هشدار آمریکا در مورد احتمال تحریم صادرکنندگان مهمات به روسیه

دولت آمریکا روز جمعه ۲۲ مهر هشدار داد که افراد، شرکت‌ها و کشورهای صادر کننده مهمات به روسیه و یا تامین‌کنندگان نیازهای صنایع تسلیحاتی آن کشور را ممکن است تحریم کند.

معاون وزارت خزانه‌داری آمریکا در اجلاسی با شرکت نمایندگان ۳۲ کشور برای بررسی تحریم‌ها علیه روسیه اعلام کرد که واشینگتن ممکن است افراد و یا کشورهایی که تحریم‌های آمریکا علیه روسیه را نقض می‌کنند، تحریم کند.

در این جلسه با حضور اعضای اتحادیه اروپا، کانادا، بریتانیا و کره جنوبی نتایج تحریم‌ها علیه روسیه بررسی شد و طرح‌های مربوط به هدف گرفتن صنایع نظامی و تسلیحاتی آن کشور در تحریم‌های بعدی مورد بحث قرار گرفت.

وزارت خزانه‌داری آمریکا هشدار داد که تامین کنندگان تسلیحات و مهمات برای شرکت‌های امنیتی خصوصی و گروه‌های شبه نظامی که در کنار ارتش روسیه در اوکراین می‌جنگند ممکن است تحریم شوند.

علاوه بر این، وزارتخانه‌های خزانه‌داری، تجارت و خارجه آمریکا نیز در بیانیه‌ای ضمن برشمردن اقداماتی که تاکنون علیه صنایع نظامی روسیه اجرا شده است در مورد مخاطراتی که صادرکنندگان مهمات و یا قطعات حساس برای صنایع نظامی روسیه با آن مواجه خواهند شد هشدار دادند.

این بیانیه می‌گويد که با ممنوعیت صادرات قطعات و فناوری‌های پیشرفته به روسیه، نیروهای مسلح این کشور قادر نیستند جنگ افزارهای از دست رفته را جایگزین کنند.

یک مقام ارشد شورای امنیت ملی آمریکا در گزارش خود به این نشست تاکید کرد که ارتش روسیه «با سرعت غیرقابل جبرانی» مهمات مصرف می‌کند و به همین دلیل برای تامین مهمات و تجهیزات از جمله گلوله‌های توپ، موشک و پهپاد به کشورهایی نظیر ایران و کره شمالی روی آورده است.

او افزود که محدودیت صادرات ریزتراشه و سایر قطعات حساس و پیشرفته روی تولید و تعمیر تانک ها، هواپیماها، زیردریایی‌ها و سایر تجهیزات و سامانه‌های نظامی روسیه تاثیر گذاشته است.

به گفته اين مقام آمريکايی، نهادهای امنیتی و جاسوسی روسیه تلاش می‌کنند از راه‌های غیرقانونی و با کمک الیگارش‌ها، شبکه‌های قاچاق و یا تاسیس شرکت‌های پوششی قطعات مورد نیاز برای صنایع تسلیحاتی را خریداری کنند و اولویت آنها شرکت‌های آمریکایی و اروپایی است.

بر اساس بیانیه‌ دولت آمریکا،به دلیل تحریم‌های گسترده‌ای که از زمان شروع تهاجم نظامی به اوکراین وضع شده صادرات قطعات نیمه هادی و ریزتراشه‌ها به روسیه حدود ۷۰ درصد کاهش یافته و در نتیجه چرخه تولید موشک‌های مافوق صوت تقریبا متوقف و تولید خودرو در مقایسه با سال گذشته حدود ۷۵ درصد افت کرده است.

یک مقام اروپایی در حاشیه این جلسه به خبرنگاران گفت در گام‌های بعدی غرب می‌تواند افراد و نهادهای هدف تحریم و تعداد و نوع کالاهایی را که صدور آنها به روسیه ممنوع است گسترش دهد.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۱۵ اکتبر ۲۰۲۲