گردشگری فارس در مسیر معکوس قرار گرفته است

رئیس جامعه هتلداران فارس گفت: متاسفانه در حال حاضر در بخش گردشگری سلامت با مشکلات متعددی مواجه هستیم و گردشگران عمانی با پرداخت ۳۰ ریال عمانی به صورت کامل از هتل‌های ۴ الی ۵ ستاره شیراز استفاده می‌کنند در صورتی که گردشگران ایرانی که به عمان سفر می‌کنند باید برای یک اتاق حدود ۸۰ الی ۹۰ ریال عمان هزینه کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از شیراز، قرار نیست مشکلات بخش گردشگری حل شود و روز به روز شاهد اتفاقاتی تازه در این حوزه باشیم و به رغم جذابیت‌های موجود گردشگری در استان فارس در حال حاضر تعداد اندک پروازهای داخلی به مراتب شرایط را برای گردشگران دشوار کرده است. از سویی دیگر مدیرانی که در این حوزه هم به صندلی‌ها تکیه می دهند، برنامه‌ای عملی برای رونق این صنعت در استان ندارند و متاسفانه شاهدیم که در میراث فرهنگی سال‌هاست بر روی یک پاشنه می چرخد.

سطح اشغال هتل‌های فارس ۳۰ الی ۴۰ درصد است

آن طور که سیادتان، رئیس جامعه هتلداران فارس می گوید: روند افزایشی سطح اشغال هتل های فارس تا دو ماه بعد از نوروز خوب بود و در حال حاضر این میزان به حدود ۳۰ الی ۴۰ درصد رسیده است.

وی با بیان اینکه وضعیت هتل های استان بعد از روند کاهشی کرونا و ایام قبل از نوروز ۱۴۰۱ بهتر شد، گفت: اگرچه سطح اشغال هتل ها حدودا دو سال به دلیل کرونا وضعیت بسیار بدی داشت اما در ایام نوروز و استقبال مسافران و مردم سبب شد تا سطح اشغال هتل ها افزایش یابد.

سید حسن سیادتان در گفت و گو با ایلنا، اظهار داشت: در شرایط فعلی هزینه نگهداری هتل و تعویض تجهیزات بسیار افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه افزایش ۳۰ درصدی هتل‌ها نسبت به سال گذشته در برابر گرانی ۷۰ الی بیش از ۱۰۰ درصد بسیاری از اقلام ناچیز است، بیان می کند: متاسفانه این مهم هتل داران را با مشکل مواجه کرده است و در حال حاضر هتل داران مجبورند صورتشان را با سیلی سرخ نگه دارند.

مشکلات اقتصادی اجازه افزایش قیمت‌ها را به هتل‌ها نمی‌دهد

رئیس جامعه هتلداران فارس با بیان اینکه مشکلات اقتصادی اجازه افزایش قیمت ها را به هتل ها نمی دهد، می گوید: اما سنگین بودن مخارج و هزینه های هتل ها بسیار سنگین و دشوار است و به رغم اینکه قرار بود دولت جهت تعمیر و نگهداری هتل ها تسهیلات به فعالان این بخش پرداخت کند اما در حال حاضر خبری از این وام نیست و همه چیز در حد نامه نگاری است.

سیادتان با اشاره به اینکه قطعا گردشگری و توجه به آن باعث می شود تا دولت و بخش خصوصی بتوانند به نحو احسن از آن بهره و استفاده ببرند، تصریح می کند: با توجه به اینکه ایران جزو قدیمی ترین کشورهای جهان و آثار ها و جذابیت های گردشگری متعدد است قطعا توجه ویژه به گردشگری به مراتب می تواند مفید تر از سرمایه گذاری در حوزه های خودرو باشد.

رئیس جامعه هتلداران فارس در ادامه با بیان اینکه قطعا دولت باید تمهیدات لازم را جهت ورود گردشگران خارجی به ایران و استان فارس بیندیشد و زمینه ورود توریست‌ها را در ایران فراهم کند، می گوید: با توجه به اینکه در حال حاضر بخش های دیگر مانند اماکن تاریخی، شرکت های هواپیمایی از مسافران خارجی دلار دریافت می کنند اما این اقدام توسط هتل ها انجام نمی شود و هتل ها هزینه ها را از گردشگران خارجی به صورت ریال دریافت می کنند.

کم بودن تعداد پروازها از دیگر مشکلات حوزه گردشگری

وی با بیان اینکه بیمارستان‌ها و اماکن درمانی از گردشگران خارجی دلار دریافت می‌کند، می گوید: متاسفانه کاهش تعداد پروازهای خارجی مشکلاتی را برای حوزه گردشگری ایجاد کرده است و به رغم اینکه میزان گردشگران به تعداد قابل توجه وجود دارد اما کم بودن تعداد پرواز در سطح کشور و شیراز باعث شده تا در این بخش با مشکل مواجه شویم.

افزایش قیمت بلیت بهانه‌ای برای اختصاص پروازها به سفرهای خارجی

رئیس جامعه هتلداران فارس با بیان اینکه متاسفانه تعداد پروازهای داخلی نسبت به گذشته بسیار کاهش یافته است، می‌افزاید: اختصاص دادن پروازهای داخلی به سفرهای خارجی مانند دبی، قطر و …. باعث شده تا با مشکلات متعددی مواجه شویم و این در حالی است که در شرایطی که قیمت بلیت شیراز به تهران حدود یک میلیون تومان است اما قیمت بلیت از شیراز به کشور دبی حدود ۷ میلیون تومان است بنابراین شرکت‌های هواپیمایی بسیاری از پروازها را به کشورهای خارجی اختصاص دهند.

سیادتان با بیان اینکه در حال حاضر نیاز است تا دولت تمهیداتی بیندیشند تا هتل داران و این جامعه بزرگ به گردشگران خارجی سوبسیت ندهد، می گوید: با توجه به اینکه گردشگران ایرانی باید در تمام کشور ها دلار خرج کنند نیاز است تا این مهم در کشور و زیر ساخت های گردشگری مخصوصا هتل ها اتفاق بیفتد.

وی با بیان اینکه درآمد هتل ها ریالی است اما در مقابل هتل داران باید هزینه ها را به صورت دلاری پرداخت کنند، خاطر نشان می کند: قطعا در این شرایط وزارت میراث فرهنگی باید تمهیدات لازم را بیندیشند.

رئیس جامعه هتلداران فارس با اشاره به اینکه با وجود پتاسنیل های بالای گردشگری فارس پرداخت سوبسیت به گردشگران خارجی امری منطقی نیست، می افزاید: متاسفانه در حال حاضر در بخش گردشگری سلامت با مشکلات متعددی مواجه هستیم و گردشگران عمانی با حدود ۳۰ ریال عمانی به صورت کامل از هتل های ۴ الی ۵ ستاره شیراز استفاده می کنند در صورتی که گردشگران ایرانی که به عمان سفر می کنند باید برای یک اتاق حدود ۸۰ الی ۹۰ ریال عمان هزینه کنند.

منع ورود گردشگران به ایران مشکلات متعددی ایجاد کرده است

سیادتان گفت: اعلام مسافرت نکردن گردشگران و منع سفر شهروندان به ایران توسط کشور فرانسه و ….. باعث شده تا وضعیت ورود گردشگران خارجی به ایران با مشکل مواجه شود و در صورتی که برجام مجددا احیا شود می توان امیدوار بود که اتفاقات خوب در حوزه گردشگری رخ دهد.

رئیس جامعه هتلداران فارس در ادامه با انتقاد از استقبال نکردن گردشگران و شهروندان ترکیه به ایران می گوید: اگرچه سالانه تعداد زیادی از گردشگران ایرانی به ترکیه سفر می کنند اما در نقطه مقابل گردشگران ترکیه ای از سفر به ایران استقبال نمی‌کنند و تعداد زیادی از مردم برای گردشگری به کشور ترکیه می روند و هزینه می کنند.

سیادتان در ادامه با بیان اینکه متاسفانه خروجی گردشگران ایرانی به دیگر کشورها مانند روسیه و ترکیه با ورودی آن همخوانی ندارد، می افزاید: قطعا دولت برای این مهم برنامه های لازم را داشته باشد.

وی در ادامه می گوید:بخش خصوصی برای جذب گردشگران به داخل کشور می‌تواند اقدامات لازم را مانند برگزاری نمایشگاه، و … انجام دهد اما صدور یک بخشنامه مبنی بر عدم ورود گردشگران به ایران توسط دولت های دیگر کشورها تمام این اتفاقات را باطل می کند.

کمبود زیر ساخت‌های اولیه گردشگران خارجی را در ایران با مشکل مواجه می‌کند

شرفی رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی فارس در ادامه با انتقاد از کندی حمایت از بخش گردشگری می گوید: به رغم تلاش هایی که در بخش گردشگری در حال انجام است اما در حال حاضر تنها در بخش توریست سلامت توانستیم کمی موفقیت حاصل کنیم که بیشتر گردشگرانی که از این کشورها وارد ایران و شیراز می شوند از کشورهای همجوار و عمان هستند.

سهراب شرفی در گفت‌وگو با ایلنا با اشاره به اینکه در شرایط فعلی زیر ساخت‌های گردشگری مانند پرواز و امکانات با مشکلات متعدد مواجه هستیم، می افزاید: در حال حاضر گردشگران در ایران نمی توانند پول را به راحتی انتقال دهند و نبود کارت بانکی و اعتباری برای گردشگران خارجی مصائب متعددی را برای توریست ها ایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه نبود امکانات لازم را برای جذب گردشگران و سرمایه گذاران باعث شده تا با مشکلات متعدد مواجه شویم، می افزاید: گردشگران تا کی می توانند پول نقد زیاد را با خود حمل کنند؟ و ذکر این نکته ضروری است که نبود صرافی ها در فرودگاه ها مشکلات و خطرات جدی برای حوزه گردشگری به شمار می رود.

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی فارس در ادامه با انتقاد از کم بودن پروازهای داخلی می گوید: متاسفانه پرواز های داخلی توان ارائه خدمات به افراد داخل از کشور را ندارند چطور می توانند به گردشگران خارجی امکانات لازم را ارائه دهند.

نبود پرواز از تهران به شهر های دیگر کشور شرایط را برای گردشگران دشوار کرده

عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی فارس با بیان اینکه متاسفانه نبود پرواز از تهران به شهر های دیگر کشور شرایط را برای گردشگران دشوار کرده است، می گوید: وجود مشکلات اساسی در حوزه زیر ساخت های گردشگری و نداشتن باور به جذب گردشگر باعث شده تا با مشکلات متعدد مواجه شویم.

شرفی با اشاره به اشاره به اینکه رفت و آمد توریست‌ها در داخل کشور با مشقت انجام می شود، می گوید: بی شک ایجاد ارتباط مناسب با دیگر کشورها می تواند تاثیرات بسیار زیادی در خرید هواپیما، نقل و انتقالات مالی و ….. داشته باشد و توجه به این موضوعات و هم پیمان شدن با دنیا باعث می‌شود تا به اندازه کافی منافعمان را هم از دنیا ببریم.

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی فارس با بیان اینکه در حال حاضر کشور ایران یک جزیره جدا در دنیا است، می‌گوید: نبود خودرو استاندارد و ….. سبب می شد که در بسیاری از حوزه نتوانیم موفق عمل کنیم و نداشتن اطلاعات از جذابیت‌های گردشگری دیگر کشور به مراتب شرایط گردشگری را در ایران با مشکل مواجه می‌کند.

وی بیان می کند: سوء مدیریت های موجود باعث شده تا نتوانیم از وجود جاذبه های زیارتی، سیاحتی، و ….. در ایران بهره کافی را ببریم.

گزارش: محمدرضا طاهری

برگفته ای از سایت ایران امروز،۵ سپنامبر ۲۰۲۲