آخرین اخبار خیزش مردمی علیه حکومت مذهبی مسلط بر ایران

شمار امضاکنندگان کارزار اینترنتی «فراخواندن سفیران جمهوری اسلامی و اخراج مقامات جمهوری اسلامی خطاب به سران هفت کشور جی ۷» در کمتر از یک روز به حدود ۱۹۲ هزار نفر رسید.

در این این کارزار که فراخوان آن عصر روز یک‌شنبه، ۲۴ مهر منتشر شد از وزیران خارجه بریتانیا، کانادا، آمریکا، ژاپن، آلمان، فرانسه و ایتالیا خواسته شده است که با توجه به «نگرانی عمیق نسبت به وقایع رخ‌داده در ۵ هفته گذشته در ایران» این دولت‌ها «سفیران جمهوری اسلامی یا نمایندگان آن‌ها در سازمان‌های بین‌المللی را فوراً «افراد نامطلوب» بخوانند و «در اعتراض به رفتار غیرقانونی و غیرانسانی نسبت به معترضان در ایران از کشور خود اخراج» کنند.

در این کارزار با اشاره به «سرکوب بی‌رحمانه و خشونت‌آمیز پس از قتل مهسا امینی» در ایران و «ادامه و تشدید» آن، هم‌چنین اتفاقات و آتش‌سوزی در زندان اوین در مورد خطرات جانی برای زندانیان سیاسی، فعالان مدنی، هنرمندان، نمایندگان اقلیت‌های مذهبی و قومی، فعالان کارگری و زندانیان دوملیتی که در زندان‌های ایران به‌سر می‌برند، ابراز نگرانی شده است.

قوه قضائیه جمهوری اسلامی اعلام کرد با جان باختن ۴ نفری که به علت آتش‌سوزی شامگاه شنبه حالشان وخیم بود، تعداد جان‌باختگان این آتش‌سوزی به ۸ نفر افزایش یافته است.

مرکز رسانه قوه قضائیه روز دوشنبه ۲۵ مهر با انتشار بیانیه‌ای افزود: این چهار نفر به دلیل «شدت وخامت حالشان در بیمارستان از دنیا رفتند.»

مادر فاطمه سپهری از «آزادی‌خواهان جهان» خواست به داد مردم ایران برسند

مادر فاطمه سپهری با اعلام این که فرزند او محمدحسین سپهری در زندان وکیل‌آباد محبوس است و دخترش فاطمه سپهری را نیز مأموران اطلاعات ۲۶ روز است برده‌اند، تأکید می‌کند: «هر چه زنگ می‌زند و داد می‌زند، التماس می‌کند که بگذارند زنگ بزند، تاکنون فایده‌ای نداشته است.»

مادر فاطمه سپهری تأکید می‌کند، «هر جوانی را که می‌برند، سالم می‌برند و آن جا دست و پایش را می‌شکنند.» او همچنین می‌گوید: «آی آزادی‌خواهان دنیا، به داد مردم ایران برسید. این‌ها رحم به هیچ کسی ندارند. این‌ها از اول کلاه سر ما گذاشتند تا آن آخر.»

علی‌اصغر سپهری، برادر فاطمه سپهری، روز یک‌شنبه ۲۴ مهر با انتشار این ویدئو همچنین اعلام کرد که خانواده سپهری «به‌شدت نگران وضعیت» این فعال سیاسی بازداشت‌شده در مشهد است.

فاطمه سپهری، کنشگر سیاسی، فعال حقوق بشر، دموکراسی‌خواه و زندانی سیاسی اهل ایران است. او و برادرش محمدحسین سپهری یکی از امضاکنندگان نامهٔ درخواست استعفای رهبر جمهوری اسلامی هستند.

ویدیوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد اعتراضات مردمی در شهر یزد تا نیمه شب یکشنبه ادامه یافته است.

این ویدیوها گویای گسترش اعتراضات در مناطق مختلف یزد است، از جمله منطقه امام‌شهر که در مرکز شهر واقع شده. برخی گزارش‌ها نیز حاکی از درگیری نیروهای امنیتی با معترضین است.

گروه هکری انانیموس می‌گوید که در راستای حمایت از اعتراضات در ایران اطلاعات صدها دوربین نظارتی در تهران را هک و این دوربین‌ها را از کار انداخته است.

این گروه از آغاز اعتراضات کنونی در ایران حملات سایبری گسترده‌ای را علیه وب‌سایت‌های حکومت جمهوری اسلامی ترتیب داده و از جمله وبسایت‌های وزارتخانه‌های نفت، اقتصاد و دارایی، و فرهنگ و ارشاد اسلامی را هک کرده است.

حساب کاربری انانیموس در توییتر شامگاه یکشنبه اعلام کرد که «اطلاعات کامل ۴٠٧ دوربین نظارتی سطح شهر تهران» را هک کرده، چرا که این دوربین‌ها به جمهوری اسلامی در سرکوب اعتراضات کمک می‌کند.

انانیموس افزود که « با از کار انداختن این دوربین‌ها به هر طریقی بزرگترین کمک را به مردم آزادی‌خواه ایران می‌کند».

این توییت هچنین با تصویر فهرستی از دوربین‌های شهر تهران همراه است که انانیموس می‌گوید آنها را هک کرده است، از جمله دوربین‌های «آزادی-بهبودی»، «آزادی-توحید»، «شریعتی-صدر»، «میدان قدس» و «ولیعصر-پسیان».

بریتنی اسپیرز، ستاره موسیقی پاپ در آمریکا، شامگاه یکشنبه با انتشار توییتی از اعتراضات مردمی در ایران حمایت کرد.

او در صفحه توییتر خود که بیش از ۵۶ میلیون دنبال‌کننده دارد، نوشت: «من و شوهرم در مبارزه مردم ایران برای آزادی کنار آنها می‌ایستیم.»

بریتنی اسپیرز اوایل تابستان امسال با سام اصغری، مدل مشهور ایرانی، ازدواج کرد.

با ادامه اعتراضات سراسری در ایران گزارش‌ها حاکی از اقدام دولت جمهوری اسلامی در تشدید فیلترینگ وی‌پی‌ان‌هاست.

وبسایت دیجیاتو که اخبار مربوط به فناوری را پوشش می‌دهد، گزارش داد که از ساعت حدود هشت شامگاه یکشنبه دسترسی به تقریبا تمام ابزارهای تغییردهنده آی‌پی غیرممکن شده است.

این وبسایت نوشت: «پس از فیلتر حدود ۲۰ پلتفرم پیام‌رسان، شبکه اجتماعی و حتی بازی موبایلی در یک ماه اخیر، روند مسدودسازی VPNها امروز به اوج خود رسید تا جایی که در حال حاضر تقریبا تمام این ابزارها مسدود شده‌اند.»

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۱۷ اکتبر ۲۰۲۲