فراخوان مشترک ملی – بین المللی برای مشارکت در طوفان توییتری در حمایت از معلمان و کارگران زندانی

آکسیون سرتاسری “طوفان توییتری” که قرار است همزمان در داخل و خارج از کشور در روز سه شنبه ۱۱ مرداد در حمایت از معلمان و کارگران زندانی در ایران شروع شود، با هماهنگی شورای هماهنگی تشکل­ های صنفی فرهنگیان ایران و سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه و حمایت فدراسیون‌های جهانی اتحادیه­ ای: آموزش بین‌الملل (EI) و فدراسیون جهانی کارگران حمل و نقل (ITF)، برگزار می ­شود.

از روز جهانی کارگر (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱)، حاکمیت و نیروهای امنیتی آن موج جدیدی از حمله به معلمان و دیگر فعالان کارگری در ایران را آغاز کرده‌اند. در این مدت کوتاه بیش از ۲۰۰ فعال صنفی دستگیر و یا احضار شده اند. تعدادی از معلمان و فعالان کارگری شناخته شده ازآن زمان در بازداشت و تحت بازجویی­ های سنگین به سر می­ برند. از فعالان صنفی که همچنان در بازداشت به سر می ­برند؛ می­ توان از اعضای شورای هماهنگی تشکل‎ های صنفی فرهنگیان ایران، رسول بداقی، اسکندر لطفی، شعبان محمدی، مسعود نیکخواه، جعفر ابراهیمی، و محمد حبیبی و نیز رضا شهابی و حسن سعیدی از اعضای شناخته شده سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه و همچنین فعالان کارگری آنیشا اسداللهی، ریحانه انصای نژاد، کیوان مهتدی و واله زمانی نام برد. همه­ ی این بازداشت شدگان مورد اتهامات ساختگی و بی ­اساس مرتبط با امنیت ملی قرارگرفته­ اند.

ما سیاست­ها و اقدامات سرکوبگرانه دولت را در قبال معلمان و فعالان سندیکایی درایران را به شدت محکوم می­ کنیم. تظاهرات مسالمت­ آمیز، حق تشکل و سازماندهی مستقل و خواست شرایط کاری مناسب، حقوق اساسی و همگانی همه کارگران اعم از معلمان آموزش و پرورش، کارگران حمل و نقل و سایر نیروی کار بخش­ های دولتی و خصوصی است. حق داشتن تشکل و تشکل ­یابی برای تمام اتحادیه­ های صنفی مانند تشکل­ های صنفی فرهنگیان و سندیکای کارگران اتوبوسرانی و نهادهای هماهنگ­ کننده­ ی کشوری مانند شورای هماهنگی تشکل­ های صنفی معلمان ایران هم براساس قوانین داخلی و نیز براساس استانداردهای بین ­المللی، از جمله مقاوله نامه­ های جهانی ۹۸ و ۸۷ سازمان بین­ المللی کار و “بیانیه اصول و حقوق بنیادین در کار”، کاملاً قانونی هستند.

کارگران ایران از جمله معلمان، کارگران اتوبوسرانی و سایر کارمندان بخش دولتی و خصوصی در این کشور در خط مقدم مبارزه با سیاست های نئولیبرالی در کشور بوده ­اند. سیاست‌هایی که خدمات عمومی مانند آموزش و پرورش عمومی و رایگان را هدف قرار داده است و آموزش و سایر برنامه ها و امکاناتی که باید برای همگان عمومی و رایگان باشد، را کالایی کرده است.

دولت به جای شنیدن صدای اعتراض فعالان صنفی و کارگری، با روش‌های سرکوبگرانه‌ قصد ساکت کردن اعضای فعال شورای هماهنگی تشکل­ های صنفی معلمان ایران، سندیکای کارگران اتوبوسرانی تهران و دیگر مدافعان حقوق کارگران در سراسر کشور را دارد. اقدامات ظالمانه دولت از جمله سرکوب اعتراضات مسالمت ­آمیز، اخراج و دستگیری فعالان صنفی، تحمیل حبس انفرادی و حبس­ های طولانی مدت برای اعضای فعال تشکل­ های صنفی معلمان، غیرقانونی و خلاف حقوق اولیه فردی و جمعی معلمان و فعالان صنفی است.

ما ازهمه ­ی فعالان صنفی و نیروهای مترقی در سراسر جهان دعوت می­ کنیم که درهمبستگی با معلمان و فعالان کارگری زندانی در ایران به پا خیزند و صدای آنان باشند. تعدادی دیگر از فعالان صنفی درحال سپری کردن محکومیت ­های طولانی مدت از قبل هستند و اگر ما به طورصریح و فعالانه از بازداشتیان اخیر حمایت نکنیم، آنها نیز امکان دارد با حبس های طولانی مدت روبرو شوند.

برگفته ای از سایت اخبار روز، ۳۱ جولای ۲۰۲۲