اورشلیم پست: آلمان در حال رایزنی محرمانه با تهران برای خرید نفت است

اقتصاددان ارشد بانکی نیمه‌دولتی در آلمان مدعی شد که این کشور درگیر مذاکراتی مخفی با جمهوری اسلامی برای خرید نفت از ایران است. این ادعا درحالی مطرح می‌شود که آلمان در بین کشورهای اروپایی یکی از سخت‌ترین مواضع را علیه سرکوب خشونت‌آمیز خیزش سراسری مردم ایران علیه جمهوری اسلامی اتخاد کرده است و اروپا هر روز تحریم‌های تازه‌ای علیه جمهوری اسلامی تصویب می‌کند.

روزنامه «اورشلیم پست» این خبر را روز دوشنبه به طور اختصاصی منتشر کرد و گفته‌هایی از موریتز کرامر، اقتصاددان ارشد بانک ایالتی بادن وورتمبرگ در جنوب غربی آلمان را در این زمینه نقل کرد.

مقامات دولت آلمان هنوز در این زمینه اظهار نظر نکرده‌اند. مقامات در تهران نیز این گزارش را تایید یا تکذیب نکرده‌اند.

کرامر گفته بود: «مذاکراتی فشرده پشت صحنه با ونزوئلا، ایران و الجزایر برای پوشش نیازهای نفت و بنزین آلمان ادامه دارد.»

بِرند واگنر، سخنگوی این بانک به «اورشلیم پست» گفت: بانک ایالتی بادن وورتمبرگ «به عنوان امری اصولی هیچگونه کسب و کار مربوط به ایران انجام نمی‌دهد.» او در پاسخ به سوالی درباره گفته‌های کرامر گفت: «به نظر سوتفاهم شده است. اقتصاددان ارشد از اقتصاد ملی صحبت می‌کرد و نه اقدامات بانک ما. در این‌جا ما تمایز روشنی قائل می‌شویم.»

با توجه به تحریم‌های گسترده آمریکا علیه صنعت انرژی ایران معلوم نیست آلمان چگونه موفق به خرید نفت از ایران خواهد شد. به تخمین بنجامین وینتال، که مقاله‌ای در این مورد در «اورشلیم پست» نوشته است، امید دولت آلمان شاید به احیای احتمالی برجام و لغو تحریم‌ها باشد. این درحالی است که امید به احیای برجام در پایان دومین ماه خیزش سراسری مردم ایران علیه جمهوری اسلامی کمتر از هر زمان دیگری است.

خاخام آبراهام کوپر، از مسئولان «مرکز سیمون ویزنتال» در لس‌آنجلس، به «اورشلیم پست» گفت: «اگر واقعا مشغول مذاکرات مخفی باشند، بیهوده نیست که آن‌ها را مخفی کرده‌اند.»

کوپر گفت: «آن‌چه مخفی نیست: حکومت ایران همین اواخر پیغامی به زبان عبری منتشر کرد و گفت موشک ابرصوتی دارند که با آن به اسرائیل حمله خواهند کرد. آن‌چه مخفی نیست: انکار سلسله‌وار هولوکاست است که مقامات تهران مطرح می‌کنند.» او انتقاد کرد که برلین هرگز به مقامات جمهوری اسلامی بابت انکار هولوکاست اعتراض نمی‌کند. این چهره که منتقد روابط تهران و برلین است گفت، آلمان می‌تواند از اسرائیل و یونان گاز بخرد و نباید دنبال کشورهای ناقض حقوق بشر مثل ایران و ونزوئلا برود.

شینا وجودی، کنشگر ایرانی-آلمانی، در گفتگو با «اورشلیم پست» گفت، برلین باید همان‌طور که اولاف شولتز، صدراعظم آلمان، ادعا کرده است از مردم ایران حمایت کند و نباید از این کشور نفت و گاز بخرد.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۱۵ نوامبر ۲۰۲۲