دیپلمات‌های حکومت ایران پیش از ترک آلبانی اقدام به سوزاندن برخی اسناد کردند

به‌دنبال قطع روابط سیاسی میان ایران و آلبانی، خبرگزاری «رویترز» گزارش داد، دیپلمات‌های رژیم ایران چند ساعت پیش از ترک سفارت آلبانی، اقدام به نابودی برخی اسناد کرده‌اند.

به گزارش العربیه، یک شاهد عینی به رویترز گفته است، یک دیپلمات‌ ایرانی در اولین ساعات روز پنج‌شنبه ۱۷ شهریور، در داخل یک بشکه آتش مقداری کاغذ انداخت. به گفته او، نور آتشی که این کاغذها را می‌سوزاند بر روی دیوار این سفارت‌خانه ۳ طبقه منعکس شده بود.

به‌دنبال حمله سایبری به زیرساخت‌های دولتی آلبانی در ماه ژوئیه، ادی راما، نخست‌وزیر این کشور، روز گذشته از قطع روابط سیاسی آلبانی با ایران خبر داد و گفت، تمام دیپلمات‌ها و کارمندان سفارت ایران در آلبانی ظرف ۲۴ ساعت باید این کشور را ترک کنند.

نخست‌وزیر آلبانی در بیانیه‌ای ویدئویی که برای رسانه‌ها ارسال شد گفت: «این واکنش شدید… کاملاً مناسب با شدت و خطر حمله سایبری است که تهدید به فلج کردن خدمات عمومی، پاک کردن سیستم‌های دیجیتال و هک سوابق دولتی، سرقت ارتباطات الکترونیکی داخلی دولت و ایجاد هرج و مرج و ناامنی در کشور کرده بود.»

وزارت خارجه بریتانیا نیز این حمله سایبری را «غیرقابل» خواند و گفت، تهران مسئول اقدامات خویش خواهد بود.

تهران به شدت تصمیم تیرانا برای قطع روابط دیپلماتیک سیاسی با این کشور را محکوم کرد و گفت، دلایل آلبانی در این زمینه بر اساس «ادعاهای بی‌اساس» صورت گرفته است.

به‌دنبال استقرار حدود ۳۰۰۰ عضو سازمان مجاهدین خلق در اردوگاهی در نزدیک شهر دورس، بندر اصلی آلبانی، روابط بین این دو کشور در سال ۲۰۱۴ تیره شد.

رسانه‌های آلبانی چند روز پس از این حمله سایبری خبر دادند که مهاجمان اطلاعات شخصی اعضای این گروه مخالف جمهوری اسلامی را از کامپیوترهای دولتی این کشور هک کرده و آن را منتشر کرده‌اند.

احتمال استفاده از ماده پنجم منشور ناتو بر ضد جمهوری اسلامی ایران
سخنگوی کاخ سفید روز چهارشنبه با اشاره به حملات سایبری جمهوری اسلامی بر ضد آلبانی از احتمال به‌کارگیری ماده پنجم منشور سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو در مقابله با این حملات خبر داد.

به گزارش صدای آمریکا، کارین ژان پییر در کنفرانس خبری خود در کاخ سفید در پاسخ به پرسشی درباره واکنش آمریکا به این اقدام جمهوری اسلامی بر ضد یک عضو ناتو گفت: «اعضای ناتو هریک به طور مستقل تصمیم خود را در مورد چگونگی پاسخ به حملات سایبری اتخاذ خواهند کرد.»

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره به‌کارگیری ماده پنجم منشور ناتو افزود: «قبل از اینکه بتوانیم ماده پنجم را فعال کنیم، باید چندین فرآیند طی شود و این چیزی است که اعضای ناتو باید در مورد آن تصمیم‌گیری کنند.»

ماده ۵ پیمان ناتو، ایالات متحده و متحدانش را موظف می‌کند در صورت حمله به هر یک از اعضای این پیمان در اروپای شرقی، به کمک آن عضو بیایند.

سخنگوی کاخ سفید با تاکید بر حمایت دولت جو بایدن از تلاش‌های مختلف برای پاسخگو کردن ایران و توسعه همکاری با آلبانی برای تقویت امنیت سایبری آن کشور و تقویت رفتار مسئولانه دولتها در فضای سایبری تصریح‌کرد: «این کاری است که ما انجام خواهیم داد و در این راه متحدی مفید برای آلبانی خواهیم بود.»

شورای امنیت ملی آمریکا هم روز چهارشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ایالات متحده، جمهوری اسلامی ایران را در قبال اقدامات مخل امنیت و تهدید متحدانش پاسخگو خواهد کرد.»

برگفته ای از سایت اخبار روز،۸ سپنامبر ۲۰۲۲