اعلام حمایت بیش از یک هزار شهروند و فعال مدنی از سپیده رشنو؛ «ما نه مجرم هستیم و نه متخلف»

گروهی از شهروندان، کنشگران و فعالان حقوق زنان با امضای بیانیه‌ای ضمن اعلام حمایت از سپیده رشنو، شهروند معترض به حجاب اجباری، اعتراض خود را به بازداشت و شکنجه او و نیز چهار دهه سرکوب زنان ایران ابراز کردند.

این بیانیه با شرح بخشی از آن‌چه بر سپیده رشنو رفته است، از بازداشت و شکنجه فیزیکی او تا اعتراف اجباری در مقابل دوربین تلویزیون حکومتی ایران، بر تلاش حکومت برای حذف زنان از فضای عمومی طی چهار دهه گذشته تاکید کرده است.

امضاکنندگان یادآور شدند که آن‌چه برای خانم رشنو اتفاق افتاد ممکن است برای هر زن دیگری در ایران و در سایه قوانین جمهوری اسلامی تکرار شود.

در بخشی از این بیانیه آمده است: «ما‌ امضاکنندگان، علاوه‌بر اعتراض به پوشش اجباری، به روند رسیدگی غیرقانونی، به شکنجه و آسیب فیزیکی، بازجویی، اعتراف اجباری، حبس و مجرم‌دانستن زنانی که برای ابتدایی‌ترین حقوق خود، یعنی حق پوشش مبارزه کرده‌اند و به اجبار تن نداده‌اند، اعتراض داریم».

امضاکنندگان این بیانیه همچنین با بیان اعتراض خود به جریمه مالی برای انتخاب پوشش و آن‌چه که «پولی‌سازی آزادی» خوانده‌اند، افزودند: «ما نه مجرم هستیم و نه متخلف، ما کسانی هستیم که با دیدن چشمان کبود سپیده رشنو نه‌تنها یک پا به عقب نمی‌رویم، بلکه با یکدیگر فریاد می‌زنیم: رهایی، حق ما و قدرت ما در جمع ما است».

سپیده رشنو، داستان‌نویس و ویراستار، اواخر خردادماه امسال در یکی از اتوبوس‌های تندرو تهران پس از آن که به «تذکر حجاب» از سوی یک زن حامی حکومت اعتراض کرد، بازداشت شد.

میزان، خبرگزاری قوه قضاییه جمهوری اسلامی، روز ۲۹ مرداد خبر داد که کیفرخواست سپیده رشنو به او ابلاغ شده است.

این شهروند ۲۸ ساله با اتهام‌های انتسابی چون «اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور»، «تبلیغ علیه نظام» و «تشویق به فساد و فحشا» روبه‌رو است.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا،۲۹ اگوست ۲۰۲۲