رشد چشمگیر صادرات نفت ایران در ماه گذشته میلادی

آمارهای بین‌المللی حاکی از رشد چشمگیر صادرات نفت خام و میعانات گازی ایران در ماه گذشته میلادی است.

آمارهای شرکت تحلیل انرژی «وورتکسا» که روز جمعه ۲۰ آبان منتشر شده می‌گوید ایران در ماه اکتبر ۱ میلیون بشکه صادرات نفت داشته که ۳۰۰ هزار بشکه بیشتر از ماه سپتامبر است.

میزان صادرات نفت ایران در ماه اکتبر، بالاترین رقم از ژانویه امسال است، زمانی که صادرات نفت و میعانات گازی ایران تا ۱.۱ میلیون بشکه در روز اوج گرفت.

این گزارش می‌افزاید از فوریه تا سپتامبر امسال متوسط صادرات نفت ایران به خاطر رقابت با نفت روسیه در بازارهای چین به حدود ۸۵۰ هزار بشکه در روز افت کرد.

به گفته شرکت وورتکسا، «رشد صادرات نفت خام ایران در ماه گذشته تابع سه عامل بوده است: اعطای تخفیف‌های چشمگیر، جذابیت بیشتر نفت ایران در مقایسه با نفت ونزوئلا و نهایتا استفاده از نفت‌کش‌های جدید برای ترانزیت نفت مازاد صادراتی جمهوری اسلامی».

این گزارش می‌افزاید که با این حال ذخایر نفت بی‌مشتری ایران در ماه گذشته به رغم افزایش صادرات، رشد داشته و به نزدیک ۹۸ میلیون بشکه رسیده است. علت این ام نیز افت داخلی پالایش نفت خام بوده است. ذخایر نفت بی‌مشتری ایران در اکتبر، برای اولین بار طی پنج ماه رشد یک میلیون بشکه‌ای را تجربه کرده است. ۷۰ درصد این ذخایر میعانات گازی و بقیه نفت خام است.

میعانات گازی نوعی نفت خام فوق سبک است که از میادین گازی تولید می‌شود.

۵۷ میلیون بشکه از ذخایر نفت بی‌مشتری ایران در نفتکش‌های لنگر انداخته در خلیج فارس و آب‌های آسیایی، خصوصا مالزی انبار شده است.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۱۲ نوامبر ۲۰۲۲