بازداشت سارا سیاهپور آموزگار و فعال صنفی

سارا سیاهپور آموزگار و فعال صنفی از دوم شهریور بازداشت شده و هنوز از علت بازداشت و محل نگهداری او خبری در دسترس نیست. تشکل‌های صنفی آموزگاران در چند شهر ایران با صدور بیانیه‌هایی بازداشت این فعال صنفی را محکوم کرده و خواستار آزادی او شدند.

بر اساس گزارش فعالان صنفی سارا سیاهپور ساعت ۷ صبح روز چهارشنبه دوم شهریور در خارج از خانه‌اش بازداشت شد. این فعال صنفی آموزگاران در استان البرز و تهران، ساعاتی پس از بازداشت با حضور چند مأمور امنیتی به خانه آورده شده و خانه او مورد بازرسی قرار گرفت و بخشی از وسایل شخصی او نیز ضبط شده و دوباره به بازداشتگاه باز گردانده شده است.

او پس از یک روز در تماس چند ثانیه‌ای با خانواده‌اش، از محل و دلایل بازداشت خود اظهار بی‌اطلاعی کرده است.

خانواده سارا سیاهپور نیز روز پنجشنبه سوم شهریور ۱۴۰۱ به زندان اوین مراجعه کردند تا درباره محل نگهداری این فعال صنفی معلمان سوال کنند اما هیچ پاسخ روشنی به خانواده این معلم بازداشت شده داده نشد و از آنها خواستند که در روز شنبه پیگیر وضعیت او باشند.

فشار بر فعالان صنفی آموزگاران در حالی ادامه دارد که جمهوری اسلامی به تازگی مدعی شده قانون رتبه‌بندی آموزگاران را اجرایی می‌کند. اجرای این قانون یکی از مهمترین و اصلی‌ترین خواسته‌های آموزگاران بوده است.

با بازداشت سارا سیاهپور تشکل‌های صنفی معلمان در چند شهر مختلف با صدور بیانیه‌های جداگانه بازداشت این فعال صنفی را محکوم کرده و خواستار آزادی او شدند.

انجمن صنفی معلمان استان فارس در بیانیه‌ای با محکومیت بازداشت این آموزگار نوشته که «هیچ دلیل قانونی برای دستگیری ایشان وجود ندارد و نسبت به بازداشت این معلم دلسوز، به شدت معترض بوده، هشدار می‌دهد که این قبیل بازداشت‌ها نه تنها ما را از ادامه مسیر مطالبه‌گری باز نمی‌دارد، بلکه عزم و اراده‌ی ما را راسخ‌‎تر و گام‌هایمان را در رسیدن به خواسته‌های قانونی‌مان استوارتر از قبل می‌نماید.»

کانون صنفی معلمان هرسین در کردستان نیز در بیانیه‌ای نوشته که سارا سیاهپور معلمی فکور و دلسوز است که جز بهبودی آموزش، برای فرزندان این دیار دغدغه‌ای ندارد. بازداشت این فرهنگی فهیم در نزد جامعه فرهنگیان، دانش‌آموزان و خانواده آنان، همچنین اهل خرد و عقلانیت توجیه قانونی و عقلانی ندارد.

این کانون همچنین از مسئولان جمهوری اسلامی خواسته تا «بیش از این ذهن جامعه و آرامش فرهنگیان را در پیش رو بودن بازگشایی مدارس مشوش نکنند و اسباب آزادی خانم سارا سیاهپور و دیگر معلمان دربند از تهران تا کردستان را هر چه سریعتر فراهم سازند.»

کانون صنفی معلمان خوزستان در بیانیه‌ای نوشته که «با چه منطقی می‌توان بازداشت‌های فله‌ای معلمان را پذیرفت؟ چرا و به واسطه‌ی کدام توجیهات، حرمت معلم و شغل معلمی را می‌شکنند؟! معلمی که نه اختلاس می‌کند و نه به دانش‌آموزان وعده‌های پوشالی می‌دهد؛ تنها به جرم صداقت در گفتار و کردار و عدالتخواهی به شکل غیر‌قانونی دستگیر می‌شود.»

در ادامه این بیانیه آمده که «در این بزنگاه تاریخی که کسانی سعی در خاموش کردن صدای معلم را دارند، کانون صنفی معلمان استان خوزستان ضمن ابراز نگرانی از آینده جامعه و نظام آموزشی و در حمایت همه جانبه از همکار همراه و دلسوز خود از بازداشت‌کنندگان در خواست نموده هر‌ چه زودتر روشی عقلایی را در پیش گرفته و برای حفظ ارزش‌های فرهنگی جامعه و حراست از امنیت و آموزش جامعه، قبل از هر گونه پرونده‌سازی اقدام به آزادی سرکار خانم سارا سیاهپور را آزاد کنند.»

موج جدید بازداشت آموزگاران در ایران از اردیبهشت‌ماه و همزمان با بازداشت دو آموزگار فرانسوی در ایران آغاز شد. صداو سیمای حکومت نیمه اردیبهشت گزارشی از سوی وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی پخش کرد که در آن بازداشت دو عضو «اتحادیه آموزشی و تحصیلی فرانسه» را که سفری توریستی به ایران داشتند، به تجمعات اعتراضی اخیر معلمان در کشور نسبت داده و اسکندر لطفی، مسعود نیکخواه، شعبان محمدی و رسول بداغی، از فعالین صنفی معلمان را با این دو نفر مرتبط دانسته است. گزارشی که با واکنش فعالین صنفی معلمان و انتشار چندین بیانیه از سوی آنان در محکومیت این اقدام امنیتی و ضدانسانی مواجه شد.

با اینهمه بازداشت‌ها و فشارها بر فعالان صنفی آموزگاران از سوی جمهوری اسلامی پایان ندارد و همچنان آموزگاران با بازداشت، احضار، تشکیل پرونده قضایی و محکومیت روبرو می‌شوند.

برگرفته ای از سایت کیهان لندن،۲۸ اگوست ۲۰۲۲