کمالوندی: گزارش گروسی «مبهم» و «بی‌اساس» بود

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی هسته‌ای، گزارش اخیر رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، را «بی‌اساس» خواند و مدعی شد که برنامه‌ هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران تاکنون «بیشترین شفافیت» را داشته است.

خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه، ۱۶ شهریور، با استناد به گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خبر داد که ذخایر اورانیوم ۶۰ درصد غنی‌شده حکومت ایران به بیش از ۵۵ کیلوگرم رسیده و در مدت سه ماه، بیش از ۱۲ کیلوگرم افزایش یافته است. بنا بر اعلام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اگر حکومت ایران کمی بیشتر به روند غنی‌سازی اورانیوم خود ادامه دهد، اورانیوم غنی‌شده کافی برای ساخت سلاح اتمی را در اختیار خواهد داشت.

یک روز پس از انتشار این گزارش، سخنگوی سازمان انرژی هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران در بیانیه‌ای ادعا کرد: «مطالب گزارش فصلی اخیر مدیرکل آژانس تکرار موارد بی‌اساس قبلی با اهداف سیاسی بود و جز بازی با کلمات برای اهداف خاص، هیچ نکته جدیدی ندارد.»

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گزارش رافائل گروسی را «مشحون از جزئیات غیرضروری» توصیف کرد و مدعی شد که او این گزارش را عامدانه «مبهم» تنظیم کرده است تا هدف القای غیرصلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران را دنبال کند. او رسانه‌های بین‌المللی را هم به «تحریف» و «مصادره به مطلوب» گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی متهم کرد.

به گفته کمالوندی، «برقراری مجدد نظام راستی‌آزمایی پیشین مستلزم عمل کردن طرف‌های برجامی به تعهدات خود است و نباید از ایران انتظار داشته باشند هنگامی‌ که به تعهدات خود عمل نمی‌کنند و در حالی‌ که تحریم‌های ظالمانه آنان علیه ملت ایران همچنان ادامه دارد، ایران نظارت‌های فرا پادمانی را نیز پذیرا باشد».

بنا بر ادعای سخنگوی سازمان انرژی هسته‌ای، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در جلسه هفته آینده شورای حکام به گزارش اخیر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی «پاسخ‌های حقوقی و مستدل» خواهد داد.

خبرگزاری بلومبرگ روز چهارشنبه در گزارشی، به‌نقل از یک دیپلمات مطلع، نوشت که حکومت ایران در سه ماه گذشته هیچ تعامل مشخصی با بازرسان نداشته و پرونده تحقیقات آژانس درباره فعالیت‌های هسته‌ای گذشته ایران همچنان باز است.

حکومت ایران بر اساس توافق‌ برجام، متعهد شد از راه‌اندازی سانتریفیوژ‌های پیشرفته که برای غنی‌سازی اورانیوم در خلوص بالا استفاده می‌‌شوند، خودداری کند. طبق برجام، حکومت ایران تنها می‌تواند ۲.۲ کیلوگرم اورانیوم با غلظت ۳.۷ درصد در اختیار داشته باشد؛ اما گزارش اخیر آژانس حاکی از آن است که میزان ذخایر اورانیوم ایران به میزان چشمگیری افزایش یافته است.

جمهوری اسلامی ایران در حالی‌ که به‌ تناوب ادعای صلح‌آمیز بودن فعالیت هسته‌ای خود را مطرح می‌کند، توقف تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را پیش‌شرط مذاکرات برجام می‌داند.

اسرائیل، کشورهای غربی و سازمان ملل متحد تاکنون بارها درباره خطر دستیابی حکومت ایران به سلاح هسته‌ای هشدار داده‌اند. روزنامه تایمز نیز به‌تازگی به نقل از دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل متحد، نوشت که این سازمان نمی‌تواند ماهیت صلح‌آمیز فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران را تضمین کند.

کمال خرازی، وزیر امور خارجه سابق، محمدجواد لاریجانی، معاون پیشین وزارت امور خارجه، محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی و اسماعیل کوثری، فرمانده سابق سپاه پاسداران، چهار مقام حکومتی‌اند که در دو ماه اخیر، درباره توانایی ساخت بمب اتم در ایران ادعاهایی را مطرح کردند.

آخرین اظهارات از این دست، سخنان تهدیدآمیز اسماعیل کوثری بود که گفت: «ما می‌توانیم میزان غنی‌سازی ۶۰ درصد را به ۹۳ درصد تبدیل کنیم که به معنی بمب اتم است. ما به دنبال این موضوع نیستیم، اما اگر طرف مقابل دیر بجنبد، توانایی این موضوع را داریم.»

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی،۸ سپنامبر ۲۰۲۲