گزارشی از اعتراض‌ها در دانشگاه‌ها و شهرهای ایران

روز چهاشنبه ۱۸ آبان، هم‌زمان چهلم قربانیان جمعه خونین زاهدا، شماری از دانشگاه‌ها و بسیاری از شهرهای کشور شاهد اعتراض‌های ضد حکومتی بود. در تهران، تبریز، مشهد، شهرکرد، اصفهان، شیراز،‌ بندرعباس، سنندج و مهاباد از جمله این شهرها بود. اعتراض‌ها در قهدریجان اصفهان بسیار شدید بود.

تهران: شامگاه چهارشبنه ۱۸ آبان در چند منطقه تهران از جمله در هفت‌حوض، ستارخان، شهرزیبا، کارگر شمالی و برخی محلات دیگر تجمع‌های اعتراضی برگزار شد.
در شهرزیبا، در غرب تهران، شعارهای «توپ تانک مسلسل، زیر عبای رهبر» و «زاهدان، زاهدان، چشم و چراغ ایران» از سوی معترضان سر داده شد. در شهرزیبا هم‌چنین «توپ تانک مسلسل، زیر عبای رهبر» داده شد.
در ستارخان «مرگ بر دیکتاتور» و «زاهدان، زاهدان، چشم و چراغ ایران» از جمله شعارهای معترضان بود.

اصفهان: ویدئویی از تجمع اعتراضی شماری از شهروندان اصفهان در چهارشنبه ۱۸ آبان در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که زنان بدون روسری در حال راه‌پیمایی هستند.

رشت: در رشت گروهی از جوانان با تجمع در مرکز شهر، شعار «مرگ بر دیکتاتور» سر دادند.

مهاباد: شامگاه چهارشنبه ۱۸ آبان، شماری از شهروندان در مهاباد، با سردادن شعارهایی اعتراضی دست به تجمع زدند.

مشهد: در تجمع جوانان در مشهد شعارهایی از قبیل “سنندج، زاهدان، چشم و چراغ ایران” سر داده شد. شامگاه چهارشنبه در یکی از محلات مشهد گروهی از زنان معترض به خیابان‌ها آمده و عیله سران حکومت شعار دادند.

شهرکرد: در شهرکرد نیز شامگاه چهارشنبه تجمع اعتراضی برگزار شد. در ویدیوهای منتشر شده در شبکه‌های از این شهر، معترضان شعاز «زن، زندگی، آزادی» می دهند.

قهدریجان: در قهدریجان اصفهان، اعتراض‌ها بسیار شدید بود. خبرگزاری دولتی «ایرنا» در این رابطه نوشته است:‌ «تعدادی اغتشاشگر که تعداد آنها کمتر از ۱۰۰ نفر بود، چهارشنبه شب سعی در برهم زدن نظم عمومی را داشتند که با حضور پلیس متواری شده و آرامش بر شهر حاکم شد.»
ایرنا هم‌چنین نوشت: «این افراد با پرتاب ترقه و بمب های دست ساز باعث ایجاد صدا و مزاحمت برای مردم شدند. یکی از ترقه ها به یک مامور نیروی انتظامی برخورد کرده و موجب مصدومیت وی شده است.»
خبرگزاری دولتی در پایان ادعا کرده: «اغتشاش‌گران به تعدادی از اموال مردم از جمله ماشین‌های پارک شده در خیابان نیز آسیب رساندند.»

شیراز: معترضان در شیراز شامگاه چهارشنبه در برخی محلات شهر به خیابان آمده و شعار «مرگ بر دیکتاتور» سر دادند.

بندرعابس: شامگاه چهارشنبه هجدهم آبان، جمعی از زنان معترض در بندرعباس، با برداشتن روسری‌ها و سر دادن شعارهای ضدحکومتی، خواهان پایان استبداد شدند.

سنندج: شامگاه چهارشنبه سنندج شاهد اعتراض‌های گسترده بود. در تصاویری که از سنندج در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، عده‌ای از معترضان در میانه خیابان آتش روشن کرده‌اند و شعار «مرگ بر دیکتاتور» می‌دهند. تجمع و اعتراض‌های در دیگر شهرهای کردنشین از جمله مهاباد و سقز نیز گزارش شده است.

ترانه علیدوستی: غیبت آخر تو، کوچ مرغان صدا، ختم این غائله نیست

تجمع و اعتراض در چندین دانشگاه کشور

  • اعتراض دانشجویان دانشگاه هنر تبریز
    اعتراضات امروز، چهارشنبه ۱۸ آبان، دانشجویان دانشگاه هنر تبریز، پس از پرفورمنس اعتراضی برای خدانور لجعی. دانشجویان در این تجمع ابتدا شعر عدالت کجایی ایرج میرزا را همخوانی کردند و سپس شعارهای اعتراضی دیگری توسط دانشجویان معترض سر داده شد.
    از جمله شعارها:
    زن زندگی آزادی، مرگ بر دیکتاتور
    از زاهدان تا تبریز، صبر ما گشته لبریز
    یه دانشجو کم بشه، اینجا قیامت میشه
    دانشجوها غرق خون، استادامون خفه‌خون
    دانشجو داد بزن، حقتو فریاد بزن
    بسیجی بی ریشه، ساندیس شرف نمیشه
    قسم به خون یاران، ایستاده ایم تا پایان
    ما حرف حقو گفتیم، صدای تیر شنفتیم
    ملت چرا نشستی، منجی ما تو هستی
    خواهرم خواهرم، کاوه‌ی آهنگرم
    نگید آخر کاره، آبان ادامه داره
    آبان ماه تابان، دیکتاتوری به پایان
    نخبه‌هامونو کشتن، آخوند به‌جاش گذاشتن
    توپ تانک فشفشه، آخوندباید گم بشه
    خونی که در رگ ماست، خوراک رهبر ماست
    اونی که چلاقه/ قاتل شاهچراغه
    چه باحجاب چه بی‌حجاب، میریم به‌سوی انقلاب
    هیز تویی هرزه تویی، زن آزاده منم
    گفته می‌شود در جریان این تجمع، نیروهای لباس شخصی حضور پرشماری در محوطه‌ی دانشگاه داشتند و در برابر خواست دانشجویان مبنی بر نشان دادن کارت دانشجویی، اقدام به توهین و تصویربرداری از دانشجویان کردند.
    بنا به گزارش رسیده، طی اعتراضات قبلی دانشگاه طی تماس تلفنی، به خانواده دانشجویان اعلام کرده فرزندشان توسط اطلاعات شناسایی شده و مسئولیتی در قبال وضعیت دانشجویان ندارند.
  • بجنورد: تحصن امروز دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بجنورد برای حمایت از دانشجویان تعلیق شده‌ که به صورت غیرقانونی تعلیق شده‌اند؛ این تحصن با برخورد تهدیدآمیز مسئولین دانشگاه مواجه شد.
  • تهران: مراسم یادبود چهلم جمعه خونین زاهدان در دانشکده حقوق دانشگاه تهران برگزار شد.
  • اصفهان: بنا به گزارش دانشجویان دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه هنر اصفهان، روز گذشته طی انتشار فراخوان یادبود چهلم کشتار زاهدان، دانشگاه دست به تهدید و تعلیق دانشجویان زد. بدین ترتیب دانشجویان اعتصاب خود را امروز از سر گرفته و درب تمامی کلاس‌ها و آتلیه‌ها را بستند و اعلام کردند: “گفته بودیم دانشجو تعلیق کنید، دانشگاه تعطیل میکنیم”
  • تهران: تحصن امروز جمعی از دانشجویان دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران در اعتراض به کشتار مردم بلوچ و سرکوب دانشجویان.
  • برخورد انضباطی و امنیتی شدید با بیش از دویست دانشجوی دانشگاه گیلان
    بنا به اخبار رسیده از دانشجویان دانشگاه گیلان، این دانشگاه طی فرآیندی غیرقانونی و سرکوبگرانه، حدود ۱۳۸ نفر از دانشجویان را به مدت یک ترم و حدود ۳۴نفر را به مدت دو ترم از تحصیل تعلیق کرده است. همچنین پرونده‌ی انضباطی ۲۲ نفر دیگر از دانشجویان این دانشگاه جهت بررسی برای حکم بند ۱۴( تعلیق سه نیمسال تحصیلی) و بند ۱۶( تعلیق چهار نیمسال تحصیلی) به شورای انضباطی مرکزی تهران ارجاع داده شده است.
    این برخوردهای انضباطی گاها در قالب پیامک، تماس تلفنی و برخورد شفاهی و یا در بهترین حالت طی تشکیل جلساتی با فرمت غیرقانونی کمیته انضباطی صورت گرفته است. همچنین جهت اخراج دانشجویان غیربومی از خوابگاه در ضرب‌العجلی سه روزه پیامک تخلیه ارسال شده، در حالیکه طبق آیین نامه، در صورت تایید حکم در مرحله‌ی تجدیدنظر، احکام صادره باید از ترم آتی اجرا شوند.
    گفته می‌شود طی روزهای اعتراضی دانشجویان دانشگاه گیلان، برخی از دانشجویان بیرون از دانشگاه هنگام جابجایی با سرویس، حدود ۱۰ ساعت بازداشت و پس از ضرب و شتم شدید، رها شده‌اند.
  • بیانیه جمعی از دانشجویان دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در پیوستن به اعتصابات
    امروز، بیش از ۵۰ روز است که سنگفرش تمام خیابان های شهر هامان از خونِ پاک هم‌وطنانمان یکپارچه سرخ شده است و چندین نفر از همکلاسی هایمان دستگیر شده اند. چطور بر سر کلاس درس حاضر شویم زمانی که هم دانشگاهیان‌مان فقط به خاطر اعتراض بر حقشان در زندان‌اند؟
    در تمام این روزها، هر گونه اعتراض قانونی و فعالیت مدنی و اعتصاب و تحصن در دانشگاه با تهدید و فشار فراگیر، سرکوب و بازداشت دانشجویان همراه بوده است.
    استعفای رئیس دانشگاه، هم بهانه ای تازه برای ارعاب دانشجویان و امنیتی کردن فضای دانشگاه به دست حراست، شده است.
    اما کور خوانده‌اند کسانی که تصور کرده اند، ما از مطالبات برحقمان که آزادی کشورمان از ظلم و استبداد و دیکتاتوری است، کوتاه خواهیم آمد. تا زمانی که حتی یک دانشجو در بند باشد از پای نخواهیم نشست.
    ما جمعی از دانشجویان دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی ولنجک، از تمامی هم هم‌دانشگاهیان‌مان دعوت میکنیم، از روز شنبه ۲۱ آبان ماه در اعتراض به بازداشت غیر قانونی دانشجویان و حمله به حریم مقدس دانشگاه های کشور، تمامی کلاس های درسی خود را تحریم کرده و در کنار ما در دانشگاه به تحصن بپردازند.
  • گزارشی از تجمع دانشجویان دانشگاه علوم‌پزشکی بجنورد در تاریخ ۱۷ و ۱۸ آبان
    دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بجنورد روزهای ۱۷و ۱۸ آبان در اعتراض به منع ورود به مراکز آموزشی و بالینی و همچنین تخلیه‌ی شبانه‌ی خوابگاه دانشجویان:
    حجت داورپناه، دانشجوی پزشکی
    امیر عطاران، دانشجوی پزشکی
    فاطمه محزون، دانشجوی هوشبری
    و ده ها نفر از دانشجویان احضار شده به کمیته انضباطی و همچنین بازداشت دوازده ساعته‌ی دکتر شجاع، از استادانی که از حق دانشجویان دفاع کرده بودند، تحصن کردند.
    در روز ۱۷ آبان، تصویری از تحصن بدلیل تهدید و ارعاب مسئولین مبنی بر عدم تصویربرداری، امکان ثبت عکس یا فیلم از جانب دانشجویان فراهم نشد.
    در تحصن ۱۸ آبان ماه، سیدی از مسئولین دانشگاه در تجمع حضور یافت و در ابتدا سخنانی کلیشه‌ای راجع به تجمعات ابراد کرد و در ادامه، با تهدید دانشجویان با سخنانی نظیر “فکر آخر کارتون رو هم کردین؟” و فریب‌خورده خواندن دانشجویان معترض، موضع تقابلی خود را در قبال دانشجویان نشان داد.همچنین درب ورودی دانشگاه به وسیله ی اتوبوس و سرویس دانشگاه پوشانده شده بود تا درون دانشگاه به هیچ عنوان قابل رویت نباشد.
  • ضرب‌الاجل دانشگاه تهران برای اخراج دانشجویان خوابگاهی
    طبق گزارشات رسیده، دانشگاه تهران طی روز‌های اخیر طی تماس‌ تلفنی به دانشجویان ممنوع‌الورود غیربومی ساکن خوابگاه‌های دانشگاه اخطار داده است تا شنبه مورخ ۲۱ آبان فرصت دارند خوابگاه‌های خود را تخلیه کنند. این اقدام در حالی رخ می‌دهد که همچنان برای این دانشجویان هیچ جلسه‌‌ای از جانب کمیته انضباطی جهت بررسی پرونده تشکیل نشده است.
    آنچه که واضح است اقداماتی نظیر ممنوع‌الورود‌ی، اعمال محرومیت خوابگاهی و پرونده‌سازی جهت تعلیق تحصیلی دانشجویان، طبق آیین‌نامه‌ی دانشجویی، نمود بی‌قانونی محض در دانشگاه تهران و سایر دانشگاه‌ها است.
    گفتنی است دانشجویان دانشگاه تهران، طی هفته‌‌ی جاری با ادامه تحصنات و اعتصابات خود به روشنی اعلام کرده‌‌اند که دانشگاه حق تعلیق حتی یک دانشجو را ندارد‌.
  • علی قمصری، نوازنده و آهنگساز ممنوع‌الخروج شد
    علی قمصری، نوازنده و آهنگساز روز جاری با انتشار مطلبی در صفحه شخصی خود از ممنوع الخروجی و ضبط پاسپورت خود خبر داد.
    لازم به ذکر است، به دنبال اعتراضات سراسری در کشور و حمایت شماری از هنرمندان و چهره های ورزشی از مطالبات مردم معترض، علاوه بر تهدید و تبلیغات منفی در خبرگزاری ها و رسانه های دولتی، این افراد از سوی مقامات قضایی تهدید به برخورد قاطع شده‌اند.
    تاکنون در جریان اعتراضات سراسری پاسپورت شماری از هنرمندان و ورزشکاران ایرانی توقیف شده است.
  • فشار نهادهای امنیتی به خانواده محسن محمدی از جان باختگان اعتراضات
    یک منبع نزدیک به خانواده محسن محمدی از جان باختگان اعتراضات سراسری در قائمشهر در گفتگو با هرانا اعلام کرد که “خانواده آقای محمدی، طی روزهای اخیر از سوی نهادهای امنیتی تحت فشار قرار گرفتند تا علت مرگ این شهروند را به گروه های مخالف نظام نسبت دهند و این موضوع را از طریق مصاحبه با رسانه های وابسته به حکومت اعلام کنند”.
    به گفته این منبع مطلع: “نهادهای امنیتی وعده دادند در صورت قبول این موضوع اسم محسن محمدی در لیست بنیاد شهید قرا میگیرد.”
    محسن محمدی کوچکسرایی، ۳۷ ساله، پدر دو فرزند و مهندس برق ساختمان، یکی از جان باختگان اعتراضات سراسری در قائمشهر است که در تاریخ ۳۰ شهریور هدف گلوله نیروهای امنیتی قرار گرفت و پس از ساعتی در بیمارستان جان خود را از دست داد.
  • بیانیه وکلای خانواده مهسا (ژینا) امینی
    صالح نیکبخت و علی رضایی وکلای خانواده مهسا (ژینا) امینی، با اشاره به “بی پاسخ ماندن درخواست های خود» و تاکید بر ادامه “مسیر دادخواهی از راه های قانونی” اقدام به انتشار بیانیه ای در رابطه با آخرین وضعیت پیگیری پرونده خانم امینی کردند.
    در بخشی از این بیانیه خطاب به مراجع قضایی آمده است: “از مراجع قضایی ذیربط میخواهیم به لوایح متعدد ما، در اعتراض قانونی به رأی کمیسیون پزشکی قانونی و درخواست های مکرر مبنی بر در دسترس قرار گرفتن اصل پرونده برای مطالعه و تحقیق از مطلعین توجه کرده و آن را عملی کنند.”
    همچنین، وکلا کماکان بر درخواست های قبلی خود مبنی بر مطالعه اصل پرونده، تحقیق از چهار نفر از پرسنل نیروی انتظامی خودرو ون حامل مهسا و نیز تحقیق از همه زنانی که در همان ساعت دستگیر و با آن خودرو به محل پلیس امنیت اخلاقی منتقل شده بودند، پافشاری می‌کنند.

مراسم تشییع پیکر فایق مام قادری

  • فایق مام قادری، شهروند مهابادی جان باخت
    بر اساس گزارش شاهدان عینی و منابع نزدیک به خانواده فایق مام قادری، این شهروند مهابادی که روز ۲۳ مهر ماه به ضرب گلوله نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به شدت زخمی شده بود، روز چهارشنبه ۱۸ آبان، پس از گذراندن ۲۵ روز در کما، در بیمارستانی در ارومیه جان باخت.
    مام قادری ۳۷ سال سن داشت و پدر یک پسر ۱۳ ساله به نام آژوان و یک دختر هفت ساله به نام آوان بود.
  • پزشکان و کادر درمانی بازداشت‌شده را آزاد کنید
    بیش از ۳۳۰ پزشک با انتشار یک نامه‌ سرگشاده‌، خواستار آزادی پزشکان و کادر درمان و دانشجویان پزشکی بازداشت‌شده در هفته‌های اخیر شدند.
    در این نامه با اشاره به بازداشت و احضار شماری از پزشکان و کادر درمان و دانشجویان پزشکی و همچنین دو پزشک مشهدی، اصغر شاکری و ریحانه مختاریان،به مقام‌های جمهوری اسلامی هشدار داده شده که «صبر» جامعه، پزشکان و کادر درمان، «نامحدود» نیست.

برگفته ای از سایت ایران امروز، ۱۰ نوامبر ۲۰۲۲