پانزده پیشنهاد «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» به بایدن؛ حمایت حداکثری از مردم ایران

«بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها»، اتاق فکری در واشنگتن، روز یکشنبه گزارش جدیدی منتشر کرد که در آن سیاست جدیدی در قبال ایران به دولت بایدن پیشنهاد می‌دهد: «پشتیبانی حداکثری از مردم ایران» در کنار سیاست «فشار حداکثری» بر حکومت ایران. این گزارش به قلم چهار نفر از کارشناسان این اتاق فکر تنظیم شده است: سعید قاسمی‌نژاد، بهنام طالب‌لو، ریچارد گلدربرگ و زِوی کان.

گزارش به این اشاره می‌کند که محوریت سیاسی آمریکا نسبت به ایران در سال‌ها اخیر بیشتر به برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی و تا حدود کمتری برنامه موشک‌های بالیستیک آن و پشتیبانی‌اش از تروریسم بین‌المللی معطوف بوده است و کمتر به مساله حقوق بشر. اما اعتراضات ضدحکومتی که در پنج سال گذشته بالا گرفته‌اند نشان می‌دهد که فشار حداکثری کافی نیست و واشنگتن باید راهبرد پشتیبانی حداکثری از مردم ایران را نیز اتخاذ کند.

این اتاق فکر عموما نزدیک به دولت ترامپ بود و از سیاست او در رابطه با ایران پشتیبانی می‌کرد و در عین حال مخالف تلاش بایدن برای احیای برجام بود. گزارش جدید تاکید می‌کند که هرگونه ادامه مذاکرات مربوط به برجام اثر سویی بر تلاش آمریکا و متحدین برای پشتیبانی از اعتراضات ضدحکومتی خواهد داشت. احیای توافق به معنی درآمد یک تریلیون دلاری برای حکومت در سال‌های پیش رو خواهد بود. در این گزارش آمده است: «کاخ سفید برای پشتیبانی کامل از جنبش اعتراضی باید به روشنی اعلام کند که هرگونه پیشنهاد تخفیف تحریم برای حکومت از روی میز برداشته شده است. باز نگاه داشتن در به روی توافق هسته‌ای به ضرر معترضین است و به تقویت حکومت کمک می‌کند.»

سیاستی که «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» پیشنهاد می‌دهد چند وجه دارد و شامل زمینه‌های مختلف می‌شود. این اتاق فکر ۱۵ سیاست را به دولت بایدن پیشنهاد داده که رئوس آن‌ها کمک به مردم ایران در زمینه ارتباطات،‌ تحریم‌های جدید اقتصادی و مقابله با جمهوری اسلامی در سازمان‌های بین‌المللی است.

برخی از این سیاست‌ها تا حدودی انجام شده‌اند. مثلا لزوم حمایت علنی از مردم ایران و کمک به ایرانیان برای دور زدن سانسور اینترنت . اما برخی از آن‌ها تازگی دارند مثلا این‌‌که آمریکا از دستگاه‌های اطلاعاتی خود استفاده کند و از نقاط ضعف و قوت دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی به معترضان خبر دهد. گزارش در ضمن از آمریکا می‌خواهد با ظرفیت‌های سایبری خود از مترضان حمایت کند و این کار به صورت ایجاد اختلال در صنایع کلیدی همچون نفت، گاز، پتروشیمی و مالی انجام شود. به طوری که به اعتصاب سراسری در ایران نیز کمک شود. این گزارش یادآوری می‌کند که اعتصاب در صنعت نفت نقش مهمی در انقلاب ۵۷ داشت و از آمریکا می‌خواهد با ایجاد اختلال در بخش‌های راهبردی اقتصاد از اعتصابات کارگری پشتیبانی کند. گزارش در ضمن می‌خواهد تیمی از وزارتخانه‌های مختلف دولت آمریکا ایجاد شود که هدفش فرستادن سخت‌افزار لازم به ایران (از جمله از طریق قاچاقی) باشد تا فن‌آوری‌هایی مثل ماهواره استارلینک بتوانند در ایران فعال شوند.

در زمینه مالی و اقتصادی، گزارش پیشنهاد تحریم‌های جدیدی را ارائه کرده است؛ از جمله تحریم اعضای صدا و سیما و کسانی که از‌ آن حمایت مادی می‌کنند. آمریکا در سال ۲۰۱۳ صدا و سیما را به عنوان ناقض حقوق بشر معرفی کرد و ین اتاق فکر حالا خواهان تحریم پیمان جبلی، مدیر صدا و سیما، و تمامی مقامات، تهیه‌کننده‌ها، مدیران خبری و مجریان کنونی صدا و سیما و برخورد با بانک‌های آن‌ها است. دیگر خواست گزارش، گسترش تحریم‌های حقوق بشری است که در بعضی موارد می‌تواند شامل برخی استاندارها و فرماندارها باشد. این بنیاد در ضمن خواهان تقویت تحریم‌ها علیه رهبری ارشد جمهوری اسلامی از جمله شخص علی خامنه‌ای و ابراهیم رئیسی است.

دیگر سیاستی که بنیاد دفاع از دمکراسی‌ها پیشنهاد کرده است، ویزا ندادن به افراد مرتبط با جمهوری اسلامی در آمریکا است که می‌تواند طبق قانونی که در سال ۲۰۱۹ تصویب شد، انجام شود. این گزارش در ضمن خواهان همکاری‌ آمریکا با سایر دولت‌های جهان مثل کانادا، بریتانیا و اتحادیه اروپا برای تشریک اطلاعات در مورد ناقضان حقوق بشر است.

در اواخر جنگ سرد، آمریکا به حمایت مالی از جنبش کارگری «همبستگی» در لهستان اقدام کرد که در ساقط کردن حکومت استالینیستی این کشور نقش اصلی را داشت. «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» حالا از واشنگتن می‌خواهد با الگوبرداری از آن دوره، صندوق حمایتی از معترضان ایرانی ایجاد کند و دارایی‌های مصادره ‌شده ایران را خرج کمک به کارگران اعتصابی و خانواده‌های زندانیان سیاسی کند.

آخرین بخش گزارش به موضوع سازمان‌های بین‌المللی اختصاص دارد و خواهان فشار دیپلماتیک بر جمهوری اسلامی ایران، محکوم کردن جمهوری اسلامی در سازمان‌های بین‌المللی و اعمال تحریم‌های جدید در سازمان ملل است.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۱ نوامبر ۲۰۲۲