حمله ماموران به دانش‌آموزان یک هنرستان دخترانه

بنا بر ویدئوهای شهروندی منتشر شده، روز دوشنبه نیروهای امنیتی به هنرستان دخترانه صدر در خیابان کارون تهران حمله کردند و شماری از مردم در حمایت از دانش‌آموزان این خیابان را مسدود کرده‌اند.
گزارش‌های شهروندی از مقابل هنرستان دخترانه صدر در تهران حاکی از آن است که یکی از دختران داخل دبیرستان پس از حمله نیروهای حکومتی به مدرسه دچار تشنج شد و یک دانش‌آموز دیگر نیز «به دلیل ضربه به سرش» با آمبولانس به بیمارستان انتقال یافت.
به گزارش صدای آمریکا، برخی گزارش‌ها حاکی از این است که مسئولان مدرسه دانش‌آموزان را کتک زده‌اند و آنها را برای «تفتیش بدنی» لخت کرده‌اند تا مطمئن شوند موبایل همراه ندارند.
یک ویدئوی منتشر شده حضور پرشمار نیروهای یگان ویژه را در مقابل این مدرسه نشان می‌دهد و فردی که به نظر می‌رسد فرمانده میدان است، می‌گوید «اینا رو بزن. همه رو بزن.»
یک گزارش ویدئویی از مقابل این هنرستان نوجوانی را نشان می‌دهد در حالی که سر و دست او خونین است و نیروهای امدادی در حال رسیدگی به او هستند.
پیش از این، انتقال بازداشت‌شدگان از جمله دانش‌آموزان به وسیله آمبولانس در جریان اعتراضات سراسری جاری، گزارش شده است.
برخی گزارش‌های شهروندی، به نام «ثنا سلیمانی» به عنوان یک دانش‌آموز زخمی شده در هنرستان صدر اشاره کرده و اعلام کرده‌اند که او به بیمارستان لقمان در تهران انتقال یافته است.

آغاز اعتراضات با بازرسی بدنی دختران
در ویدیوهای دیگری که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده صدای افرادی شنیده می‌شود که می‌گویند اعتراضات زمانی آغاز شده که مسئولان مدرسه «قصد بازرسی بدنی دختران» را داشتند.
خبرگزاری تسنیم ساعاتی پس از انتشار این خبر از قول وزارت آموزش و پرورش نوشت که «امروز به دلیل داشتن موبایل توسط برخی دانش آموزان و تاکید مدیر مدرسه برای بازرسی، بین تعدادی از دانش‌آموزان و والدین با مدیر مدرسه درگیری رخ داد اما هیچ دانش‌آموزی فوت نکرده است».
خبرگزاری مهر هم با اشاره به خبرهایی که از این مدرسه در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده بود، «کشته‌شدن یک دانش‌آموز» را تکذیب کرد. این خبرگزاری نوشت «تجمعی در جلوی یکی از مدارس دخترانه در محله سلسبیل تهران شکل می‌گیرد و افراد اقدام به شعار دادن می‌کنند؛ کمی بعد مأموران پلیس با هدف ایجاد نظم و امنیت به این نقطه اعزام می‌شوند و با گفت‌وگو تجمع کنندگان را متفرق می‌کنند.»
خبرگزاری مهر تاکید کرده که «مأموران یگان ویژه به این مدرسه وارد نشدند و تنها برخی از ماموران برای صحبت با والدین به داخل مدرسه رفتند».بی‌بی‌سی فارسی پیشتر، ویدیوهایی از حضور مردم، آمبولانس و نیروهای امنیتی مقابل هنرستان صدر در خیابان کارون منتشر کرد.

تعطیلی مدارس به علت شیوع آنفولانزای سیاسی!

  • استان قزوین، استاندار قزوین از امکان تعطیلی گسترده و سراسری مدارس در هفته بعد خبر داد و گفت: برای تعطیلی واحد‌های آموزشی به علت شیوع آنفلوانزا، هفته آینده تصمیم گیری جدی خواهد شد.
  • استان قم، علوم پزشکی استان قم: بازگشایی مدارس و دانشگاه ها شیوع آنفلوآنزا را بطور بیسابقه ای افزایش داده است، شرایط کنترل نشود، به‌طور سراسری تعطیل می‌کنیم.
  • استان کهگیلویه و بویراحمد،روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد گفت: برای مقابله با شیوع بیماری مسری آنفلوآنزا از فردا سه شنبه مدارس ابتدایی شهری و مهدهای کودک این استان تا پایان هفته جاری تعطیل است.
  • استان اردبیل: مدارس اردبیل دو روز تعطیل شد. شیوع سویه جدید و حادِ آنفلوانزا در کشور، مدارسِ استان اردبیل را ۲ روز تعطیل کرد

حمله به پزشکان در شیراز در مقابل ساختمان نظام پزشکی
گروهی از پزشکان در شیراز روز دوشنبه دوم آبان ۱۴۰۱ در مقابل ساختمان سازمان نظام پزشکی تجمع کردند. این تجمع با دخالت نیروهای امنیتی مواجه شد.
ساختمان نظام پزشکی شیراز در داخل یک کوچه بن‌بست قرار دارد و پس آن که نیروهای امنیتی به تجمع پزشکان گاز اشک‌آور پرتاب کردند، آنها در حالی شعار مرگ بر دیکتاتور می‌دادند وارد داخل ساختمان نظام پزشکی شدند.
«سنندج زاهدان، چشم و چراغ ایران» و «از شیراز تا کردستان، ایران شده قبرستان» و «حکومت بچه کش نمی‌خوایم نمی‌خوایم» از دیگر شعارهای تجمع پزشکان و کادر درمانی شیراز بود.
یکی از حاضران در این تجمع شیراز نوشته است: «امروز فراخوان بود برای تجمع اعضای نظام پزشکی شیراز، نظام پزشکی تو یه کوچه بن بسته، مامورا اول گاز اشک آور زدن الان همه داخل ساختمون هستن و نیروها سر کوچه وایسادن و اجازه خروج به هیچکس نمیدن و آدم های تو خیابون هم میزنند.»

اعتراض دانشجویی در دست‌کم ۲۱ دانشگاه
روز دوشنبه ۲ آبان دست‌کم در ۲۱ دانشگاه شامل دانشگاه هنر تبریز، آزاد اصفهان، خواجه‌نصیر تهران، علوم پزشکی کاشان، علوم پزشکی اصفهان، صنعتی اصفهان، هنر و معماری بوعلی سینا در همدان، صنعتی امیرکبیر تهران، دانشگاه مازندران، علوم پزشکی آزاد تهران، صنعتی شریف تهران، آزاد همدان، الزهرا تهران، چمران (جندی شاپور) اهواز، صنعتی همدان، یادگار تهران، دانشکده روان‌شناسی دانشگاه تهران، دانشگاه شهرکرد، آزاد دزفول، آزاد فلاورجان، و علوم پزشکی زاهدان، تجمع‌های اعتراضی برگزار شد و معترضان علیه جمهوری اسلامی شعار دادند.

تحصن دانشجویان دانشگاه صنعتی همدان در اعتراض به قتل «نگین عبدالملکی» از ساعت ۸ صبح امروز ۲ آبان‌ماه، برقرار است.

دانشجویان دانشگاه شریف همراه با اعتراضات سراسری دانشجویان “سرود زن” را هم‌خوانی کردند و شعار “می‌جنگیم، می‌میریم، ایران رو پس می‌گیریم” سر دادند.

فراخوان پزشکان تهران برای تجمع مقابل ساختمان نظام پزشکی
در همین حال اعضای نظام پزشکی تهران اعلام کردند که چهارشنبه در مقابل ساختمان نظام پزشکی تجمع خواهند کرد.
اعضای نظام پزشکی ورود نیروهای امنیتی به محیط های درمانی را محکوم کرده و خواستار ایجاد بستر مناسب برای ارائه خدمات به همه آسیب دیدگان و عدم دخالت نیروهای امنیتی در پروسه درمان شدند.
حفظ محرمانه بودن اطلاعات و اسرار مصدومیـن مراجعه کننده به مراکـز درمانی و حفظ استقلال سازمان پزشکی قانونی کشور برای جلوگیری از تخریب اعتماد عمومی دیگر خواسته اعضای نظام پزشکی ذکر شده است.
جلوگیری از آسیب بدنی و روانی وارده به جامعه مخصوصا کودکان و نوجوانان و حفظ سلامت جسم و روح و روان بازداشت‌شدگان و خانواده آنان دیگر خواسته پزشکان است.
حدود ۲۰۰ نفر از متخصصين جراح مغز و اعصاب نیز در بیانیه‌ای خواسته‌های مشابهی را مطرح کرده‌اند.
اعضای نظام پزشکی‌های استان اصفهان نیز در اطلاعیه‌ای تقاضای فراهم کردن شرایط امن جهت انجام تجمع صنفی و بحث و گفتگو با رویکرد پزشکی و سلامت جامعه، در محل سازمان‌ نظام پزشکی اصفهان یا هر مکان ممکن دیگر در روز پنجشنبه ۵ آبان شدند.

جزئیاتی از کشته شدن عرفان رضایی از شهروندان معترض به دست ماموران حکومتی
مراسم تدفین عرفان رضایی زیر نظر ماموران امنیتی برگزار شده است. یک منبع نزدیک به خانواده عرفان رضایی جوان ۲۱ ساله آملی که در اعتراضات سراسری اخیر ایران کشته شده به بی‌بی‌سی گفت نیروهای حکومتی تلاش کرده‌اند با رهگذر خواندن عرفان، کشته شدن او را به گردن معترضان بیندازند و او را شهید اعلام کنند اما خانواده او قبول نکرده‌اند.
عرفان رضایی که فرزند یک جانباز اعصاب و روان از دوران جنگ ایران و عراق بود روز سی‌ام شهریور در پی شرکت در اعتراضات در برابر فرمانداری قم، به ضرب دو گلوله جنگی کشته شده است. بی‌بی‌سی دریافته است که این تیرها از فاصله نزدیک و از یک «کلت» شلیک شده است.
این منبع به بی‌بی‌سی فارسی گفت مراسم تدفین عرفان رضایی تحت نظر نیروهای امنیتی برگزار شده که رفت و آمدها را در نظر می‌گرفتند و چند نفر از آنها نیز در مراسم فیلم‌برداری کرده‌اند و حتی «از یکی از دوستان عرفان تعهد گرفته‌اند.»
این منبع ادامه داد چون نیروهای امنیتی فرزند یک جانباز را کشته‌اند ابتدا تلاش کرده‌اند خانواده او را مجبور به پذیرش این کنند که او رهگذر بوده و اشتباهی تیر خورده است اما «اگر عرفان رهگذر بود گوشی تلفن خود را به دوستش نمی‌داد و به تنهایی به سمت فرمانداری نمی‌رفت.»

رابرت مالی: تنها مردم ایران می‌توانند درباره خود سخن بگویند
با بالا گرفتن انتقادات از توییت راب مالی، نماینده ویژه دولت ایالات متحده در امور ایران، این دیپلمات ارشد آمریکایی به رادیو فردا گفت که تنها این معترضان ایرانی هستند که می‌توانند سخن‌گوی خود باشند و نه هیچ شخصی در دولت آمریکا.
آقای مالی روز شنبه به دنبال تظاهرات ده‌ها هزار نفر از ایرانیان در برلین و دیگر نقاط جهان از جمله واشینگتن، علیه حکومت جمهوری اسلامی در توییتی نوشت که تظاهرات مسالمت‌آمیز مردم ایران «برای درخواست رعایت و احترام به کرامت انسانی و حقوق بشر از سوی حکومت‌شان» ادامه دارد.
توییت آقای مالی اما در شبکه‌های اجتماعی این‌گونه تفسیر شد که او خواسته مردم را تغییر رفتار حکومت ایران می‌داند و نه تغییر خود حکومت.
این مقام آمریکایی در پاسخ به انتقادات از توییت خود به رادیو فردا گفت: «نه من و نه دولت آمریکا نمی‌توانیم ادعای سخن‌گویی معترضان را داشته باشیم. تنها خود آن‌ها هستند که می‌توانند چنین کنند و من هرگز قصد ندارم که چیزی غیر از این بگویم.»
راب مالی در ادامه افزود: «آنچه ما از زمان آغاز اعتراضات می‌توانستیم انجام دهیم و تاکنون نیز انجامش داده‌ایم، اقداماتی قاطع در جهت حمایت از حقوق بنیادین مردم ایران بوده است، از جمله این که اطمینان پیدا کنیم آن‌ها از ابزار لازم برای ارتباط با یکدیگر و دنیا برخوردارند و همچنین رژیم و مقاماتش را به دلیل سرکوب بی‌رحمانه هدف تحریم قرار دهیم.»
دولت جو بایدن در بحوحه اعتراضات مردمی در ایران برای مقابله با روش‌های حکومت جمهوری اسلامی که متوسل به فیلترینگ گسترده و قطع یا کند کردن اینترنت شده است، مجوزی را صادر کرد که بر اساس آنن شرکت‌های خارجی می‌توانند به مردم ایران خدمات اینترنتی ارائه دهند.
گزارش حاکی است که کاخ سفید همچنین برای ارائه اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در ایران با ایلان ماسک، مالک شرکت اسپیس‌ایکس وارد مذاکره شده است.
ایالات متحده همزمان با این اقدامات نهادها و افراد دخیل در سرکوب معترضان در ایران را نیز تحریم کرده است.

بازداشت دست‌کم ۶۲۸ معترض در استان البرز
رئیس کل دادگستری استان البرز امروز اعلام کرد «۶۸ درصد» بازداشتی‌های اعتراضات در این استان «با اخذ تأمین» آزاد شده‌اند، اما برای ۲۰۱ نفر کیفرخواست صادر شده است.
به‌گزارش خبرگزاری میزان، این مقام قضایی اتهام این ۲۰۱ نفر را «حضور مؤثر» در اعتراضات عنوان و ادعا کرد «به اموال عمومی و خصوصی خسارت وارد کرده‌اند و یا در فضای مجازی مردم را برای شرکت در اغتشاشات تحریک و تشویق کردند».
فاضلی هریکندی همچنین با اشاره به برگزاری نخستین جلسه دادگاه این متهمان در روز دوشنبه تأکید کرد که احکام آنان «در سریع‌ترین زمان ممکن» صادر خواهد شد.
رئیس دادگستری استان کرج آمار دقیق بازداشتی‌ها از خیابان و منازل را اعلام نکرد، اما درصد اعلام‌شده به این معناست که دست‌کم ۶۲۸ نفر از مردم معترض در یک ماه اخیر در حوزه دادگستری استان البرز بازداشت شده‌اند.

برگفته ای از سایت ایران امروز، ۲۵ اکتبر ۲۰۲۲