نخست وزیر اسرائیل ارتباطات نظامی میان ایران و روسیه را «خطرناک» دانست

یائیر لاپید، نخست‌وزیر اسرائیل، صادرات پهپادهای ایران به روسیه را نشانه «نزدیک شدن» این دو کشور دانست و آن را «خطرناک» توصیف کرد.

آقای لاپید در گفت‌وگویی با جروزالم پست اظهار داشت که کشورش نمی‌تواند این نزدیکی میان مسکو و تهران را نادیده بگیرد یا در مورد آن دست روی دست بگذارد.

او افزود که دولتش در حال رایزنی با مقامات آمریکا در باره تحولات یادشده است. آقای لاپید توضیح بیشتری در مورد اقدامات احتمالی که کشورش می‌تواند انجام دهد، نداد.

نخست‌وزیر اسرائیل چند روز پیش نیز در گفت‌وگوی تلفنی با دمیترو کولِبا، وزیر خارجه اوکراین، از آن‌چه که روند رو به گسترش همکاری‌های نظامی ایران با مسکو نامیده است، ابراز نگرانی کرد.

اظهارات یائیر لاپید در حالی بیان شده که اسرائیل به‌رغم مناسبات نسبتا نزدیک خود با مسکو، به‌طور مستقیم این ناخشنودی و نگرانی را با ولادیمیر پوتین در میان نگذاشته است. اسرائیل بر خلاف اکثر کشورهای غربی، روسیه را تحریم نکرده و بسیاری از مراودات و همکاری‌های بین دو کشور کماکان در سطح پیش از یورش نظامی روسیه به اوکراین برقرار است.

در حالی که نخست‌وزیر اسرائیل از تحکیم اتحاد نظامی روسیه و جمهوری اسلامی ایران ابراز نگرانی کرده، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، روز دوشنبه در کنفرانسی خبری به میزبانی روزنامه اسرائیلی هاآرتص گفت که اگر اسرائیل اوکراین را مجهز به سامانه دفاع هوایی می‌کرد، اتحاد میان روسیه و ایران عملی نمی‌شد.

آقای زلنسکی اسرائیل را «مقصر» تحکیم همکاری نظامی روسیه و ایران نامید و گفت که در نتیجه آن، «صدای نفرت‌انگیز» پهپادهای ایرانی در آسمان ما شنیده می‌شود. به گفته رئیس جمهوری اوکراین، روسیه «حدود ۲ هزار فروند پهپاد “شاهد” به ایران سفارش داده است».

آقای لاپید به تازگی تاکید کرده بود که سیاست کشورش در مورد عدم تحویل سامانه‌های دفاعی «گنبد آهنین» به اوکراین «درست بوده» و دولت او می‌بایست منافع خود در ارتباط با روسیه را نیز در نظر می‌گرفت.

بنیامین نتانیاهو، رهبر اپوزیسیون اسرائیل، نیز گفته بود که او هم حامی تصمیمات دولت نفتالی بنت و یائیر لاپید در عدم تجهیز اوکراین به تسلیحات اسرائیلی بوده است.

با این اوصاف، آقای نتانیاهو این را نیز افزوده که اگر در نتیجه انتخابات هفته دیگر اسرائیل، او به مقام نخست‌وزیری بازگردد، سیاست عدم ارسال سلاح به اوکراین را مورد بازنگری احتمالی قرار خواهد داد.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۲۵ اکتبر ۲۰۲۲