سکوت ورزشکاران در هم‌صدایی با مردم معترض ایران

همزمان با اعتراضات سراسری در ایران و حضور مردم در خیابان‌‌ها، هنرمندان و ورزشکاران هم به اعتراضات پیوستند و هر طور که می‌توانستند با مردم اعلام همبستگی کردند.

نهادهای امنیتی که از همواره این اتحاد و اعتراض چهره‌های اثرگذار واهمه داشتند، تلاش کردند با ارعاب و تهدید و ایجاد محدودیت، مشاهیر را از همراهی با مردم منصرف کنند اما در این راه توفیق چندانی کسب نکردند.

بعد از کشف حجاب شمار زیادی از بازیگران و ورزشکاران زن در رسانه‌ها و میادین جهانی ورزش و همزمان با تداوم اعتراضات، ورزشکاران مرد ایرانی در تیم‌های ملی با سکوت به‌هنگام پخش سرود جمهوری اسلامی و سکون به وقت پیروزی، با مردم معترض ایران اعلام همبستگی می‌کنند.

هم‌خوانی سرود ملی در آغاز مسابقات جهانی یک رسم قدیمی است به نشانه احترام و اعتقاد به آن کشور، اما در میانه اعتراضات و سرکوب شدید معترضان در ایران، ورزشکاران تیم‌های ملی با سکوت در برابر سرود رسمی جمهوری اسلامی نشان می‌دهند که همراه مردم هستند نه همگام با مسئولان.

این حرکت اعتراضی را اعضای تیم ملی فوتبال ساحلی ایران در مسابقات بین قاره‌ای امارات آغاز کردند. اعضای تیم در این مسابقات که به‌ شکل زنده از صداوسیما پخش می‌شد، از همخوانی سرود جمهوری اسلامی خودداری کردند و تلویزیون دولتی ایران مجبور شد پخش زنده برنامه را قطع کند.

بعد از این حرکت اعتراضی، فدراسیون‌نشین‌های حکومتی اعضای تیم را به برخوردی خشن تهدید کردند و حتی مانع از حضور مردم در فرودگاه برای استقبال از این قهرمانان جهان شدند، اما با وجود این اقدام چند روز بعد، اعضای تیم ملی واترپلوی ایران هم در مسابقات آسیایی تایلند از همخوانی سرود خودداری کردند.

در تهران و در مسابقه تدارکاتی تیم ملی فوتبال ایران با تیم ملی نیکاراگوئه نیز همه اعضای تیم ملی فوتبال به جز وحید امیری و مهدی ترابی، این حرکت را تکرار کردند.

و در تازه‌ترین سکوت اعتراضی ملی‌پوشان، روزهای پنجشنبه و جمعه اعضای تیم ملی بسکتبال و تیم ملی والیبال نشسته ایران با سکوت خود به هنگام پخش سرود جمهوری اسلامی با صدای بلند و در برابر چشم جهانیان به وضعیت امروز ایران اعتراض کردند.

حالا در آستانه رقابت‌های جام جهانی فوتبال در قطر مقامات جمهوری اسلامی با نگرانی از حرکات احتمالی بازیکنان تیم ملی فوتبال قصد دارند این تهدید را به فرصتی برای خود تبدیل کنند از همین رو و به گزارش رسانه‌های داخلی تعداد زیادی از بلیت‌های مسابقات ایران را به نزدیکان خود داده‌اند تا با هزینه‌ای گزاف از جیب ملت ایران،در قطر مهمان جمهوری اسلامی باشند تا اعتراضات سه ماه گذشته را تحت تاثیر قرار دهند.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۱۲ نوامبر ۲۰۲۲