بازداشت داوود سوری، اقتصاددان در تهران

داوود سوری، اقتصاددان و استاد دانشگاه شریف بازداشت شده است. نیروهای امنیتی شامگاه دوشنبه، به منزل آقای سوری یورش برده و بعد از ضبط لپ‌تاپ و موبایل، او را به زندان اوین منتقل کرده‌اند.

محمد طاهری، سردبیر هفته‌نامه «تجارت فردا» در توئیتی ضمن اظهار بی‌اطلاعی از علت بازداشت این اقتصاددان نوشت: «ماموران لپ‌تاپ و موبایل ایشان را همراه برده‌اند و ساعتی پس از بازداشت هم از زندان اوین با خانواده تماس گرفته‌اند.»

دکتر سوری فارق‌التحصیل دانشگاه ایالتی و موسسه پلی‌تکنیک ویرجینیا و زمینه مورد علاقه او فقر، نابرابری و بانکداری است. ایشان سابقه عضویت در هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف و موسسه بانکداری ایران را هم در کارنامه خود دارد.

دکتر محمد طبیبیان در کانال تلگرام خود درباره بازداشت دکتر داوود سوری نوشته است: «طبق خبرهای رسیده دکتر داود سوری را باز داشت کرده‌اند. جای بسی تاسف است چنین رفتار و راه و رسم آسیب‌رسان. ایشان را نزدیک سی سال است می‌شناسم. از زمانی که در جبهه بودند و در زمان مرخصی سری هم به من می‌زدند و در مورد علائق‌شان در موضوعات اقتصادی صحبت می‌کردند. پس از آن به گروه مطالعات فقر و توزیع در آمد پیوستند و بی‌تردید بهترین اقتصاددان این زمینه در کشور هستند و در تهیه ده‌ها گزارش پژوهشی همکاری داشته‌اند. ده‌ها پایان‌نامه را نیز در زمینه فقر و توزیع درآمد در کشور و سایر زمینه‌ها سر پرستی کرده‌اند و بیش از هر کس از طریق مطالعات آماری در شناخت گروه‌های زیر خط فقر و سنجش و ویژگی‌های فقر مناطق حاشیه‌ای کشور مواثر بوده‌اند.

دکتر سوری علاوه بر این یکی از بهترین متخصصان اقتصادسنجی کشور هستند و همچنین تخصص بارزی در اقتصاد پولی و بانکی دارند. ایشان مثل هر دانشمند متعهد به اخلاق کم‌ادعا، فروتن، درستکار و پایبند صداقت و دور از ریاکاری و فرصت‌طلبی بوده‌اند. امید که هر چه زود تر آزاد شوند.»

برگفته ای از سایت ایران امروز، ۳ نوامبر ۲۰۲۲