«آمریکا ممکن است از سازمان‌های اطلاعاتی‌اش بخواهد تجهیزات اینترنت ماهواره‌ای را به ایران ببرند»

روزنامه نیویورک‌تایمز آمریکا می‌گوید ممکن است دولت ایالات متحده به منظور کمک به حل مسئله قطع اینترنت توسط مقامات جمهوری‌ اسلامی، از سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی خود بخواهد تجهیزات اینترنت ماهواره‌ای را به داخل مرزهای ایران برسانند.

به گفته این نشریه، مقامات دولت جو بایدن دقیقا از چگونگی انجام این روش‌ها صحبتی نکرده‌اند اما گفته‌اند که با شرکت استارلینک در این موضوع تماس هستند و به وضوح بحث‌هایی در مورد چگونگی رساندن سیستم‌های اینترنت ماهواره‌ای قدرتمند به معترضان ایرانی در جریان است.

به گفته آنان گزینه‌های متفاوتی در این حوزه، از جمله ارسال این بسته‌ها به همراه کالاهای قاچاق دیگر و یا رها کردن آن‌ها توسط پهپاد‌ها در داخل خاک ایران، مورد بررسی قرار گرفته است.

پیش‌تر آمریکا و اسرائیل در جریان عملیات برای تضعیف برنامه غنی‌سازی اورانیوم توسط جمهوری اسلامی، مجموعه‌ای از اقدامات مشابه را برای انتقال فناوری‌های کوچک به داخل خاک ایران انجام داده بودند.

اینترنت ماهواره‌ای استارلینک بخش‌های گسترده‌ای از جهان را تحت پوشش قرار می‌دهد با این حال برای اتصال به آن، به یک دیش ماهواره‌ای ۳۰ سانتی‌متری و تعدادی قطعات الکترونیکی دیگر نیاز است.

استفاده از اینترنت ماهواره‌ای در ماه‌های اخیر در اوکراین گسترده بوده و مقامات ارشد اطلاعاتی آمریکا می‌گویند از سرعتی که اوکراینی‌ها تجهیزات استارلینک را به دست آورده و فعال کرده‌اند، شگفت‌زده شده‌اند. با این حال آنچه میان مورد اوکراین و ایران تفاوت ایجاد می‌کند، نحوه مواجهه دولت‌های این کشورها با ورود تجهیزات اینترنت ماهواره‌ای است.

در مورد اوکراین، دولت کی‌یف به شدت در عرصه رساندن اینترنت ماهوا‌ره‌ای به شهروندان خود فعال بوده است.
در جریان جنگ روسیه علیه اوکراین، بیش از ۱۵ هزار بسته تجهیزات اینترنت ماهواره‌ای از طریق هواپیما به کشورهای مجاور اوکراین انتقال یافته، سپس در قطارها و کامیون‌ها بارگیری شده و درنهایت از طریق مرز به داخل اوکراین راه یافته است. این در حالی است که حکومت ایران خود عامل قطع شبکه اینترنت سراسری است.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا نیز روز سه‌شنبه گفت که دولت ایالات متحده «به دنبال راه‌هایی جهت تسهیل ارائه خدمات فناوری برای مردم در ایران» در بحبوحه قطعی گسترده اینترنت در طول ناآرامی‌های سراسری اخیر است.

آقای بلینکن در کنفرانس مطبوعاتی خود گفت که مجوز عمومی جدیدی که توسط وزارت خزانه‌داری صادر شده «به شرکت‌ها اجازه می‌دهد تا مواردی مانند خدمات سخت‌افزاری، نرم‌افزاری و ابری، همچنین فناوری‌های امنیتی در حوزه حفظ حریم خصوصی را ارائه دهند تا ایرانی‌ها بتوانند بهتر با یکدیگر در داخل و همچنین با سایر نقاط جهان ارتباط برقرار کنند».

ایلان ماسک، بنیانگذار شرکت فضایی اسپیس‌ایکس که ماهواره‌های استارلینک را به مدار زمین می‌فرستد، پیش از این از مقامات آمریکا خواسته بود معافیت‌هایی را برای شرکت‌های فعال در حوزه فناوری در نظر بگیرد تا بدون اینکه مشمول تحریم‌های واشنگتن علیه تهران شوند به ایرانیان خدمات‌رسانی کنند.

در پی این درخواست وزارت خزانه‌داری آمریکا مجوزی کلی صادر کرد که به شرکت‌ها اجازه می‌داد بدون واهمه از تحریم، خدمات دسترسی به اینترنت را به ایرانیان ارائه کنند.

وزیر خارجه آمریکا اضافه کرده است که شرکت‌های فعال در حوزه فناوری می‌توانند با مراجعه به وزارت خزانه‌داری آمریکا درمورد مجوزدار بودن یا نبودن فناوری‌های خود کسب اطلاع کنند. وی در عین حال درباره اینکه آیا ایالات متحده برای وارد کردن فیزیکی سخت‌افزارهای مورد نیاز به ایران با شرکت‌های آمریکایی همکاری خواهد کرد یا خیر، از ارائه توضیح خودداری کرد.

دولت جو بایدن علاوه بر صدور مجوز عمومی برای ارسال تجهیزات اینترنت ماهواره‌ای، هفته گذشته گشت ارشاد ایران را به دلیل آزار و خشونت علیه زنان ایرانی تحریم کرده بود.

در پی مرگ مهسا امینی دختر ۲۲ ساله ایرانی در بازداشتگاه گشت ارشاد، به مدت بیش از یک هفته است که خیابان‌های ایران دستخوش تظاهرات و ناآرامی‌های فزاینده شده است. حکومت ایران برای مقابله با این موج اعتراضات اقدام به اختلال گسترده و همچنین قطع اینترنت کرده است.

برگرفته ای از سایت یورونیوز (اتحادیه اروپا) به زبان فارسی، ۲۸ سپتامبر ۲۰۲۲