بربوک: در کنار مردم شجاع ایران خواهیم ایستاد

آنالنا بربوک وزیر خارجه آلمان در پاسخ به انتقاد برخی نمایندگان پارلمان این کشور درباره سیاست دولت آلمان در قبال جمهوری اسلامی گفت در کنار مردم شجاع ایران خواهیم ایستاد.

او روز جمعه ۲۰ آبان به نام مهسا امینی و چند تن از قربانیان جوان خشونت نیروهای امنیتی ایران علیه معترضان اشاره کرد و گفت آنها تنها چند نفر از بیش از ۳۰۰ کشته اعتراضات هستند که برای بدیهی‌ترین چیزی که ما داریم، یعنی حق انتخاب آزادانه و زندگی با کرامت، ایستادگی کردند.

خانم بربوک به بازداشت و ربوده شدن بیش از ۱۴ هزار معترض ایرانی و تهدیدهای جمهوری اسلامی به اعدام معترضان اشاره کرده و گفت: «در واکنش به این حد از خشونت و وحشی‌گری، پند و اندرز کافی نیست. مانند تحریم‌های روسیه، من نمی‌خواهم حتی یک نفر از سرکوبگران اعتراضات مردمی ایران از فهرست تحریم‌ها جا بماند.»

او همچنین در پاسخ به انتقاد نمایندگان پارلمان درباره تعلل آلمان در اعمال تحریم‌ها علیه ایران و انتظار برای همراهی اتحادیه اروپا در قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی گفت: «ما خوشبختانه در کشوری قانونمند زندگی می‌کنیم و من نمی‌توانم مانند دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری سابق آمریکا با نظر شخصی خودم گروهی را در فه ست تروریست‌ها قرار دهم.»

دور تازه‌ای از اعتراضات سراسری در ایران از ۲۶ شهریور در پی اعلام خبر کشته شدن مهسا امینی آغاز شد و در هشت هفته گذشته به ‌طور پیوسته ادامه داشته است

وزیر خارجه آلمان در ادامه تصریح کرد: «قوانین آمریکا و کانادا با قوانین اتحادیه اروپا فرق دارد و ما باید در چارچوب قوانین و در کنار اتحادیه اروپا اقدام کنیم.»

آلمان در میان اعضای اتحادیه اروپا نقش پررنگی در حمایت از اعتراضات مردمی و اعمال تحریم‌های حقوق بشری علیه ایران داشته و بسته جدید تحریمی این اتحادیه علیه ایران نیز در حال بررسی است.

بنا بر متن پیش‌نویس این اقدام تازه اتحادیه اروپا که نسخه‌ای از آن روز جمعه به دست رادیو فردا رسیده است، اسامی ۲۸ شخص حقیقی و سه نهاد به فهرست تحریم‌ها افزوده خواهد شد.

قبلا گزارش شده بود که آلمان به همراه دیگر اعضای اتحادیه اروپا قرار دادن سپاه پاسداران در فه ست گروه‌های تروریستی را ارزیابی می‌کند، اما پیش‌نویس تحریم‌ها حاکی است که چندین تن از فرماندهان ارشد انتظامی و سپاه پاسداران، در استان‌هایی که سرکوب معترضان بسیار شدید بوده، از جمله سیستان و بلوچستان، کردستان، مازندران و البرز در میان تحریم‌شدگان خواهند بود.

در این میان، وزیران خارجه فرانسه و بریتانیا روز جمعه با صدور بیانیه‌ای مشترک، سرکوب «خشونت‌بار» اعتراضات مسالمت‌آمیز قانونی در ایران را محکوم کردند.

این بیانیه که پس از دیدار کاترین کولونا و جیمز کلورلی در پاریس منتشر شد، پشتیبانی جمهوری اسلامی از جنگ نامشروع روسیه علیه اوکراین را نیز محکوم کرده است.

وزیران خارجه دو کشور اروپایی، حکومت ایران را متهم کردند که از طریق تحویل پهپادها، روسیه را در هدف قرار دادن غیرنظامیان و زیرساخت‌های شهری یاری کرده است.

آن‌ها همچنین اقدامات «بی‌ثبات‌کننده» تهران در منطقه و کشورهای پیرامون از جمله انتقال پهپاد و موشک به گروه‌های نیابتی و شبه نظامی را محکوم کردند و وعده دادند که همکاری‌های بین‌المللی به‌منظور مقابله با چنین اقداماتی را تقویت کنند.

دیپلمات‌های بلندپایه این دو کشور اروپایی، علاوه‌بر ابراز نگرانی عمیق از عدم همکاری تهران آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، بار دیگر بر عزم آشکار خود برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تاکید کردند.

برگفته ای از سایت ایران امروز، ۱۲ نوامبر ۲۰۲۲