اتحادیه اروپا ۳۲ فرد و بریتانیا ۲۴ فرد و نهاد رژیم ایران را تحریم کردند

اتحادیه اروپا روز دوشنبه ۱۴ نوامبر/ ۲۳ آبان، ۲۹ فرد و ۳ نهاد جمهوری اسلامی را تحریم کرد.

«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما در کنار مردم ایران می‌ایستیم و از حق آنها برای تظاهرات مسالمت آمیز و صدا زدن خواسته‌ها و دیدگاه‌هایشان به صورت آزادانه حمایت می‌کنیم».

در میان تحریم شدگان جدید، نام چهار عضو گشت ارشادی که مهسا امینی را بازداشت کردند، سران استانی نیروی انتظامی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، همچنین نام کیومرث حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش «به دلیل نقش آنها در سرکوب وحشیانه اعتراضات» دیده می‌شود.

اتحادیه اروپا شبکه خبری «پرس تی‌وی» را نیز به عنوان مسئول تولید و پخش اعترافات اجباری بازداشت شدگان قرار داد.

وحید مجید، رئیس پلیس سایبری ایران به دلیل نقشش در دستگیری خودسرانۀ افرادی که در شبکه‌های اینترنتی از رژیم ایران انتقاد می‌کنند و احمد وحیدی، وزیر کشور نیز از دیگر تحریم شدگان جدید هستند.

تدابیر اتخاذ شده در چهارچوب این تحریم‌ها، شامل ممنوعیت سفر و مسدود کردن دارایی‌های این افراد و نهادها همچنین ممنوعیت شرکت‌ها و شهروندان اروپایی از انجام پرداختهای مالی به آنها است.

اتحادیه اروپا صادرات تجهیزاتی که ممکن است در سرکوبهای داخلی یا کنترل‌های مخابراتی استفاده شود را نیز به ایران ممنوع کرد.

با مصوبه امروز این اتحادیه، شمار افراد و نهادهای ایرانی که تحت تحریمهای حقوق بشری بروکسل قرار می‌گیرند به ۱۲۶ فرد و ۱۱ نهاد افزایش می‌یابد.

در بیانیه‌ای که بروکسل در همین رابطه منتشر کرده، آمده است که اتحادیه اروپا و کشورهای عضو ادامه استفاده گسترده و نامتناسب از زور علیه اعتراضات مسالمت‌آمیز را محکوم می‌کنند و آن را «غیر قابل توجیه و غیرقابل قبول» می‌دانند. و تاکید دارند که مردم در ایران مانند هر جای دیگر، حق اعتراض مسالمت‌آمیز دارند.

تحریم «ابر آروان» شرکت مهم در اینترنت ایران

در فهرست تحریم‌های امروز اتحادیه اروپا نام شرکت ابر آروان⁩ نیز دیده می‌شود. در بخش دلایل تحریم این شرکت، اتحادیه اروپا گفته است که ابر آروان از سال ۲۰۲۰ یک بازیگر جدی در پروژه‌های دولتی و وزارت ارتباطات برای تهیه نسخه‌ای جداگانه و ایرانی (ملی) از اینترنت بوده است.

بریتانیا نیز ۲۴ شخص و نهاد مرتبط با ایران را تحریم کرد

بریتانیا نیز روز دوشنبه اعلام کرد ۲۴ فرد و نهاد ایرانی از جمله یکی از وزیران کابینه ابراهیم رئیسی را به خاطر «سرکوب خشونت‌بار اعتراض‌های بعد از مرگ مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد» تحریم می‌کند.

وزارت امور خارجه بریتانیا در یک بیانیه اعلام کرد: «این تحریم‌ها با هماهنگی با شرکای بین‌المللی بریتانیا اعمال می‌شود و عیسی زار‌ع‌پور، وزیر ارتباطات، وحید محمدناصر مجید، رئیس پلیس سایبری ایران و چند مقام سیاسی امنیتی ایران از جمله افراد تحریمی هستند.»

جیمز کلورلی، وزیر امور خارجه بریتانیا گفته است: «تحریم‌ها، مقام‌هایی از رژیم ایران را هدف قرار می‌دهد که مسئول موارد فجیع نقض حقوق بشر هستند.»

آقای کلورلی گفته است: «ما همراه با شرکایمان پیامی واضح به رژیم ایران فرستاده‌ایم: سرکوب خشونت‎‌آمیز اعتراض‌ها باید متوقف و آزادی بیان باید رعایت شود.»

خبرگزاری رویترز گزارش داده است که زارع‌پور و مجید برای قطع اینترنت از جمله از کار انداختن واتس‌اپ و اینستاگرام به عنوان بخشی از سرکوب گسترده آزادی بیان و تجمع مسالمت‌آمیز تحریم شده‌اند.

در همین حال اتحادیه اروپا ۲۹ فرد و سه سازمان جمهوری اسلامی را به فهرست‌های تحریم‌های خود اضافه کرده است.

احمد وحیدی، وزیر کشور جمهوری اسلامی و چند عضو ارشد سپاه پاسداران در فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا هستند. بر این اساس دارایی هایی آنها توقیف می‌شود و اجازه ورود به کشورهای اتحادیه اروپا را ندارند.

برگفته ای از سایت ایران امروز، ۱۵ نوامبر ۲۰۲۲