ادامه چهلم‌های اعتراضی: برگزاری چهلم سه تن از کشته‌شدگان خیزش سراسری در تهران و کرج

در ادامه چهلم‌های اعتراضی و با وجود تشدید برخوردهای امنیتی با خانواده‌های کشته‌شدگان خیزش سراسری، روز جمعه۲۰ آبان‌، چهلم احسان خان‌محمدی و امیرمهدی فرج‌پور در بهشت‌زهرای تهران و چهلم کامران شهبازی در بهشت سکینه کرج برگزار شد و جمعی از مردم در این چهلم‌ها شعارهایی علیه جمهوری اسلامی سردادند.

مراسم چهلم احسان خان‌محمدی، از کشته‌شدگان خیزش سراسری مردم علیه جمهوری اسلامی در تهران، روز جمعه ۲۰ آبان، در بهشت‌زهرا برگزار شد.

در جریان این مراسم، جمعی از مردم حاضر در چهلم احسان خان‌محمدی شعارهایی اعتراضی چون «این گل پرپر شده، هدیه به میهن شده» و «مرگ بر دیکتاتور» سردادند.

چهلم امیرمهدی فرخی‌پور، از کشته‌شدگان خیزش سراسری مردم ایران علیه جمهوری اسلامی، هم روز جمعه ۲۰ آبان ماه در بهشت‌زهرای تهران برگزار شد.

امیرمهدی فرخی‌پور نوجوان ۱۷ ساله‌ای بود که در ۶ مهر ۱۴۰۱ در اثر جراحت گلوله‌ نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی کشته شد.

شماری از مردم و اعضای خانواده این نوجوان کشته‌شده در خیزش سراسری روز جمعه ۲۰ آبان در چهلم او بر مزارش در قطعه ۳۰۱، ردیف ۱۲۸، شماره ۶۲ جمع شدند.

با وجود فضای به‌شدت امنیتی در مراسم چهلم امیرمهدی فرخی‌پور و استقرار شماری از نیروهای سرکوبگر لباس شخصی در محدوده مزار این نوجوان کشته‌شده، مردم شعارهای ضد حکومتی از جمله «مرگ بر دیکتاتور» سر دادند.

چهلم کامران شهبازی یکی دیگر از کشته‌شدگان خیزش سراسری نیز روز پنجشنبه با وجود فضای امنیتی در بهشت سکینه کرج برگزار شد.

در جریان مراسم چهلم حدیث غلامی، شماری از نزدیکان و بستگان و همچنین مادر و خاله کامران شهبازی بر مزار او حضور یافتند.

بهشت سکینه از هفته گذشته و پس آنکه در مراسم چهلم پارسا رضادوست و حدیث نجفی، درهای این آرامستان را به روی مردم بستند، به‌شدت تحت تدابیر امنیتی قرار گرفته و نیروهای سرکوبگر در ورودی‌ها و همچنین مناطقی از این آرامستان مستقر شده‌اند.

در جریان مراسم چهلم حدیث نجفی و پارسا رضادوست، نیروهای امنیتی راه‌های منتهی به بهشت سکینه کرج را مسدود کرده بودند و بلافاصله به مردمی که برای شرکت در چهلم این کشته‌شدگان خیزش سراسری حضور یافته بودند یورش بردند که به درگیری‌ها گسترده در سطح بزرگراه کرج به قزوین و فرار نیروهای سرکوبگر با هلی‌کوپتر از این منطقه منجر شد.

برگزاری مراسم چهلم‌ کشته‌شدگان خیزش سراسری مردم ایران از چهارم آبان ماه پس از چهلم مهسا امینی آغاز شده است.

نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی از زمان آغاز خیزش مردم ایران تاکنون، روزانه شماری از مردم معترض را هدف قرار داده و کشته‌اند، چهلم‌ها نیز همچنین استمرار دارند و به صحنه‌ای برای ادامه تجمع‌ها و سردادن شعارهای اعتراضی تبدیل شده‌اند.

نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی در سال‌های گذشته با فشار به خانواده‌ها و بستگان مخالفان و معترضان کشته‌شده، در بسیاری موارد اجازه برگزاری هیچ‌گونه مراسمی برای آن‌ها را نمی‌دادند یا این مراسم تحت تدابیر امنیتی شدید و به شکل بسیار محدود برگزار می‌شد.

با این حال، در جریان اعتراض‌های سراسری آبان ۱۳۹۸، اولین بار پدر و مادر پویا بختیاری فراخوان عمومی برگزاری چهلم برای فرزند خود را منتشر کردند که با همراهی و انتشار فراخوان‌های مشابهی از طرف خانواده‌های دیگر کشته‌شدگان آبان مواجه شد.

در مقابل، نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در شب پیش از برگزاری مراسم چهلم پویا بختیاری همه اعضای خانواده او را بازداشت کردند و جلو برگزاری مراسم چهلم را گرفتند.

نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی در جریان چهلم کشته‌شدگان آبان ۹۸ هم‌زمان با استقرار گسترده نیروهای امنیتی در بهشت سکینه، تهران، کرج و همچنین آرامستان‌های دیگر شهرها که کشته‌شدگان در آن‌ها به خاک سپرده شده‌ بودند، برگزاری چهلم سراسری برای کشته‌شدگان آبان را سرکوب کردند.

اما در خیزش سراسری مردم ایران علیه جمهوری اسلامی اقدام‌های امنیتی نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی برای لغو و ممانعت از چهلم معترضان کشته‌‌شده نتوانسته است جلو برگزاری چهلم‌ها را بگیرد و اکنون چهلم‌های اعتراضی به صحنه تجمع‌ها و سردادن شعارهای مردم علیه جمهوری اسلامی تبدیل شده است.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۱۲ نوامبر ۲۰۲۲