احتمال راه‌اندازی آزمایشی کالابرگ از مهر ماه و حدف یارانه‌های نقدی

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی می‌گوید زیرساخت‌های فنی کالابرگ آماده شده و امکان اجرای آزمایشی آن برای «برخی اقشار» فراهم شده است.

سید محمد هادی سبحانیان روز جمعه ۲۹ مرداد در ادامه گفته است در صورتی که طرح اجرایی در دولت به تصویب برسد، از تاریخ یک مهر ماه این امکان وجود دارد که به صورت آزمایشی اجرایی شود.

وی توضیح نداد ارائه کالابرگ برای چه قشرهایی خواهد بود، اما تجارت‌نیوز گزارش داده است با ارائه کالابرگ، یارانه‌های نقدی ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی حذف خواهد شد.

این گزارش می‌افزاید مجلس اصرار دارد دولت باید پرداخت یارانه نقدی را متوقف و به جای آن برای چهار قلم کالای اساسی، کالابرگ الکترونیک توزیع کند که قیمت این کالاها نیز باید بر اساس شهریور سال گذشته باشد.

در این میان، مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه روز جمعه اعلام کرد بازگشت قیمت‌ها به شهریور پارسال ناممکن است.

وی گفت: بعد از بسته شدن بودجه، چند دور افزایش قیمت‌های جهانی» وجود داشته و هنوز اتفاقات روسیه و اوکراین نیز نبود. بنابراین وقتی ما می‌گوییم بازگردیم به شهریور ۱۴۰۰، یا باید بپذیریم هزینه‌اش را مردم بدهند یا باید یارانه‌شان را اضافه کنیم.»

به گفته وی، اگر هرکدام را بپذیریم، دیگر نباید بگوییم قیمت‌ها به شهریور بازگردد بلکه آنچه که ملاک عمل قرار می‌گیرد، اسفند ماه و زمانی است که بودجه بسته شده؛ زیرا بودجه با کسری بسته شده است.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا،۲۱ اگوست ۲۰۲۲