رژیم ایران به آمریکا پاسخ داد؛ واشینگتن: سازنده نیست

درحالی که ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ساعات اولیه بامداد جمعه ۱۱ شهریورماه اعلام کرد که تهران با رویکردی سازنده و با هدف نهایی کردن مذاکرات، پاسخ خود را به جواب آمریکا به پیشنهاد اروپا برای احیای برجام ارایه کرده است، وزارت خارجه آمریکا در نخستین برآورد آن را «غیرسازنده» توصیف کرد. پولتیکو هم پاسخ تهران را که هنوز محتوای آن منتشر نشده است، گامی رو به عقب توصیف کرد که ترغیب‌کننده نیست.

کنعانی گفت: «پس از دریافت پاسخ آمریکا، تیم کارشناسی جمهوری اسلامی ایران آن را بررسی کرد و پاسخ‌های تهران پس از ارزیابی در سطوح مختلف، تدوین و به هماهنگ‌گننده تحویل داده شد.»

اما سی‌ان‌ان به نقل از یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا ضمن تایید دریافت پاسخ جمهوری اسلامی نوشت: پاسخ را دریافت کردیم اما متاسفانه سازنده نیست.

این درحالی است که امانوئل مکرون، رییس‌جمهوری فرانسه و جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در روزهای اخیر نسبت به در دسترس بودن توافق ابراز امیدواری کرده بودند.

اروپا نیمه مردادماه به امید به نتیجه رساندن ۱۶ ماه مذاکره احیای برجام، پیشنهاد جدیدی را روی میز گذاشت. تهران ۲۴ مردادماه به این پیشنهاد پاسخ داد و چند روز بعد آمریکا هم نظر خود را ارایه کرد. حالا تهران نظرات خود را نسبت به پاسخ آمریکا ارایه کرده است. تا امروز گمانه‌زنی‌های متعددی درباره این پیشنهاد و پاسخ‌ها مطرح شده است که هیچ یک به‌طور رسمی تایید نشده است. اما تصور کلی بر این است که این پیشنهاد با ارایه امتیازاتی به جمهوری اسلامی از جمله لغو تحریم و فروش نفت می‌کوشد ابعادی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران را که گمان می‌رود ماهیت نظامی داشته باشد را کنترل کند.

برآورد پولتیکو از نگاه منفی مقامات آمریکا و اروپا به پاسخ بامداد جمعه تهران این است که توافق احتمالا به زودی در دسترس نخواهد بود. منابع اروپایی در‌ گفت‌و‌گو با این نشریه پاسخ تهران را «منفی و غیرمنطقی» توصیف کردند. یک دیپلمات اروپایی هم گفت که پاسخ تهران «اصلا خوب به‌نظر نمی‌رسد».

این در شرایطی است که مجمع عمومی سازمان ملل تا چند روز دیگر در نیویورک آغاز می‌شود و نشست شورای حکام به موازات آن نیز پرونده ایران را در کانون نشست خود قرار خواهد داد. نزدیک شدن انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا عاملی است که می‌تواند بر دشوار‌تر کردن شرایط دستیابی به توافق تاثیر بگذارد.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی،۲ سپنامبر ۲۰۲۲