ایران می‌گوید در حال بررسی «اطمینان‌آور» بودن پیشنهادهای برجامی اروپا است

ایران می‌گوید در حال بررسی «اطمینان‌آور» بودن پیشنهادهای اروپا از جمله در سه حوزه مسائل پادمانی، تحریم‌ها، و تضمین برای پایداری توافق است.

خبرگزاری ایرنا روز جمعه به نقل از یک دیپلمات ایرانی که به نام او اشاره نشده گزارش داد که جمهوری اسلامی هم‌اکنون «در حال بررسی پیشنهادهای دریافتی است تا نسبت به تامین خواسته‌های خود اطمینان حاصل کند.»

واشنگتن روز دوشنبه، پس از اتمام دور نهم مذاکرات احیای برجام در وین، بلافاصله اعلام کرد آماده است بر اساس پیشنهادهای اروپا به توافقی سریع با ایران دست یابد اما مقامات ایران گفتند «دیدگاه‌ها و ملاحظات» خود را به اروپایی‌ها منتقل کرده‌اند.

اما میخاییل الیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات احیای برجام، روز جمعه به خبرنگاران گفت متن ارائه‌شده از سوی اروپاییان بد نیست و ایران فقط در مورد چند کلمه از متن سوالاتی مطرح کرده است. به گفته او، تقریبا به طور کامل توافق بر سر پیشنهادهای اروپا صورت گرفته است.

آقای اولیانوف پنجشنبه نیز در توییتی گفته بود از دید روسیه، احیای برجام تنها راه معقول و موثر پیش رو است زیرا موجب «رفع تحریم‌های غیرقانونی علیه ایران، تقویت عدم اشاعه [تسلیحات کشتار جمعی]، و ایجاد شرایطی بهتر برای توسعه گفت‌وگوی امنیتی منطقه‌ای» می‌شود.

مسائل پادمانی
محمد جمشیدی، معاون سیاسی دفتر رئیس جمهوری ایران، در توییتی به نقل از ابراهیم رئیسی در تماس‌های تلفنی‌اش با رهبران طرف‌های مذاکرات احیای برجام گفته است توافق نهایی تنها در صورتی قابل دست یافتن است که «ادعاهای پادمانی حل و فصل و بسته شود.»

این در حالی است که روزنامه وال‌استریت ژورنال روز پنجشنبه در گزارشی درباره پیشنهادهای اروپا برای احیای برجام عنوان کرد «امتیاز چشمگیری» به ایران در زمینه مسائل پادمانی داده شده و چنانکه جمهوری اسلامی بپذیرد که همکاری شفافی با آژانس در این زمینه داشته باشد، آمریکا و دیگر طرف‌های مذاکرات از آژانس خواهند خواست تحقیقات در این باره را متوقف کند.

بخش فارسی صدای آمریکا نظر وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا در ارتباط با این گزارش را جویا شده و به محض دریافت پاسخ از سوی این وزارتخانه، آن را منتشر خواهد کرد.

تحریم‌ها
در ماه مارس سال جاری، توافق میان ایران و قدرت‌های جهان تقریبا نهایی شده بود اما خواسته‌های فرابرجامی جمهوری اسلامی و در راس آنها حذف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی موجب نیمه‌کاره ماندن مذاکرات شد.

جو بایدن اعلام کرده حاضر به خارج کردن سپاه پاسداران از این فهرست نیست.

در هفته‌های اخیر گزارش شده که جمهوری اسلامی از این خواسته خود دست کشیده است اگرچه برخی گزارش‌ها به نقل از مقامات ایرانی می‌گویند که ایران هنوز خواستار خروج سپاه از این فهرست است.

تضمین پایداری توافق
جمهوری اسلامی مدت‌هاست به دنبال کسب تضمین از دولت بایدن است که در صورت حاصل شدن توافق جدید، هیچ رئیس جمهوری آمریکا در آینده نتواند از آن خارج شود. اما جو بایدن نمی‌تواند چنین تضمین قاطعی به ایران بدهد زیرا توافق هسته‌ای با ایران یک تفاهم سیاسی است نه یک تعهد حقوقی الزام‌آور.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۱۳ اگوست ۲۰۲۲