با رای دادگاه ورزش ویلموتس پنج میلیون یورو بابت پنج ماه مربی‌گری تیم ملی فوتبال ایران می‌گیرد

پس از ماه‌ها کشمکش و جنجال بر سر پرونده مارک ویلموتس، سرمربی سابق تیم ملی فوتبال ایران، دادگاه بین‌المللی حکمیت ورزش (CAS) حکم خود در این باره را صادر و ایران موظف به پرداخت بیش از سه میلیون یورو دیگر به این سرمربی بلژیکی شد.

دادگاه حکمیت ورزش اعلام کرده ایران باید سه میلیون و ۳۲۵ هزار یورو به مارک ویلموتس بابت قراردادی که با فدراسیون فوتبال این کشور داشته پرداخت کند. این مبلغ با توجه به جریمه دیرکرد، اکنون به سه میلیون و ۷۰۰ هزار یورو رسیده است.

ایران پیش‌تر هم حدود دو میلیون دلار به آقای ویلموتس پرداخت کرده بود و اکنون با توجه به حکم دادگاه ورزش، در مجموع فدراسیون فوتبال ایران باید حدود پنج میلیون دلار به مارک ویلموتس پرداخت کند.

این در حالی است که این مربی بلژیکی تنها حدود پنج ماه سرمربی تیم ملی فوتبال مردان ایران بود و در همین مدت هم نتایج ضعیفی به دست آورد به طوری که ایران تا آستانه حذف در مرحله مقدماتی جام جهانی فوتبال قطر رفت.

با این حال، حکم دادگاه ورزش (CAS) بسیاری از مقام‌های فوتبالی در ایران را خوشحال کرده است چرا که این دادگاه حکم دو سال پیش فیفا را شکسته است.

دو سال پیش فدراسیون جهانی فوتبال -فیفا- ایران را به پرداخت شش میلیون و ۱۳۷ هزار یورو جریمه به مارک ویلموتس، محکوم کرده بود اما ایران پرونده را به دادگاه حکمیت ورزش برد و اکنون بعد از حدود دو سال این دادگاه رای فیفا را شکسته است.

در مقابل، بسیاری از اهالی فوتبال و رسانه‌های ورزشی داخل ایران با محاسبه تعداد روزهای حضور مارک ویلموتس در ایران و نتایج ضعیفی که تیم ملی ایران تحت هدایت او به دست آورد، از این پرونده به عنوان یک «فاجعه» یاد کرده‌اند.

خبرگزاری ایسنا روز پنچشنبه، ۶ مرداد، در گزارشی، این اتفاق را «فاجعه تلخ» خوانده و نوشته است که او به رغم «کسب ضعیف‌ترین نتایج تیم ملی» برای هر روز حضورش در ایران، «پنج میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان» دریافت خواهد کرد.

این خبرگزاری با احتساب ریالی و روزهای حضور مارک ویلموتس در ایران، نتیجه‌گیری کرده که: «با احتساب هر یورو ۳۴ هزار و ۴۰۰ تومن به نرخ ۶ مرداد ۱۴۰۱، دستمزد دریافتی این سرمربی کروات جمعا ۱۸۵ میلیارد و ۷۶۰ میلیون تومان خواهد شد.»

مدت قرارداد مارک ویلموتس با فدراسیون فوتبال ایران، سه سال و نیم بود و قرار بود او برای این مدت، هفت میلیون و ۸۷۵ هزار یورو دریافت کند.

این مربی بلژیکی برای سه سال اول سالانه دو میلیون و ۲۵۰ هزار یوررو و برای نیم سال باقی‌مانده یک میلیون و ۱۲۵ هزار یورو دریافت می‌کرد.

دو طرف امیدوار بودند که تیم ملی فوتبال مردان ایران تحت هدایت آقای ویلموتس نه تنها راهی جام جهانی قطر شود، بلکه در مسابقت جام ملت‌های آسیا که سال آینده برگزار می‌شود هم نتیجه قابل قبولی بگیرد.

با این حال، با توجه به نتایج ضعیف تیم ملی فوتبال ایران در مرحله پیش مقدماتی جام جهانی قطر که این تیم را تا مرز حذف در همین مرحله پیش برده بود، بعد از حدود پنج ماه همکاری ایران با مارک ویلموتس پایان یافت.

همزمان آقای ویلموتس با استناد به عدم پرداخت دستمزد ماهانه خود بعد توانست به فیفا شکایت کند و از این بالاترین نهاد تصمیم‌گیر در امور فوتبالی جهان، حکم محکومیت فدراسیون فوتبال ایران را بگیرد؛ حکمی که طی آن فیفا فدراسیون فوتبال ایران را محکوم به پرداخت کل مبلغ قرارداد آقای ویلموتس می‌کرد.

این پرونده برای فوتبال ایران بسیار گران تمام شد به طوری که فدراسیون فوتبال ایران حتی ساختمان محل فعالیت خود را در جریان این ماجرا از دست داد، چرا که آن را برای تامین بخشی از دستمزد آقای ویلموتس در گرو شرکت شستا قرار داده بود.

همزمان با اعلام حکم دادگاه حکمیت ورزش، در ایران منتقدان عملکرد مهدی تاج و فدراسیون تحت ریاست او خواستار رسیدگی قضایی به این پرونده شده‌اند.

خبرگزاری دولت ایران، ایرنا، در یادداشتی که امروز – ششم مرداد – منتشر کرده نوشته: «قرارداد با ویلموتس یکی از جنجالی‌ترین و پرحاشیه‌ترین قراردادهای تاریخ فوتبال بود که پای قوه قضائیه و مجلس را هم به آن باز شد. یکی از مهم‌ترین شائبه‌های قرارداد ویلموتس، رقم قرارداد سالانه ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار یورویی او با تیم ملی کشورمان بود؛ این در شرایطی است که او پیش از آمدن به ایران برای ۷ ماه تنها ۴۸۰ هزار یورو از ساحل عاج دریافت کرده بود و پس از کسب نتایج ضعیف از این تیم آفریقایی کنار گذاشته شد. با وجود عملکرد ضعیف ویلموتس در ساحل عاج، قرارداد او با تیم ملی کشورمان یک افزایش چند برابری پیدا می‌کند تا نمایندگان مجلس به صورت صریح از رخ دادن فساد در این قرارداد صحبت کنند».

در این یادداشت از نهادهای بازرسی و قضایی ایران خواسته شده با توجه به اتمام روند بررسی پرونده در دادگاه حکمیت ورزش، رسیدگی به تخلفات و فساد اداری احتمالی در ارتباط با نحوه عملکرد فدراسیون وقت و اخذ قرارداد با آقای ویلموتس هرچه زودتر آغاز شود.

این خبرگزاری چند روز پیش هم در واکنش به اعلام نامزدی مهدی تاج برای ریاست دوباره فدراسیون فوتبال ایران در یادداشتی کوتاه تحت عنوان «متهم به صحنه جرم برمی‌گردد» از آقای تاج که در زمان او قرارداد مارک ویلموتس امضاء شد به شدت انتقاد کرده بود.

با این حال، آقای تاج چندی پیش در واکنش به خبرنگاران که از او درباره پرونده مارک ویلموتس پرسیده بودند گفت که به علت در جریان بودن روند بررسی این پرونده در دادگاه حکمیت ورزش فعلا اظهارنظری نخواهد کرد اما وعده داد که به زودی درباره جزییات این قرارداد و تبعات آن برای فوتبال ایران سخن بگوید.

آقای تاج در اوایل شکایت آقای ویلموتس از فدراسیون فوتبال ایران به فیفا، مدعی شده بود که قرارداد امضاء شده با این سرمربی بلژیکی به نوعی تنظیم شده که در صورت محکومیت هم فدراسیون فوتبال ایران ناچار به پرداخت کل مبلغ قرارداد نخواهد بود.

او قرارداد آقای ویلموتس را که کمی بعد از ترک کارلوس کی روش امضا شد، یک «قرارداد خوب» خوانده بود که به گفته او اشکالات قرارداد با کارلوس کی روش در آن مرتفع شده بود.

برگفته ای از سایت بی بی سی فارسی، ۲۹ جولای ۲۰۲۲