قیمت خودروهای داخلی در ماه مهر، بین دو تا ۲۲ میلیون تومان افزایش یافت

در حالی‌ که واردات خودرو به ایران همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، خودروسازان داخلی باز هم قیمت‌های خود را افزایش داده‌اند و بررسی‌ها نشان می‌دهد که قیمت‌ محصولات دو شرکت ساپیا و ایران‌خودرو تنها در یک ماه اخیر، بین دو تا ۲۲ میلیون تومان بالا رفته است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، از ابتدای مهر تا ابتدای آبان ۱۴۰۱، قیمت محصولات ایران‌خودرو حداقل شش میلیون تومان افزایش یافت و در گروه خودروسازی سایپا، نیز کمترین افزایش مربوط به انواع قیمت پراید و ساینا بود که حداقل دو میلیون تومان گران‌تر شدند.

در گروه خودروسازی ایران‌خودرو، حداکثر افزایش قیمت مربوط به پژو پارس بود که ۲۲ میلیون تومان گران‌تر شد و حداکثر افزایش قیمت سایپا نیز به کوئیک دنده‌ای اختصاص داشت که در طول یک ماه، با هشت میلیون تومان افزایش قیمت مواجه شد.

در حال حاضر، قیمت پژو پارس ۳۹۴ میلیون تومان، قیمت پژو ۲۰۶ تیپ دو ۳۰۹ میلیون تومان و بهای پژو ۲۰۷ دنده‌ای ۴۱۰ میلیون تومان است.

در گروه سایپا نیز، کوئیک دنده‌ای با قیمت ۲۰۸ میلیون تومان، ساینا با قیمت ۲۰۴ میلیون تومان و شاهین با قیمت ۳۶۰ میلیون تومان فروخته می‌شوند. قیمت انواع پراید هم با وجود اینکه این خودرو از رده خارج شده، از ۲۰۰ میلیون تومان عبور کرده است.

گزارش‌های میدانی حاکی از آن است که نوسان‌های قیمتی در بازار خودرو تاثیر گذاشته و آن را با رکود مواجه کرده است؛ نامشخص بودن وضعیت اقتصادی، فقدان ثبات در بازار و تعلیق واردات خودرو از دلایلی‌اند که به رکود بازار خودرو و افزایش قیمت آن منجر شدند.

خبرآنلاین به نقل از کارشناسان اقتصادی نوشت: «تاثیرهای تورمی بر بازار خودرو در نیمه دوم سال بیشتر هم خواهد شد و پیش‌بینی‌ها از افزایش ۲۰ تا ۳۰ درصدی قیمت خودرو تا پایان سال حکایت دارد.»

سیدرضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت (صمت) دولت رئیسی، از ابتدای آغاز به کار در دولت سیزدهم، وعده داد بازار خودرو را ساماندهی می‌کند و تولید را افزایش می‌دهد؛ اما اکنون با وجود گذشت بیش از یک سال، بازار خودرو همچنان در نوسان است و قیمت‌ها نیز روزانه افزایش می‌یابند.

شماری از نمایندگان مجلس از ماه‌ها پیش استیضاح وزیر صمت را پیگیری می‌کردند اما محمدباقر قالیباف با هدف تامین نظر ابراهیم رئیسی، مانع استیضاح فاطمی‌امین شد و از نمایندگان خواست به وزیر صمت برای ایجاد «اصلاحات ساختاری» در این وزارتخانه، دو ماه فرصت بدهند؛ اما این مهلت دوماهه نیز در عملکرد وزیر پرحاشیه صمت تاثیری نداشت و سرانجام در روز ۲۷ مهر، استیضاح او در مجلس اعلام وصول شد. فاطمی‌امین روز ۸ آبان به مجلس می‌رود تا درباره عملکرد خود توضیح دهد.

ناتوانی وزیر صمت در تنظیم بازار و افزایش بی‌رویه قیمت‌ها و ادامه آشفتگی در بازار خودرو از محورهای اصلی استیضاح فاطمی‌امین‌اند.

وزارت صمت تنظیم بازار با شروع واردات خودرو از اول آبان ماه را وعده داده بود اما کارشناسان بازار می‌گویند آیین‌نامه واردات خودرو مبهم است و قابلیت اجرایی ندارد. علیرضا مناقبی، رئیس مجمع واردات خودرو، در همین زمینه به تجارت‌نیوز گفت: «بعید به نظر می‌رسد واردات خودرو تا پایان سال جاری، که حتی تا پایان سال آینده هم نهایی شود.»

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۲۵ اکتبر ۲۰۲۲