معاون هنری وزیر ارشاد: حمایت دولتی فقط شامل هنرمندان حامی جمهوری اسلامی است

محمود سالاری، معاون امور هنری وزیر ارشاد، با تاکید بر این که «من نماینده هنرمندان نیستم، نماینده دولت جمهوری اسلامی هستم»، گفت که حمایت‌های دولتی فقط شامل جریانی از هنر است که بتواند «منشور هنر جمهوری اسلامی» را که روح‌الله خمینی اعلام کرده، تقویت کند.

آقای سالاری در یک گفت‌وگوی تفصیلی با خبرگزاری دولتی ایرنا که روز سه‌شنبه، اول شهریور، منتشر شد، بر سیاست دولت مبنی بر حمایت دولت از هنرمندان حکومتی و عدم حمایت از دیگر گروه‌های هنری تاکید کرد.

او گفت: «معاون هنری نیامده است تا هنرمندی خلاف سیاست‌های کلان نظام جمهوری اسلامی ایران عمل کند، دولت از او حمایت کند. قرار نیست چنین اتفاقی رخ بدهد.»

معاون هنری وزیر ارشاد با ایده مستقل بودن هنر مخالفت کرد و ادامه داد: «برخی از هنرمندان معتقدند هنر کار دلی است و می‌خواهند کار دل‌شان را انجام دهند. دولت نمی‌تواند پول بیت‌المال را به هنرمندی بدهد که کار دلش را انجام دهد.»

همچنین این مقام جمهوری اسلامی هنرمندان مستقل را به «توهین به جمهوری اسلامی» متهم کرد و گفت: «هر فردی می‌خواهد به جمهوری اسلامی توهین کند، پولش را از همان افرادی بگیرد که به او می‌گویند توهین کند.»

این اظهارات در حالی است که در ماه‌های اخیر محدودیت‌ها در زمینه برگزاری کنسرت‌های موسیقی در ایران شدت گرفته است. همچنین در دو هفته گذشته دست‌کم دو مقام دیگر در وزارت ارشاد از مواضعی حرف زده‌اند که نشان از افزایش فشار بر هنرمندان دارد.

به تازگی و همزمان با لغو ادامه کنسرت سیروان خسروی، خواننده سرشناس پاپ، در اهواز مدیرکل ارشاد استان خوزستان از ممنوعیت برگزاری کنسرت‌های موسیقی در این شهر تا اطلاع ثانوی خبر داد.

همچنین در فروردین‌ماه، حمید آرام‌زاده، خواننده جوان موسیقی سنتی، یک ساعت مانده به اجرای کنسرت خود در اردکان از لغو آن به‌ دستور اداره اماکن نیروی انتظامی به‌ دلیل حضور نوازنده زن در گروه خبر داد.

سالاری در اظهاراتش درباره صدور مجوز به آثار موسیقی یا لغو کنسرت‌ها، برخی از گروه‌های موسیقی را به «ایجاد اغتشاش» متهم کرد.

او گفت: «برخی می‌خواهند با اقداماتی، فعالیت هنری آنان متوقف شود و با این روش مشهور شوند یا به این بهانه اغتشاشی ایجاد کنند.»

معاون وزیر ارشاد تاکید کرد: «اگر نباید برنامه‌ای اجرا شود، همه باید بایستیم تا اجرا نشود، نه این که فشارهایی از دیگر مناطق و نهادها برای اجرا شدن آن وارد شود.»

آقای سالاری همچنین هنرمندان حوزه موسیقی را تهدید کرد که آثارشان را به شبکه‌های ماهواره‌ای ارائه نکنند.

او با اشاره به برخوردهایی که در این زمینه شده، گفت: «زمانی که محرز شود تهیه‌کننده اثر، خودش اقدام به انتشار آن در شبکه‌های ماهواره‌ای کرده است، حتما با او گفت‌وگو می‌کنیم. اخیرا هم محرز شده یکی از تهیه‌کنندگان چنین اقدامی را کرده است که تذکر داده شد.»

چند سال پیش، خبر ممنوع شدن کار هنری برای ۲۴ خواننده پاپ ایران منتشر شد که دلیل آن همکاری با سایت «رادیو جوان» و همچنین پخش کلیپ آنها از شبکه‌های ماهواره‌ای خارج از ایران بود.

همچنین این مقام وزارت ارشاد از قیمت بالای بلیت کنسرت‌ها و تئاترها در ایران نیز دفاع کرد و گفت: «در تمام دنیا قیمت بلیت کنسرت‌های موسیقی بالاست» و «تئاتر نیز در تمام دنیا هم قیمت بالا دارد و هم قیمت متوسط اما همه نمی‌توانند تئاتر ببینند.»

او از حمایت‌های احتمالی دولت برای کاهش قیمت بلیت‌ها سخن نگفت و در عوض بر افزایش «اجاره‌بهای سالن‌ها» و «هزینه‌های جانبی» تاکید کرد.

پیشتر برخی کارگردان‌های تئاتر از خصوصی‌سازی در حوزه تئاتر و گران شدن بلیت‌ها که منجر به خالی‌تر شدن سالن‌ها شده، انتقاد کرده‌اند.

سالاری همچنین بر نظارت و سانسور واژه به واژه در مورد اشعار و ترانه‌ها در حوزه موسیقی تاکید کرد و گفت: «ممکن است گفته شود که در شورای شعر، کارشناسان در بررسی آثار واژه‌ای را ندیده باشند… من این موضوع را خیلی خیلی بعید می‌دانم.»

او همچنین از اضافه شدن یک جشنواره دولتی دیگر به نام «جشنواره سرود فجر» به جشنواره‌های دولتی سالگرد پیروزی انقلاب دفاع کرد و گفت امسال «دفتر سرود و آهنگ‌های انقلابی» در وزارت ارشاد راه‌اندازی شد.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا،۲۳ اگوست ۲۰۲۲