زندانیان اوین «به روی مین رفته‌اند»؛ تیراندازی و ضرب‌وشتم شدید زندانیان

پایگاه حقوق بشری هرانا گزارش داد که بر اساس منابع این پایگاه، تاکنون در اعتراضات ایران ۲۴۰ معترض از جمله ۳۲ کودک به دست نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی کشته شده‌اند.

هرانا روز یکشنبه ۲۴ مهر، آمارهای تازه‌ای را از قربانیان اعتراضات سراسری در ایران منتشر کرد که مربوط به بازه زمانی ۲۶ شهریور تا ۲۳ مهر ۱۴۰۱ می‌شود.

بر اساس این آمارها، تاکنون ۲۶ تن از نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی نیز در جریان سرکوب معترضان کشته شده‌اند.

در حالی که جمهوری اسلامی آمار دقیقی از بازداشت‌شدگان اعتراضات اخیر را ارائه نکرده، این پایگاه خبری تعداد بازداشت‌شدگان را حدود ۷۸۰۰ هزار نفر تخمین زده که از این میان هویت ۷۳۸ نفر از جمله ۱۷۵ دانشجوی بازداشتی شناسایی شده است.

همچنین بر اساس گزارش هرانا، تاکنون ۴۵۳ تجمع شهری و دانشگاهی در ۱۱۱ شهر و ۷۳ دانشگاه برگزار شده است.

آگنس کالامار، دبیر کل سازمان عفو بین الملل در توئیتی با اشاره به آتش‌سوزی در زندان اوین و وضعیت محبوسان در این زندان نوشته است: «جامعه بین‌المللی باید برای ایجاد یک سازوکار تحقیقاتی و پاسخگویی سازمان ملل در مورد جنایات بسیار زیاد علیه مردم ایران توسط دولت و مقامات مذهبی ایران، خواستار تشکیل جلسه ویژه‌ای از سوی شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد بشود.»

خبرگزاری فارس می‌گوید تعدادی از زندانیان اوین به روی مین رفته‌اند
خبرگزاری فارس روز یک‌شنبه نوشت که شب گذشته در میانه آتش‌سوزی و سرکوب زندانیان توسط ماموران، « تعدادی زندانی اقدام به فرار می‌کنند. آنها در ضلع شمالی زندان که کوه وجود دارد، وارد میدان مین می‌شوند. گفته می‌شود که صداهای انفجار شنیده شده مربوط به همین موضوع بوده است.»

شامگاه شنبه یک شاهد عینی در خیابان درکه، مشرف به زندان اوین تهران، به خبرنگار رادیو فردا گفت که ساکنان منطقه صدای پنج انفجار مهیب را شنیده‌اند.

خبرگزاری فارس می‌نویسد برخی رسانه‌ها از ۸ مصدوم در این ماجرا خبر دادند اما هنوز آمار دقیقی از میزان مصدومان یا تلفات احتمالی منتشر نشده است.

این خبرگزاری وابسته به سپاه پاسداران می‌گوید که درگیری‌ها در بندهای هفت و هشت زندان اوین رخ داده و مدعی شده است که زندانیان «سلاح سرد» داشتند و سعی می‌کردند «به سلاح هم دست پیدا کنند.»

روایت یک زندانی زندان اوین از تیراندازی به زندانیان و ضرب‌وشتم شدید آنها
یکی از زندانیان سیاسی زندان اوین در تماسی با خبرنگار رادیو فردا خبر از تیراندازی مأموران با گلوله‌های جنگی و ساچمه‌ای به زندانیان و ضرب و شتم شدید آنان توسط مأموران می‌دهد.

به گفته این زندانی سیاسی، شامگاه شنبه «ساعت یک ربع به ۹، در بند هفت زندان اوین شورش شد، مامورها شروع به تیراندازی ممتد خیلی وحشیانه کردند و باعث تحریک زندانیان بند هشت هم شدند. زندانیان بند هشت خواستند کمک کنند و جلوی کشتار را بگیرند.»

این زندانی می‌افزاید: «پس از آن، حمله به تمام زندانیان بند هشت صورت گرفت و تیراندازی مستقیم شد، ده الی پانزده نفر تیر ساچمه‌ای خوردند و یک نفر تیر جنگی. گویا آن شخص از پنجره اتاق تیر خورده است و خونریزی شدید داشته‌است.»

این زندانی به خبرنگار رادیو فردا گفت: «سرهنگ محمودی، رئیس بند [که فرمانده یگان حفاظت سازمان زندان‌ها است]، ۴۰ الی ۵۰ تن از زندانیان سیاسی بند هشت را با شیوه خیلی بدی با باتوم کتک زده و آنها را برده‌اند، مکان انتقال آنها مشخص نیست. سرهنگ محمودی دیشب با باتوم به سر بچه‌ها می‌زده، آمده و گفته: «مادرها تون رو به عزاتون میشونم، روز مرگ تک تک شماها فرا رسیده.»

این زندانی اضافه می‌کند: «از بیرون صدای کتک‌کاری می‌آید، در داخل زندان حکومت نظامی راه انداخته‌اند، رفتار بسیار بدی دارند و معلوم نیست چه بلایی قرار است سر چه کسی بیاید و واقعاً نیاز به حمایت همه هست. دستشان باز باشد، همه را تکه‌پاره می‌کنند. حمید کربلایی هم صبح داخل بند هشت همه را با لگد می‌زده، داخل تک تک اتاق‌ها شروع به تهدید کرده‌اند. زندانیان بند هشت بدنبال آزادی زندانیان دیگر هم بوده‌اند.»

اعتراضات ایرانیان آلمان به وضعیت در زندان اوین
از برلین آلمان خبر می‌رسد که گروهی از ایرانیان مقیم این شهر، در اعتراض به حوادث زندان اوین، در برابر ساختمان وزارت خارجه آلمان تجمع کرده و شعارهایی علیه جمهوری اسلامی سر دادند. ایرانیان مقیم فرانکفورت نیز بامداد یک‌شنبه تجمع کرده و شعار «جمهوری اسلامی، مرگت فرا رسیده» سر دادند.

جرد گنسر، وکیل خانواده نمازی، بامداد روز یکشنبه در توییتی اعلام کرد، سیامک نمازی، شهروند ایرانی-آمریکایی، از زندان اوین با خانواده‌اش تلفنی تماس گرفته است.

جرد گنسر نوشته است:«خوشحالم که اعلام کنم، سیامک نمازی اکنون با خانواده‌اش صحبت کرده است. او سالم است و به محل امنی در زندان اوین منتقل شده است. در حال حاضر جزئیات بیشتری (برای اطلاع رسانی) نداریم.»

آتنا دائمی، فعال مدنی و زندانی سیاسی پیشین، گفته است، بامداد روز یکشنبه ۲۴ مهرماه «چند آمبولانس و دو‌ اتوبوس تحت الحفظ» از زندان اوین خارج‌ شدند.

آتنا دائمی در توییتی نوشته است: « حدودا ساعت چهار (بامداد) چند آمبولانس و دو‌ اتوبوس تحت الحفظ با پشتیبانی نیروهای امنیتی از زندان خارج‌ شدند که نمی‌دانیم چه کسانی داخل آنها بودند و‌ مقصد کجا بوده. راه ها از ساعت ۶ صبح باز شده اما سپاه در چند نقطه ایست بازرسی گذاشته. »

در حالی که مقام‌های جمهوری اسلامی می‌گویند آتش‌سوزی در زندان اوین مهار شده است، فعالان سیاسی در ایران نسبت به وضعیت زندانیان در بندهای ۷ ، ۸ و همچنین بند زنان ابراز نگرانی می‌کنند.

به دنبال آتش‌سوزی در زندان اوین، شاهزاده رضا پهلوی، آخرین ولیعهد ایران، در پیامی رهبر جمهوری اسلامی را مسئول جان زندانیان در این زندان دانست.

شاهزاده رضا پهلوی در توییتی نوشته است: «مسئولیت هر جانی که در زندان اوین از دست برود، با شخص علی خامنه‌ای و رژیم اهریمنی اوست. شماری از روشن‌ترین ذهن‌ها و شجاع‌ترین قلب‌های ایران به طور ناعادلانه در اوین نگهداری می‌شوند. ما خامنه‌ای و رژیمش را برای هر آسیبی که به آنها برسد، مسوول و پاسخگو خواهیم کرد.»

مقامات قضایی از کنترل آتش در زندان اوین خبر دادند

ساعاتی پس از دیده شدن شعله‌های آتش در زندان اوین، مقامات قضایی و استانداری از کنترل آتش در این زندان خبر دادند.

شدت آتش‌سوزی در زندان اوین در حدی بود که شعله‌های آتش از صدها متر دورتر قابل مشاهده بود و صدای تیراندازی در محوطه زندان به گوش می‌رسید اما دادستان تهران هیج اشاره‌ای به تعداد مجروحان احتمالی نکرد.

به گفته علی صالحی، درگیری روز شنبه زندانیان هیچ ارتباطی با اغتشاشات اخیر ندارد و بند مرتبط با زندانیان امنیتی از بندهای سارقان و محکومان مالی که آتش و درگیری آن‌جا رخ داده جداست و فاصله دارد.

با زبانه کشیدن شعله‌های آتش در زندان اوین، خانواده‌های زندانیان به سوی این منطقه حرکت کردند به طوری که به گفته شاهدان عینی نیروهای ویژه، با پرتاب گاز اشک‌آور اقدام به متفرق کردن افراد در اطراف زندان اوین نمودند. محسن منصوری،‌استاندار تهران، ساعت پنج بامداد از کنترل کامل نیروهای انتظامی بر زندان اوین و خیابان‌های اطرافش خبر داد.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۱۶ اکتبر ۲۰۲۲