ادامه اعتراضات در ایران؛ بایدن وعده داد ایران به‌زودی «آزاد» خواهد شد

جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا در اجتماعی انتخاباتی که در آن حاضران شعارهایی در حمایت از اعتراضات ایران در دست داشتند، وعده «آزادی ایران» را داد، اما توضیحات بیشتری ارائه نکرد.

آقای بایدن که شامگاه پنجشنبه در چارچوب کارزارهای انتخاباتی آمریکا، در کالج میراکوستا در نزدیکی سن‌ دیگو در ایالت کالیفرنیا سخنرانی می‌کرد، خطاب به حاضران گفت: «نگران نباشید، ما ایران را آزاد می‌کنیم. آنان [مردم ایران] خودشان را به زودی آزاد خواهند کرد.»

این سخنان رئیس‌جمهور آمریکا در مقابل ده‌ها نفر از حاضرانی ایراد شد که شعارهایی در حمایت از اعتراضات ایران در دست داشتند.

خبرگزاری رویترز نوشت که بایدن درباره این وعده خود توضیح بیشتری نداد و نگفت که چه اقداماتی برای آن انجام خواهد داد. همچنین شورای امنیت ملی کاخ سفید نیز هنوز در این زمینه اظهارنظری نکرده و به پرسش رویترز در این باره پاسخ نداده است.

نازنین بنیادی، بازیگر ایرانی‌تبار و فعال شناخته‌شده حقوق بشر می‌گوید، حمایت از دادخواست عفو بین‌الملل از سازمان ملل برای تحقیق مستقل سرکوب اعتراضات، به زودی به یک میلیون امضا خواهد رسید.

عفو بین‌الملل ۱۵ اکتبر دادخواستی آنلاین را در حمایت از معترضان ایرانی و تحقیق مستقل در مورد سرکوب اعتراضات در ایران ارائه کرد. این سازمان حقوق بشری از مردم جهان دعوت کرده بود که با امضای این دادخواست، از رهبران جهان بخواهند «سرکوب خونین در ایران» را متوقف کنند.

پیشتر در روز پنج‌شنبه نازنین افشین‌جم دیگر فعال شناخته‌شده حقوق بشر گفته بود که امضاهای حمایت از دادخواست عفو بین‌الملل به بیش از ۷۶۰ هزار امضا رسیده است.

پس از آنکه جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، در یک اجتماع انتخاباتی و در مقابل حاضرانی که شعار «آزادی ایران» در دست داشتند، وعده داد که ایران به‌زودی «آزاد» خواهد شد، ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور ایران به این سخنان واکنش نشان داد.

تلویزیون ایران، روز جمعه صحنه‌هایی از راهپیمایی حکومتی ۱۳ آبان را به نمایش گذاشت که در آن ابراهیم رئیسی سخنرانی می‌کند. او از جمله در این سخنرانی گفت که «به بایدن می‌گویم، ایران ۴۳ سال است که آزاد شده است».

اشاره آقای رئیسی به انقلاب بهمن ۵۷ بود که به تأسیس نظام جمهوری اسلامی در ایران انجامید.

ایران در بیش از ۴۰ روز گذشته، صحنه اعتراضات سراسری بوده که در واکنش به مرگ مهسا امنیتی پس از بازداشت به دست نیروهای گشت ارشاد آغاز شد، اما خیلی زود چهره‌ای ضدحکومتی به خود گرفت.

سرکوب شدید این اعتراض‌ها به دست مأموران امنیتی، تا کنون به کشته شدن نزدیک به ۳۰۰ تن انجامیده که نزدیک به ۵۰ تن از آنها کودکان و نوجوانان بوده‌اند. همچنین هزاران تن تا کنون در شهرهای مختلف بازداشت شده‌اند و حتی دانشگاه‌ها و مدارس ایران هم از مداخله و سرکوب امنیتی برکنار نبوده‌اند.

برگرفته از سایت رادیو فردا، ۴ نوامبر ۲۰۲۲