اعتراضات سراسری در ایران با محوریت دانشگاه‌‌ها و مدارس ادامه دارد

با گذشت هجده روز از اعتراضات مردم در سراسر ایران با تداوم شعارهای مرگ بر دیکتاتور و نفی نظام جمهوری اسلامی، این اعتراضات از خیابانها به دانشگاه‌‌ها و مدارس سرایت کرده است.

همزمان با محدویت‌های گسترده اینترنت در ایران که امکان ارسال تصویر و ویدیو را به کمترین میزان رسانده است، برخی تصاویر و گزارش‌ها حاکی است، مردم در تهران و شهرهای دیگر همچون بندرعباس خیابان‌ها را رها نکرده و همچنان مشغول اعتراض مسالمت‌آمیز هستند.

از سوی دیگر جنبش اعتراضی مردم به رهبری زنان در مدارس به ویژه مدارس دخترانه پررنگ‌تر شده است، دختران دانش‌آموز در شهرهای مختلف ایران با برداشتن حجاب اجباری و سوزاندن و پاره کردن تصاویر رهبران سابق و کنونی جمهوری اسلامی یک‌ صدا خواهان زندگی و آزادی هستند، خواسته‌ای که پسران دبیرستانی نیز آن را فریاد می‌زنند.

شاهزاده رضا پهلوی با اشاره به اعتصاب شماری از کسبه در اصفهان، آن را «گامی در مسیر درست» خواند و تأکید کرد که «اعتصابات سراسری» می‌تواند «در کنار اعتراضات سراسری» جمهوری اسلامی را «به زانو» درآورد.

هم‌زمان با گسترش اعتراضات سراسری ایران و پیوستن دانش‌آموزان به آن، شاهزاده رضا پهلوی روز سه‌شنبه ۱۲ مهر در توییتی با انتشار ویدئویی از اعتصاب کسبه خیابان طالقانی در اصفهان، نوشت: «گزارش‌های متعدد، خبر از گسترش اعتصابات از بخش‌های فرهنگی – آموزشی به بخش‌های خدماتی – تجاری می‌دهند. این گامی است در مسیر درست.»

همزمان با اعتراض‌های داخل ایران اجماع جهانی در محکومیت کلامی و عملی سران حکومت اسلامی نیز گسترش یافته است.

روز سه‌شنبه سخنگوی کاخ سفید گفت: «هدف دولت جو بایدن از اتخاذ رویکردی که توسط رئیس جمهوری و مشاور امنیت ملی کاخ سفید اعلام شده، کمک به مردم ایران در استیفای حقوقشان است.»

کارین ژان پییر در پاسخ به پرسشی در مورد این که آیا هدف تغییر موضع دولت کنونی در مقایسه با دولت آمریکا در زمان اعتراضات سال ۱۳۸۸ پایان دادن به سرکوب اعتراضات، یا ایجاد تغییر در قوانینی که منجر به این اعتراضات شد و یا تغییر رژیم است، گفت: «هدف ما این است که در کنار همه شهروندان ایرانی که با رشادت‌های خود به جهان الهام می‌بخشند، بایستیم و در کنار آنها خواهیم بود.»

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم از بررسی گزینه‌های تحریم حکومت ایران به‌ دلیل «کشتن مهسا امینی و سرکوب اعتراضات سراسری» خبر داد.

جوزپ بورل، در پارلمان اروپا، سرکوب اعتراض‌ها توسط مقامات جمهوری اسلامی و کشته‌شدن ده‌ها نفر در پی این سرکوب خشن را «نامتناسب» و «غیرقابل توجیه» دانست و با تحسین معترضان خیابانی در ایران گفت: شعار «زن، زندگی، آزادی» نیروی محرکه زنان ایران در این اعتراضات است و معترضان خواستار احترام، عدالت و‌ برابری هستند، خواسته‌ای مقامات جمهوری اسلامی باید به آن احترام بگذارند.

وزیر امور خارجه فرانسه نیز گفت که اتحادیه اروپا وضع تحریم‌هایی را علیه مقامات ایرانی که در سرکوب اعتراضات نقش داشته‌اند، مدنظر دارد. این تحریم به شکل ممنوع کردن سفر و توقیف اموال آن‌ها است.کاترین کولونا خطاب به قانونگذاران اروپایی گفت که وضع این تحریم‌ها باعث خواهد شد کسانی که در این گونه اقدامات نقش داشته‌اند، مسئولیت اقدامات خود را بپذیرند.

چارلی وایمرز، نماینده سوئد در پارلمان اروپا هم در سخنرانی خود گفت: «امپراطوری شیطانی» لقبی بود که رونالد ریگان، رییس‌جمهوری آمریکا پیش‌تر به اتحاد جماهیر شوروی، اطلاق کرده بود، او گفت اما بیایید امروز نیز همراه با مردم ایران، باور کنیم که جمهوری اسلامی نیز یک «جمهوری شیطانی» است. چارلی وایمرز خواستار این شد که اروپا صدای مردم ایران باشد و نه‌تنها در حرف، بلکه در عمل نیز اقداماتی را علیه جمهوری اسلامی صورت دهد.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۵ اکتبر ۲۰۲۲