اعتراض طرفداران صدر به کاندیدای مورد حمایت رژیم ایران

بر اساس گزارش‌ها، صدها تظاهر‌کننده عراقی به ساختمان پارلمان بغداد در منطقه سبز پایتخت یورش بردند. گفته شده بیشتر این افراد حامیان مقتدی صدر، روحانی بانفوذ شیعه عراق هستند و گروه در اعتراض به نامزدی محمد شیاع السودانی، که تحت حکومت حمایت ایران است، وارد پارلمان عراق شده‌اند.

معترضین از موانع منطقه سبز بغداد عبور کرده سپس وارد ساختمان پارلمان شدند.

معترضان با ورود به صحن اصلی پارلمان عراق و سر دادن شعار «إيران برة برة بغداد تبقى حرة»، خواستار آزادی عراق و پایان سلطه و نفوذ ایران در کشورشان شدند.

ائتلاف «هیئت هماهنگی» که متشکل از احزاب و گروه‌های شیعی شبه‌نظامی وابسته به ایران است در نشستی که دوشنبه ۲۵ ژوئیه در منزل هادی العامری، رهبر ائتلاف «الفتح» در بغداد برگزار شد، به اتفاق آرا با نامزدی السودانی برای تصدی مقام نخست‌وزیری در دولت آینده عراق موافقت کرد.

محمد شیاع السودانی در دولت الکاظمی وزیر سابق کار و امور اجتماعی است. معرفی او پس از انصراف قاسم الاعرجی نامزد ائتلاف «الفتح» از رقابت‌ها صورت گرفت.

هم‌چنین شبکه العربیه گزارش داده که اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران در عصر چهارشنبه ۵ مرداد وارد بغداد شده است.

این سفر قاآنی دو روز پس از معرفی «محمد شیاع السودانی» از سوی ائتلاف «هیئت هماهنگی» طرفدار ایران برای پست نخست‌وزیری عراق و در پی اعلام انصراف قاسم الاعرجی نامزد ائتلاف «الفتح» از این رقابت‌ها صورت گرفت.

مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق نیز ضمن انتشار فراخوانی از تظاهرکنندگان خواست که به اموال عمومی و خصوصی آسیب نرسانند و فورا از منطقه سبز خارج شوند.

منطقه سبز در پایتخت عراق دارای ضریب امنیتی بالایی است که ساختمان‌های دولتی و اماکن دیپلماتیک در آن واقع شده‌اند؛ نخست وزیر عراق از تظاهرکنندگان خواسته بود «فورا» از منطقه سبز خارج شوند.

شاهدان عینی گفته‌اند پلیس برای متفرق کردن تظاهرکنندگان از گاز اشک آور و آب فشار قوی استفاده کرده است.

در جریان انتخابات ۹ ماه پیش، ائتلاف مقتدی صدر بیشترین کرسی‌های پارلمان را بدست آورد اما هنوز هیچ توافقی برای انتخاب نخست وزیر و رئیس‌جمهوری جدید بدست نیامده است.

ائتلاف به رهبری مقتدی صدر که با شعار استقلال و مخالفت با نفوذ خارجی وارد انتخابات شده بود، با ۷۳ کرسی از ۳۲۹ کرسی بزرگترین فراکسیون پارلمان این کشور به شمار می‌رود.

دولت مصطفی کاظمی، نخست وزیر این کشور کماکان اداره عراق را در دست دارد؛ اگر توافقی درباره دولت جدید حاصل نشود، آقای کاظمی ممکن است به عنوان سرپرست تا برگزاری انتخابات جدید در قدرت بماند.

تظاهرات امروز بزگترین گردهمایی خیابانی از زمان انتخاباتی بود که بحران پس از آن تا به امروز ادامه داشته است؛ تظاهرکنندگان مخالف نامزدی محمد السودانی، وزیر و فرماندار سابق هستند.

در ماه‌های گذشته، مقتدی صدر از طریق گروه طرفداران صدر و متحدان سنی و کرد آن‌ها به دنبال تشکیل «دولت اکثریت ملی» بوده است. اما تلاش‌های او را رقبایش در مجلس، «چارچوب هماهنگی شیعیان»، که «ائتلاف دولت قانون» به رهبری مالکی یک جزء اصلی آن را تشکیل می‌دهد، خنثی کردند.

خصومت مستمر بین صدر و مالکی هرگز پنهان نبوده و در ماه‌های گذشته با بروز اختلافات بین این دو در گزارش‌های رسانه‌ها درباره درگیری‌ها بر سر تشکیل دولت بعدی، بار دیگر بر سر زبان‌ها افتاد. گزارش‌های رسانه‌های مختلف گفته‌اند که صدر به دفعات از شرکت در هر دولتی که مالکی هم در آن حضور داشته باشد، خودداری کرده است.

اخیرا صدها هزار نفر از نمازگزاران وفادار به مقتدی صدر به دعوت او در مراسم نماز جمعه بغداد شرکت کردند؛ که به گفته تحلیلگران این نگرانی دامن زد که که تجمعات انبوه ممکن است در میان بن‌بست سیاسی چند ماهه به ناآرامی منجر شود.

مقتدی صدر خطاب به معترضان: پیامتان رسید، به خانه‌هایتان برگردید

مقتدی صدر با انتشار بیانیه‌ای خطاب به هواداران خود که وارد مجلس شده‌اند خواست که به خانه‌هایشان برگردند.

صدر با انتشار توئیتی نوشت: «این انقلابی برای اصلاح و مخالفت با محرومیت و فساد بود، پیامتان رسید، مفسدان را به وحشت انداختید».

وی این تحرکات را «گوشمالی» خواند و خطاب به معترضان گفت: «دو رکعت نماز بخوانید و به سلامت به خانه‌هایتان برگردید».

در پی این بیانیه، منابع خبری عراقی خبر دادند که هواداران صدر در حال تخلیه ساختمان مجلس و منطقه خضراء هستند.

خروج معترضان هوادار صدر از ساختمان مجلس

منابع خبری عراقی از بازگشت آرامش به منطقه خضراء در پی عقب‌نشینی تظاهرات‌کنندگان هوادار صدر خبر دادند.

در پی بیانیه مقتدی صدر به هوادارانش درباره بازگشت به خانه‌هایشان، هم‌اکنون ساختمان مجلس و منطقه خضراء شاهد آرامش است.

خبرنگار «الجزیره» در بغداد نیز تأکید کرد که هم‌اکنون معترضان به صورت کامل از منطقه خارج شده‌اند و کنترل اوضاع دست نیروهای امنیتی عراق است.

برگفته ای از سایت ایران امروز، ۲۸ جولای ۲۰۲۲