استقرار «گشت بارداری» در بیمارستان‌های ایران


بنابر گزارش‌ خبرگزاری‌های ایران، در برخی از بیمارستان‌‌های ایران، برای کنترل زنانی که قصد جراحی رحم و تخمدان به بیمارستان می‌آیند، «گشت بارداری» مستقر شده است.

بر اساس گزارش روزنامه هم‌میهن در روز سه‌شنبه ۲۸ تیرِ، مأموران زن از سوی وزارت بهداشت جمهوری اسلامی به عنوان «گشت بارداری» در بعضی بیمارستان‌ها مستقر شده‌اند که به‌گفته مسئولان بیمارستان برای حضور و فعالیت خود «مجوز قانونی» هم دارند.

دستور کار این مأموران بررسی وضعیت بیمارانی است که به‌لحاظ سنی هنوز بارور محسوب می‌شوند اما به‌دلایل پزشکی در معرض جراحی رحم یا تخمدان قرار گرفته‌اند، تا به آن‌ها در مورد بچه‌دار نشدن هشدار دهند.

یکی از شاهدان عینی در گزارش این روزنامه گفته است که مادر ۵۵ ساله‌اش به‌دلیل تومور رحمی به درد شدید افتاده بود، اما «با هزار نوع رضایت گرفتن از خودش و پدرم جراحی شد و به او چندین بار گفتند دیگر بچه نمی‌خواهی؟»

پیشتر، صابر جباری، رئیس اداره جوانی جمعیت وزارت بهداشت که هفت ماه از تأسیس آن می‌گذرد، گفته بود از زمانی که زن باردار به پزشک مراجعه می‌کند و درخواست آزمایش یا سونوگرافی صورت می‌گیرد، نتایج آن باید در یک سامانه ویژه این موضوع ثبت شود.

چندی پیش، ۱۸ تیرماه، نیز علیرضا رحیم‌نیا، مدیرکل دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی وزارت بهداشت، از مردم خواست «عدم باورمندی» کادر درمان به اجرای این قانون جنجالی «حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» را به این وزارت گزارش کنند.

مقام‌های جمهوری اسلامی پس از اعلام موضع علی خامنه‌ای، که گفته بود سیاست‌های کنترل جمعیت در ایران اشتباه بوده، تلاش می‌کنند با ابلاغ سیاست‌های دستوریِ به‌ویژه ناقض حقوق زنان، از جمله در دسترسی آسان به وسایل جلوگیری از بارداری و سقط جنین، فرزندآوری اجباری را به زوج‌ها تحمیل کنند.

در این راستا اواخر خرداد نیز دستورالعمل‌ «حفظ و مراقبت از جنین سالم» از سوی وزیر بهداشت ابلاغ و سپس جزئیات آن از جمله «جرم‌انگاری» مباشرت یا معاونت در سقط جنین و تعیین جریمه «سنگین» برای آن در رسانه‌ها منتشر شد.

برگرفته از سایت ایران وایر، ۲۱ جولای ۲۰۲۲