اسرائیل می‌گوید اجازه نمی‌دهد حکومت ایران جهان را فریب دهد

اسرائیل با هشدار به مقامات آمریکا اعلام کرد:« ما بیکار نمی‌نشینیم تا جمهوری اسلامی، دنیا را فریب دهد.»

دفتر نخست‌وزیری اسرائیل روز پنج‌شنبه اعلام کرد که دیوید بارنیا، رئیس موساد به ویلیام برنز، رئیس سازمان سیا و دیگر مقام‌های ارشد آمریکایی گفته‌ که کشورش در برابر رفتارهای بی‌ثبات کننده جمهوری اسلامی آرام نخواهد نشست .

بارنیا رئیس موساد با سفر به ایالات متحده با ویلیام برنز، رئیس سازمان سیا، جیک سالیوان مشاور امنیت ملی، لوید آستین وزیر دفاع، مارک میلی رئیس ستاد مشترک، کریستوفر رای، رئیس اف‌بی‌آی و دیگر مقام‌های ارشد امنیت ملی ایالات متحده دیدار و اطلاعات جدید و مهمی از فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی را به آنها ارائه کرده‌ است.

به گفته رئیس موساد ، مقامات آمریکایی به او اطمینان داده‌اند که واشنگتن به امنیت اسرائیل متعهد است و به ایران اجازه نخواهد داد که به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند.

او همچنین گفت:«دولت جو بایدن، بر همکاری کامل با دولت اسرائیل از جمله در موقعیت‌های منطقه‌ای در خاورمیانه و مسائلی که با امنیت اسرائیل مرتبط است، تاکید دارد.»

بارنیا روز دوشنبه به واشنگتن رفت تا برای توقف روند توافق قریب‌الوقوع هسته‌ای غرب با ایران تلاش کند.

از دیوید بارنیا به‌ عنوان جدی‌ترین منتقد توافق برجام در سازمان امنیتی اسرائیل یاد می‌شود. با این حال، برخی از اعضای نهادهای امنیتی اسرائیل معتقدند «عدم توافق» بدتر از بازگشت به برجام ۲۰۱۵ است.

از سوی دیگر، لاپید، نخست‌وزیر دولت انتقالی اسرائیل، درخواست‌های بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر سابق را برای وارد شدن به یک جدل تمام عیار با دولت بایدن، رد کرده‌ است.

نتانیاهو خواستار این شده که از طریق نمایندگانی در کنگره آمریکا که مخالف جمهوری اسلامی ایران هستند و همچنین با کمک برخی رسانه‌های آمریکایی، با اقدام بایدن در راستای دستیابی به توافق، مقابله شود.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی،۹ سپنامبر ۲۰۲۲