ادامه خیزش سراسری از تهران تا سنندج، مهاباد و مریوان

مناطق مختلفی از شهر تهران از جمله اکباتان، جنت‌آباد شمالی، تهرانپارس و همچنین شهرهای مهاباد، مریوان، کامیاران، سنندج پنج‌شنبه شب در روزهای پایانی هشتمین هفته خیزش سراسری مردم ایران علیه جمهوری اسلامی شاهد تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی بودند.

مردم شهرک اکباتان در غرب تهران با وجود فضای به شدت امنیتی پنج‌شنبه شب باردیگر در محوطه این شهرک تجمع اعتراضی برپا کرده و شعارهای ضدحکومتی از جمله شعار «مرگ بر دیکتاتور» سردادند.

مردم در محدوده جنت آباد شمالی نیز اقدام به شهروندان در سر دادن شعارهای ضد حکومتی از جمله «مرگ بر خامنه ای» و «مرگ بر دیکتاتور» از فرار مجتمع‌های مسکونی خود شدند.

مردم مهاباد بار دیگر شامگاه پنجشنبه با حضور خود در خیابان و سر دادن شعارهای «از کردستان تا سیستان آزاد باید گردد» و «مهاباد زاهدان تسلیت تسلیت»، به تظاهرات ادامه دادند.

کاسبان و بازاریان شهر مهاباد، در طی روز پنج‌شنبه نیز با بستن مغازه‌های خود اقدام به اعتصاب کردند.

جمعی گسترده‌ای از مردم نیز در شهر کامیاران با حضور در خیابان و سر دادن شعار «مرگ بر دیکتاتور» به اعتراض‌ها ادامه دادند.

در مریوان نیز مردم معترض در جریان برگزاری چهلم مختار احمدی، از کشته‌شدگان خیزش سراسری مردم علیه جمهوری اسلامی، شعارهایی علیه جمهوری اسلامی و مقام‎های ارشد حکومتی سردادند.

شهر سنندج و دیگر شهرهای استان کردستان نیز پنج‌شنبه شب شاهد تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی بودند.

در رشت گزارش‌ها حاکی است که نیروهای سرکوبگر به جمعی از دختران و پسران جوان که در حال رقص در یکی از مناطق این شهر بودند حمله برده و به سوی مردم تیراندازی کردند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که دست‌کم یک دختر جوان در این شهر به دنبال یورش نیروهای سرکوبگر زخمی و به بیمارستان پورسینا منتقل شده است.

با ادامه خیزش سراسری مردم ایران علیه جمهوری اسلامی، حامد اسماعیلیون سخنگوی انجمن خانواده‌های جان‌باختگان پرواز پی‌اش-۷۵۲ اعلام کرد که تظاهرات جهانی دیگری با شعار «وقتش رسیده است» برگزار خواهد شد.

مشابه این تظاهرات پیشتر در ۱۵۶ شهر جهان برگزار شده است و پس از آن نیز تظاهرات بزرگ ایرانیان در مخالفت با جمهوری اسلامی در برلین برگزار شد.

به گفته حامد اسماعیلیون تظاهرات جهانی ایرانیان این‌بار «به یاد جان‌باختگان آبان ۱۳۹۸ و در همراهی با انقلاب ایران» در روز ۲۸ آبان، مصادف با ۱۹ نوامبر، برگزار می‌شوند.

شماری از دانشگاه‌های ایران نیز در روز پنج‌شنبه شاهد ادامه تحصن و اعتراض دانشجویان بود. در دانشگاه فردوسی مشهد، که سخنگوی دولت رئیسی روز پنج‌شنبه برای سخنرانی تحت تدابیر امنیتی در آن حضور یافته بود نیز شماری از دانشجویان اقدام به تجمع و سردادن شعارهای ضد حکومتی کردند.

با وجود آنکه ورود دانشجویان به سالن محل سخنرانی سخنگوی دولت رئیسی با محدودیت همراه بود و بیشتر نیروهای بسیج دانشجویی در این سالن حضور داشتند، دانشجویان معترض در بیرون سالن شعارهایی چون «سیستم فاسد نمی‌خوایم، مهمون قاتل نمی‌خوایم» سردادند.

دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد اجازه ورود به سالن سخنرانی بهادری جهرمی را نیافتند همچنین شعارهایی چون «هیز تویی هرزه تویی، زن آزاده منم» و «زن زندگی آزادی» سردادند.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۱۱ نوامبر ۲۰۲۲