دیدار کنشگران زن ایرانی با کامالا هریس و بلینکن

کامالا هریس، معاون اول رئیس‌جمهور و دیگر مقامات ارشد آمریکا روز جمعه ۲۲ مهرماه با کنشگران زن ایرانی‌تبار دیدار و در خصوص اعتراضات اخیر در ایران گفت‌وگو کردند.

کامالا هریس، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا و جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز جمعه به طور جداگانه با نازنین بنیادی، بازیگر ایرانی الاصل و مدافع حقوق بشر دیدار کردند.

معاون اول رئیس‌جمهور آمریکا در توییتی گفته است: «من امروز با نازنین بنیادی ملاقات کردم تا در مورد اعتراضات مسالمت‌آمیز در ایران گفت‌وگو کنیم. زنان و دخترانی که جان خود را برای دفاع از حقوق برابر و کرامت انسانی به خطر می‌اندازند، الهام بخش همه ما در سراسر جهان هستند. ما داریم شما را می‌بینیم و در کنار شما می‌ایستیم.»

شهرهای مختلف ایران به‌دنبال جان باختن مهسا(ژینا) امینی در بازداشت «گشت ارشاد»، صحنه اعتراضات گسترده‌ای بوده که کلیت ساختار حکومت جمهوری اسلامی را نشانه رفته است. «زن، زندگی، آزادی» از شعارهای محوری این اعتراضات است که اعتراض زنان در ایران را به مقولاتی چون حجاب اجباری و قوانین تبعیض‌آمیز علیه آن‌ها نشان می‌دهد.

آنتونی بلینکن نیز بامداد جمعه به وقت واشینگتن با پنج کنشگر زن از جمله نازنین بنیادی به همراه رویا حکاکیان٬ نویسنده، و شری حکیمی، فعال برابری جنسیتی، دیدار کرد. در این دیدار وندی شرمن٬ معاون وزیر امور خارجه آمریکا٬ رابرت مالی٬ نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران هم حضور داشتند.

وزیر امور خارجه آمریکا در ابتدای این نشست گفت: «در پی جان‌باختن مهسا امینی و بروز خشم خودجوش ناشی از این واقعه، ما شاهد رویدادی خارق‌العاده در سراسر کشور هستیم که رهبری آن عمدتاً در دست زنان و جوانان است.»

آنتونی بلینکن در ادامه اظهار داشت: «من می‌دانم که حکومت ایران سعی خواهد کرد این (دیدار) و سایر ابراز همبستگی‌ها با کسانی که برای آزادی خود بپا خواسته‌اند را به عنوان مدرکی نشان دهد که این اعتراضات به نحوی ساخته و پرداخته خارج از ایران و کار دیگران است.»

آنتونی بلینکن اضافه کرد: «اگر آنها واقعاً به چنین مساله‌ای اعتقاد داشته باشند، پس اساسا مردم‌ خود را نمی‌فهمند؛ چرا که مساله، مبارزه کشور ایران و مبارزه مردم ایران برای آزادی‌های بنیادینی است که در دوره طولانی از آنها دریغ شده است.»

رویا حکاکیان پس از این دیدارها گفت که این پنج نفر از دولت جو بایدن خواسته‌اند تا مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام با ایران را متوقف کند.

خانم حکاکیان به رادیو «ان‌پی‌ار» گفت: «پیشنهاد ما به اتفاق آرا این بود که مذاکرات هسته‌ای را تا پایان خشونت متوقف کنید. و فکر می‌کنم همه صدای ما را بلند و واضح شنیدند.»

این در حالی است که ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه گفته بود که جمهوری اسلامی آماده احیای برجام نیست و ایالات متحده اکنون بر اعتراضات در ایران متمرکز است.

جو بایدن در میان ایرانیان کالیفرنیا: ما حقیقتا در کنار شهروندان و زنان شجاع ایران هستیم

جو بایدن که برای سفری یک روزه وارد کالیفرنیا شده بود، در واکنش به حضور پرشور ایرانیانی که خواهان حمایت کامل آمریکا از معترضان در ایران و توقف مذاکره با جمهوری اسلامی بودند، گفت: « آنجا پلاکارد «ایران آزاد» را می‌بینم. می‌خواهم بدانید که ما واقعاً در کنار شهروندان و زنان شجاع ایران هستیم.»

به گزارش صدای آمریکا، رئیس جمهوری ایالات متحده گفت: «در حال حاضر، آنها برای حفظ حقوق اساسی خود تظاهرات می کنند. حقوق زنان یا مردان باید رعایت شود و حق آزادی بیان و تجمع داشته باشند. زنان در سراسر جهان به اشکال مختلف مورد آزار و اذیت قرار می گیرند اما زنان باید بتواند آنچه را که می خواهند بپوشند. هیچ کس نباید به آنها بگوید چه بپوشند.

بایدن افزود:« دولت ایران، باید به خشونت علیه شهروندان خود پایان دهد تا آنها به حقوق اولیه خود برسند. می‌دانید، من مدتهاست که در سیاست خارجی تجربه دارم، مرگ مهسا امینی مرا بهت زده کرد. آنچه در ایران بیدار شده، چیزی را بیدار کرده که فکر نمی‌کنم تا مدتها آرام بگیرد.»

بایدن در پایان گفت:« بنابراین می‌خواهم از همه شما برای تجمعتان تشکر کنم. من می‌خواهم از جامعه ایرانیان تشکر کنم که اینقدر فریاد برآوردند و می‌خواهم که ادامه دهید؛ مساله مهمی است.»

برگفته ای از سایت ایران امروز، ۱۵ اکتبر ۲۰۲۲