گزارشگران بدون مرز: ‌۴٣ روزنامه‌‌نگار در ایران زندانی هستند

سازمان «گزارشگران بدون مرز» اعلام کرد که تعداد روزنامه‌‌نگاران زندانی در ایران به ۴٣ نفر رسیده است. این گزارش در حالی منتشر می‌‌شود که رسانه‌های حکومتی ایران از صبح جمعه ۶ آبان ماه، نیلوفر حامدی و الهه محمدی، دو روزنامه‌‌نگارى را که در جریان اطلاع‌‌رسانى درباره قتل حکومتی مهسا (ژینا) امینی و اعتراضات پس از آن نقش داشته‌اند «جاسوس» خوانده است.

گزارشگران بدون مرز در بیانیه‌ای که جمعه ۲۸ اکتبر صادر کرده، نوشته است: «مقامات ایران، جنگ خود با رسانه‌های مستقل را گسترش داده و ما شاهد تلاش‌های دولت ایران برای ساکت کردن رسانه‌های خارج از ایران هستیم.»

کریستف دلور دبیرکل گزارشگران بدون مرز نیز گفته است: «مقامات ایران اکنون دامنه مقابله خود را با رسانه‌های مستقل گسترده‌‌تر کرده‌اند و هر روز شاهد اِعمال محدودیت‌های تازه‌ای بر رسانه‌ها و خبرنگاران هستیم و وسعت این سرکوب در خارج از مرزهای این کشور هر روز بیشتر می‌شود.»

او افزوده: «نقض حقوق رسانه‌های مستقل و روزنامه‌‌نگاران، پیامدهایی در روابط جمهوری اسلامی با سایر نقاط جهان خواهد داشت و برای این‌ منظور، ما صدای خود را با رسانه‌های مستقل داخل و خارج از ایران متحد خواهیم کرد.»

این بیانیه در حالی صادر شده که ایران به تازگی «دویچه وله» در آلمان، رادیو بین‌المللی فرانسه و روزنامه «بیلد» آلمان را تحریم کرده است. همچنین برخی رسانه‌ها، بی‌بی‌‌سی فارسی، ایران اینترنشنال و شرکت‌های مادر آنها نیز پیشتر توسط رژیم ایران تحریم شده‌اند.

پیش از این برخی کارمندان بی‌بی‌سی فارسی از تحت فشار قرار گرفتن اعضای خانواده و مسدود کردن اموال خود در ایران خبر داده بودند. این در حالیست که رژیم ایران از سال ٢٠٠٩ از حضور رسانه‌های مستقل در خاک این کشور جلوگیری می‌کند و بسیاری از رسانه‌ها ناچار از شهروندان خبرنگار برای پوشش اخبار ایران کمک می‌گیرند.

سازمان گزارشگران بدون مرز همچنین اعلام کرده که تحریم‌های جمهورى اسلامى علیه روزنامه‌‌نگاران مستقل که بسیاری از آنها ایرانی تبار هستند، نشان دهنده تشدید سرکوب روزنامه‌‌نگارانى است که علیه دولت ایران صحبت می‌کنند.

این اقدامات و برخورد رژیم جمهوری اسلامی علیه فعالان رسانه‌‌اى، اکنون تنها به مرزهای ایران محدود نشده و به تلاش‌ و طرح‌‌ریزى برای ترور برخی روزنامه‌‌نگاران در خاک کشورهای غربی نیز امتداد یافته، این کشور را به سومین زندان بزرگ روزنامه‌‌نگاران در جهان تبدیل کرده است.

در حال حاضر، چین با ١٠٢ روزنامه‌‌نگار زندانی و میانمار با ۶٧ روزنامه‌‌نگار در بند کشیده، به ترتیب اولین و دومین رتبه دنیا را در زمینه حبس روزنامه‌‌نگاران دارا هستند.

برگرفته ای از سایت کیهان لندن، ۲۹ اکتبر ۲۰۲۲