اعتراضات ایران؛ نگرانی حکومت از ادامه تعطیلی‌ بازارها و اعتصاب‌ها

با ورود به هفته چهارم اعتراضات در ایران، روزنامه‌های داخلی و دولتی با انتشار گزارش‌هایی از تعطیلی بازارها و کسب و کارها در شهرهای مختلف، نسبت به ادامه آن هشدار دادند.

روز گذشته (شنبه ۱۶ مهر)، در اولین روز کاری هفته در ایران، علاوه بر تظاهرات خیابانی، تصاویری متعددی از تعطیلی بازار تهران پایتخت و چندین شهر دیگر از جمله سنندج و شیراز منتشر شده بود.

در روزهای اخیر فعالان سیاسی و اجتماعی از بازاریان تهران خواسته‌اند که با تعطیلی مغازه‌های خود از معترضان حمایت کنند.

اکنون روزنامه کیهان در شماره یکشنبه ۱۷ مهر خود، معترضان را «دشمن» خواند و نوشت آنها «تقلای تعطیلی چرخه اقتصاد و آموزش در کشور دارند.»

این روزنامه که به دیدگاه‌های آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران، نزدیک است و از آن به‌عنوان روزنامه حکومتی یاد می‌شود، معترضان را «نوچه داعش» و «تروریست اجاره‌ای» خواند و همچون شمار دیگری از رسانه‌های داخلی و دولتی، در توضیح چرایی تعطیلی بازار تهران نوشت «بسیاری از کسبه برای در امان ماندن جان و اموال خود ترجیح دادند تا زودتر از روزهای گذشته به کار خود پایان دهند.»

روز گذشته، شنبه ۱۶ مهرماه، در تهران برخی محلات از جمله بازار تجریش، لاله زار و همچنین بازار تهران، اکثر مغازه‌ها تعطیل بود.

علاوه بر این، دیروز در مناطق اطراف بازار اعتراضات گسترده‌ای برگزار شد که با شعارهای تندی علیه حکومت و رهبری جمهوری اسلامی همراه بود.

تصاویر مقابله نیروهای پلیس با تظاهرکنندگان در کنار یک کیوسک نیروی انتظامی در بازار تهران روز گذشته خبرساز شده بود.

گزارش‌ها تصاویر تعطیلی بازارهای پایتخت در حالی مخابره می‎شود که تاکنون اعتصاب‌ها عمدتا در بازارهای شهرهای کردستان رخ داده بود.

مقام‌های حکومتی در ایران اما مدعی شدند علت اعتراضات چهار هفته گذشته «تحریک عوامل خارجی» برای «بی‌ثبات‌سازی» این کشور است.

تاثیر اعتراضات بر بازار بورس و خودرو
خبرگزاری دولتی ایرنا هم با انتشار گزارشی از تاثیر اعتراض‌ها بر بورس، نوشت سهامداران «احساس ناامنی کرده‌اند و از بازار خارج شدند».

حمیدرضا جیهانی، کارشناس اقتصادی، در گفتگو با این خبرگزاری گفت که در دو هفته اخیر «روند خروج پول از بازار سرمایه و رقم فروش سهام از سوی سهامداران حقیقی بسیار عدد بالایی بود».

روزنامه ایران، ارگان دولت، هم هشدار داده اعتراضات اخیر، بازار خودرو را با مشکل مواجه کرده.

این روزنامه در مطلبی تصدیق کرده که که قیمت خودرو یا «ثابت مانده» یا «ریزش» پیدا کرده است.

تعطیلی مدارس استان کردستان
با ادامه یافتن اعتراض‌ها، دولت یکشنبه ۱۷ بهمن مدارس استان کردستان را تعطیل کرد.

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایران (ایرنا)، دلیل تعطیلی مدارس استان کردستان را «میلاد پیامبر اسلام» ذکر کرده در حالی که چنین چیزی پیش از این اعلام نشده بود و در تقویم رسمی نیز این روز تعطیل نیست.

از آغاز اعتراضات ایران، اعتصاب در دانشگاه‌ها و اعتراض در مدارس خبرساز شده است.

علاوه بر این، روز گذشته شهرهای مختلف استان کردستان صحنه اعتراضات مردم بود. این اعتراض‌ها، با تیراندازی و خشونت ماموران امنیتی همراه بود و تا کنون گزارش‌هایی از کشته‌ و زخمی شدن شماری از شهروندان منتشر شده است.

با جان‌باختن مهسا (ژینا) امینی ایران، شهرهای کردستان ایران، صحنه اعتراض‌های خیابانی و اعتصاب کسبه بوده است.

برگرفته از سایت بی بی سی فارسی، ۹ اکتبر ۲۰۲۲