دیدار مسیح علی‌نژاد و فعالان زن ایرانی با امانوئل مکرون

چهار زن ایرانی با امانوئل مکرون، رییس جمهوری فرانسه دیدار کردند. مکرون پس از این دیدار خیزش جاری در ایران را «انقلاب» خواند و گفت این انقلاب را تحسین می‌کند.

مسیح علی‌نژاد، فعال سیاسی ایرانی-آمریکایی، که بنیانگذار کمپین‌های متعدد علیه حجاب اجباری در جمهوری اسلامی ایران است، عصر جمعه ۱۱ نوامبر/۲۰آبان با امانوئل مکرون، رییس‌جمهوری فرانسه دیدار کرد. این دیدار، اولین دیدار یک چهره اپوزیسیون ایرانی با رییس‌جمهوری فرانسه در جریان اعتراضات جاری در ایران است.

عصر جمعه، عکس مسیح علی‌نژاد، در حال دست دادن با رئیس‌جمهوری فرانسه در رسانه‌های فارسی زبان خارج از کشور منتشر شد. سه زن ایرانی دیگر در این نشست شرکت کردند: لادن برومند، یکی از بنیانگذاران مرکز عبدالرحمن برومند، یک سازمان غیردولتی که از سال ۲۰۰۲ برای ارتقای حقوق بشر در ایران فعالیت می‌کند؛ شیما بابایی، زندانی سیاسی سابق که به دلیل شرکت در اعتراضات سال ۱۳۹۶ تا ابتدای سال ۱۳۹۷ بازداشت شد و اکنون به بلژیک تبعید شده است و رویا پیرایی که مادرش مینو مجیدی، در اعتراضی در آغاز قیام جاری توسط حکومت ایران کشته شد. عکس این جوان ۲۵ ساله ایرانی با قیافه‌ای مصمم و سر تراشیده در کنار مزار مادرش در سندج (یکی از شهرهای کردنشین ایران)، به یکی از تصاویر قوی اعتراضات جنبش «زن، زندگی، آزادی» تبدیل شده است.

مسیح علی‌نژاد، یک روز قبل از دیدار با مکرون در مصاحبه‌ای گفت: «ایرانی‌ها در خیابان هستند. من از کسی نمی‌خواهم که برای سرنگونی رژیم مداخله کند. اما صدای مردم ایران را بشنوید. ما از شما نمی‌خواهیم که ایرانی ها را نجات دهید، اما از نجات کسانی که آنها را می‌کشند دست بردارید.»

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه پس از این دیدار، جنبش اعتراضی تحت رهبری زنان در ایران را «انقلاب» خواند.

مکرون پس از دیدار با فعالان زن ایرانی در کاخ الیزه، در نشستی در مجمع صلح پاریس، کنفرانس سالانه‌ای که در پایتخت فرانسه برگزار می‌شود، گفت: «با افتخار و خوشحالی از هیاتی از زنان ایرانی استقبال کردیم.»

او افزود: «من در اینجا می‌خواهم دوباره به آنها ادای احترام کنم و تحسین خود را نسبت به انقلابی که آنها رهبری می‌کنند بیان کنم.»

مکرون ماه گذشته گفته بود فرانسه «در کنار» معترضان در ایران ایستاده است. او «تحسین» خود را از تظاهرات زنان و جوانان در این کشور ابراز کرد و در عین حال آنچه را «سرکوب» توسط مقامات خواند، محکوم کرد.

وزارت امور خارجه ایران پاسخ داد که اظهارات او «مداخله‌گرانه» بوده و تشویق «افراد خشن و قانون شکنان» محسوب می‌شود.

معترضانی که در پاریس در حمایت از اعتراضات در ایران به خیابان‌ها آمده‌اند، از دولت فرانسه انتقاد کرده و از پاریس خواسته‌اند که روابط دیپلماتیک خود را با تهران قطع کند.

برگرفته ای از سایت رادیو زمانه، ۱۲ نوامبر ۲۰۲۲