اعلام عقب‌نشینی روسیه از شمال‌شرق اوکراین

ایگور کوناشنکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه، روز شنبه ۱۹ شهریور اعلام کرد نیروهای نظامی این کشور از شهرهای بالاکلیا و ایزیوم در استان خارکوف به منطقه دونتسک عقب‌نشینی کردند.

او در ادامه گفت که این عقب‌نشینی در راستای «دستیابی به اهداف عملیات ویژه برای کنترل مسیر دونتسک» است.

روسیه از تهاجم نظامی به اوکراین به عنوان «عملیات ویژه» یاد می‌کند.

در این میان، سرویس امنیت اوکراین تایید کرده است که نیروهای نظامی این کشور به شهر استراتژیک کوپیانسک در خارکوف وارد شده‌اند.

این نهاد امنیتی اوکراین تصاویری از سربازان این کشور در صفحه تلگرام خود منتشر کرده که وارد کوپیانسک شده‌اند.

ناتالیا پاپوا، یکی از مشاورین رهبر شورای منطقه‌ای خارکیف، با انتشار تصویر دیگری در فیس‌بوک بالا بردن پرچم اوکراین در مرکز کوپیانسک را نشان داده، در حالی که پرچم مچاله شده روسیه زیر پای سربازان اوکراینی است.

کوپیانسک در ۱۲۰ کیلومتری خارکیف، دومین شهر بزرگ اوکراین و یک مرکز استراتژیک و مهم حمل و نقل در شرق اوکراین برای تامین تجهیزات نظامی روسیه در منطقه دونباس است که در اوایل تهاجم نظامی روسیه به اوکراین در اسفند پارسال اشغال شد.

ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهوری اوکراین روز گذشته در نطقی تلویزیونی به پیروزی‌های اخیر ارتش این کشور اشاره کرد و گفت بیش از ۳۰ منطقه مسکونی خارکیف طی هفته جاری بازپس گرفته شده است.

وی گفت: «ما به تدریج کنترل مناطق مسکونی بیشتری را در دست می‌گیریم، پرچم اوکراین را در این مناطق به اهتزاز در‌می‌آوریم و از مردم خود محافظت می‌کنیم.»

رئیس‌جمهوری اوکراین شامگاه شنبه نیز در یک پیام تصویری که در تلگرام خود منتشر کرده گفت: «پیشروی سربازان ما در جهات مختلف جبهه ادامه دارد. در حال حاضر حدود ۲۰۰۰ کیلومتر از خاک ما در چارچوب اقدامات فعال از ابتدای سپتامبر آزاد شده است. این روزها ارتش روسیه بهترین‌های خود را نشان می‌دهد – پشت خود را نشان می‌دهد! و بالاخره فرار کردن برای آنها انتخاب خوبی است. در اوکراین جایی برای اشغالگران نیست و جایی نخواهد بود.»

هم‌چنین طبق برخی خبرهای غیررسمی، در استان لوهانسک، ارتش اوکراین وارد لیسای‌چانسک شد و اکنون در حال ورود به سِورودونِتسک است. این دو شهر در ۱۲۰ کیلومتری شرق آیزیوم قرار دارند که امروز صبح باز پس گرفته شد.

از سوی دیگر شواهد فزاینده‌ای دال بر پیشروی نیروهای اوکراینی در منطقه خرسون جنوبی وجود دارد، منطقه‌ای که هفته‌ها صحنه درگیری‌های بزرگ بوده است.

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، روز جمعه گفت: «ما اکنون شاهد هستیم که نیروهای اوکراینی در مناطق خارکیف و خرسون موفقیت‌هایی به دست آورده‌اند که این بسیار، بسیار دلگرم کننده است.»

ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین نیز روز جمعه اعلام کرد که نیروهای روسی در حال عقب‌نشینی و تخلیه پرسنل مجروح و تجهیزات نظامی آسیب دیده از مناطق مجاور خارکیف هستند.

از زمان آغاز حمله نظامی روسیه به اوکراین، ده‌ها هزار نفر کشته و میلیون‌ها نفر از خانه و کاشانه خود آواره شده‌اند.

سرعت این ضدحملات نه فقط روسیه را غافلگیر کرده، بلکه حتی برخی اوکراینی‌ها را شگفت زده کرده است.

روسیه اکنون دو کانون مهم لجستیکی را از دست داده – شهرهای ایزیوم و کوپیانسک که روی خط آهن قرار دارند. این یک شکست نظامی است و برای آقای پوتین مایه سرافکندگی.

ما قادر نیستیم خود را به خطوط مقدم برسانیم. خبرنگاران حق دسترسی ندارند. اوکراین مصمم است جنگ اطلاعاتی را کنترل کند. اما تصاویر زیادی در شبکه‌های اجتماعی ظاهر شده که نیروهای اوکراین را در حال نصب پرچم کشورشان در نواحی تازه آزاد شده نشان می‏‌دهد.

همه اینها باعث تقویت روحیه برای اوکراین و مایه اطمینان متحدان غربی آن است.

روسیه همچنان در حدود یک پنجم خاک اوکراین را کنترل می‌کند و کمتر کسی بر این تصور است که جنگ به سرعت پایان یابد. اما اوکراینی‌ها اکنون نشان داده‌اند که می‌توانند در نبردها روسیه را شکست دهند. به گفته کارشناسان نظامی، این اولین بار از زمان جنگ جهانی دوم است که یگان‌های کاملی از ارتش روسیه نابود می‌شود.

مدیر سازمان سیا گفت، حمله روسیه به اوکراین را اکنون می‌توان یک “شکست” قلمداد کرد.

به گزارش روزنامه گاردین، ویلیام برنز، مدیر سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در یک سخنرانی که در پی ضدحمله سربازان اوکراینی علیه نیروهای روس در شمال شرق اوکراین ایراد کرد، گفت اکنون می‌توان حمله ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه به اوکراین را به عنوان یک “شکست” قلمداد کرد.

ویلیام برنز در کنفرانسی در شهر واشنگتن گفت که پوتین زمانی که تصمیم به حمله در فوریه گرفت، عزم اوکراین را دست‌کم گرفته بود و اکنون در مورد حمایت بین‌المللی از کی‌یف، همین اشتباه را مرتکب می‌شود.

برنز در این صحبت‌هایش در شهر واشنگتن که از سوی نیویورک تایمز منتشر شد، بیان کرد: پوتین اکنون دارد روی این شرط می‌بندد که قرار است از اوکراینی‌ها، اروپایی‌ها،‌ آمریکایی‌ها سرسخت‌تر باشد… من معتقدم و همکاران من در سازمان سیا معتقدند، این قمار پوتین همانقدر غلط است که فرضیات او در فوریه گذشته درباره اراده اوکراینی‌ها برای مقاومت نشان دادن غلط بود.

این مقام ارشد اطلاعاتی آمریکا اظهار کرد: نه فقط ضعف ارتش روسیه برملا شده است… بلکه اقتصاد روسیه و نسل‌های مردم روسیه با آسیب‌های بلندمدت مواجه خواهند شد.

برگفته ای از سایت ایران امروز، ۱۱ سپنامبر ۲۰۲۲