن صنفی برنج‌فروشان مازندران گفته است که برداشت برنج‌های پرمحصول از اوایل شهریور آغاز می‌شود و احتمال دارد «شاهد افت قیمت‌ها در شمال کشور و بازار باشیم.»

بنا بر گزارش‌ها از ایران، دارو «بیش از ۵۰ درصد گران شده» و بسیاری از داروخانه‌ها نمی‌توانند در نبود سرمایه، «داروی مرکز خود را تأمین کنند.»

احمد وحیدی، وزیر کشور جمهوری اسلامی، بیست و یکم اردیبهشت‌ماه و اندکی پس از سخنان تلویزیونی ابراهیم رئیسی مبنی بر حذف «ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی» و جایگزینی آن با «نرخ ای‌تی‌اس» و «ارز نیمایی» برای تهیه «اقلام ضروری و کالاهای اساسی»، مدعی شده بود که فقط اقلامی همچون «مرغ، تخم‌مرغ، لبنیات و روغن» با «نرخ‌های مصوب» گران می‌شوند و هیچ کالای دیگری «حق و اجازه گران شدن ندارد.»

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی،۲۱ جولای ۲۰۲۲