گیاهخواران دوبرابر گوشتخوارها افسرده می‌شوند

براساس مطالعه جدیدی که محققان برزیلی انجام داده‌اند و در شماره آینده «نشریه اختلالات عاطفی» منتشر خواهد شد، شمار دوره‌های افسردگی که گیاهخواران تجربه می‌کنند، دوبرابر میزان آن‌ها برای گوشتخواران است.

در این نتایج این تحقیق آمده است: «بین شیوع دوره‌های افسردگی و رژیم غذایی بدون گوشت ارتباط مثبتی وجود دارد.»

در این مطالعه دانشمندان تعداد ۱۴۲۱۶ نفر شرکت‌کننده ۳۵ تا ۷۴ ساله را به‌مدت شش ماه تحت نظر گرفتند و سلامت روانی شرکت‌کنندگان را در بازه زمانی مربوطه، با به‌کارگیری برنامه مصاحبه تشخیصی-تجدیدنظرشده (Clinical Interview Schedule-Revised) ارزیابی کردند. این برنامه یکی از ابزارهای مورد استفاده برای تشخیص اختلالات رایج سلامت است.

درنهایت مشخص شده است که در یک بازه زمانی مشخص، گیاهخواران دوبرابر کسانی که گوشت می‌خورند دوره‌های افسردگی را تجربه می‌کنند، حتی اگر متغیرهایی مثل سیگار کشیدن، مصرف الکل، فعالیت بدنی و ریزمغذی‌ها نیز درنظر گرفته شده باشد.

این مطالعه نتیجه گرفته که فارغ از عوامل اجتماعی-اقتصادی و سبک زندگی، دوره‌های افسردگی در کسانی که گوشت نمی‌خورند، شایع‌تر است. در این مقاله اشاره شده است که نمی‌توان به‌طور قطع گفت دلیل این موضوع، کمبود مواد مغذی در رژیم غذایی گیاهخواران است. درنتیجه، از آنجایی که ماهیت این ارتباط نامشخص است، برای روشن‌‌شدن رابطه علی به داده‌های وسیع‌تری نیاز است.

این تحقیق در حالی انجام شده است که مطالعات دیگری نیز رابطه بین خلق‌وخو و غذا را بررسی کرده‌اند و نشان می‌دهند.

در سال ۲۰۱۷ محققان رژیم غذایی افرادی را که علائم افسردگی اساسی داشتند، بررسی کردند و متوجه شدند چنانچه افراد افسرده یک رژیم غذایی‌ سرشار از غلات کامل، پروتئین بدون چربی، لبنیات کم‌چرب و غذاهای گیاهی را دنبال کنند، چهار برابر سریع‌تر از کسانی که غذاهای فراوری‌شده می‌خورند، در مسیر بهبود قرار خواهند گرفت.

مطالعه دیگری در سال ۲۰۱۹ نیز ارتباط بین رژیم غذایی مدیترانه‌ای با مکمل‌های روغن ماهی و کاهش افسردگی را نشان داد.

هرچند خوردن پروتئین حیوانی ممکن است باعث افزایش شادی شود، رژیم‌های غذایی گیاهی نیز نقش مهمی در کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی دارند.

نشریه سلامت هاروارد در گزارش جداگانه‌ای به نقل از دکتر امبیکا ساتیجا از بخش تغذیه دانشگاه هاروارد نوشت: «برای مراقبت از سلامت قلب، رژیم غذایی شما باید بر غذاهای گیاهی باکیفیت متمرکز باشد؛ اما نه به این معنی که استیک و مرغ را به‌طور کامل کنار بگذارید. می‌توان با کاهش، و نه حذف کامل غذاهای حیوانی، از مزایای آن‌ها سود برد.»

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۹ اکتبر ۲۰۲۲