تحریم‌های نفتی ایران تشدید شد

در میانه اعتراض‌های سراسری در ایران، وزارت خزانه‌داری ایالات متحده روز پنجشنبه اعلام کرد مجموعه تحریم‌های تازه‌ای علیه حکومت ایران با هدف محدودتر شدن صادرات نفت ایران وضع کرده است.

بر اساس اعلام وزارت خزانه‌داری آمریکا، ۱۰ شرکت تجاری و یک نفتکش با پرچم پاناما به فهرست تحریم‌های پیشین ایالات متحده، علیه صنایع نفت و گاز ایران، اضافه شدند.

خبرگزاری بلومبرگ روز پنجشنبه هفتم مهرماه ۱۴۰۱ در گزارشی به‌نقل از دو منبع خود نوشت رئيس‌جمهوری ایالات متحده، قصد دارد مجموعه‌ای از تحریم‌های تازه را با هدف ضربه زدن به شرکت‌ها واسطه یا نهادهای تسهیل‌گر برای صادرات نفت ایران اعمال کند.

همزمان ‏آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، با انتشار توییتی در حساب کاربری‌اش نوشت دولت آمریکا در پی آن است که به‌منظور ایجاد اختلال در شبکه دور زدن تحریم‌های حکومت ایران، تحریم‌های جدیدی بر محصولات نفتی و پتروشیمی جمهوری اسلامی ایران اعمال کند.

شرکت‌های تجاری که روز پنجشنبه در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار گرفتند در ایران، چین، هند، هنگ‌کنگ و امارات متحده عربی فعالیت دارند.

خبرگزاری بلومبرگ در بخش دیگری از گزارش روز پنجشنبه خود، به‌نقل از یکی از منابعش بدون ذکر نام، نوشت این تحریم‌های تازه، تنها بخشی از طرح گسترده‌تر ایالات متحده برای تشدید بیشتر تحریم‌ها ظرف هفته‌های آینده است.

به‌نوشته بلومبرگ، با وجود تحریم‌های شدید دولت آمریکا، بعد از خروج دولت ترامپ از توافق هسته‌ای برجام، حکومت ایران توانست صادرات نفت خود را افزایش دهد.

با این حال، ظرف ماه‌های گذشته صادرات نفت ایران در نتیجه رقابت میان عرضه‌کنندگان بازار و تخیف‌های روسیه، از زمان اوجش، یعنی یک میلیون بشکه در روز، فاصله گرفته است.

اعمال تحریم‌های تازه دولت آمریکا علیه صادرات نفت ایران، همزمان شده است با انتشار گزارش‌هایی از شکست کامل مذاکرات هسته‌ای احیای برجام.

بسیاری از تحلیلگران اعتقاد دارند دست‌کم تا پیش از برگزاری انتخابات میانه‌دوره‌ای کنگره در ماه نوامبر، دست‌یابی به توافق هسته‌ای با حکومت ایران، به‌ویژه بعد از آغاز دور تازه‌ای از اعتراض‌های ضدحکومتی در ایران، بسیاربسیار بعید به‌نظر می‌رسد.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۳۰ سپتامبر ۲۰۲۲