گزارش رخدادها – تظاهرات در شهرهای کُرد، در مشیریه‌ی تهران و شهرستان مُهر؛ فراخوان حمایت از کردستان

اعتراضات شبانه در شهرهای کُرد از جمله در مریوان و دهگلان با وجود قشون‌کشی نیروهای سپاه به منطقه ادامه یافت. در تهران، محله مشیریه برای اولین بار عرصه تظاهرات شد. در شهرستان مُهر در استان فارس تجمع شبانه شکل گرفت.

اعتراضات در ایران که پس قتل دولتی ژینا (مهسا) امینی سراسری شد در حالی وارد سومین ماه خود شده، که سپاه پاسداران در حال فرستادن نیروی بیشتر به شهرهای کرد برای سرکوب است. هم‌زمان، سپاه دوباره در روز اول آذر به اردوگاه‌های حزب آزاد کردستان (پاک) در اقلیم کردستان عراق، حمله نظامی کرد.

در حالی که سرکوب کردستان ادامه دارد، مقاومت هم ادامه دارد. کسبه در شهرهای کرد استان آذربایجان غربی و استان کردستان از جمله در شهرهای مهاباد، سقز، سنندج، ‌ مریوان، کامیاران، و جوانرود مغازه‌ها را باز نکردند. در شب اعتراضات شبانه در شهرهای سنندج، مریوان، روستای نیەر در نزدیکی سنندج، و دهگلان گزارش شد.

حزب دمکرات کردستان ایران در فراخوانی از مردم تمام ایران خواست در روز پنج‌شنبه برای حمایت از کردستان به خیابان آمده و دست به اعتراض بزنند. گروهی نیز با نام زنان مبارز و انقلابی در کردستان، فراخوانی برای اعتراض در روز پنجشنبه ۳ آذر ۱۴۰۱ منتشر کردند و «از همه مردم انقلابی» خواستند که «برای اتحاد با انقلاب به خیابان‌ها بیایید» و کردستان را تنها نگذارند. بیانیه آنها از جمله خطاب به همه مردم ایران، کارگران مراکز صنعتی و خدماتی، دانشجویان، معلمان و بازاریان نوشته شده است.

در شامگاه اول آذر از جمله تهران، اندیمشک، شهرستان مُهر در استان فارس و زاهدان شاهد اعتراضات شبانه بودند. در تهران محله مشیریه برای بار اول به خیابان آمد.

مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران (هرانا) آمار کشته‌ها در بازه زمانی ۲۶ شهریور تا ۳۰ آبان سال جاری را ۴۳۴ نفر، شامل ۶۰ کودک و نوجوان (زیر ۱۸ سال) و ۵۵ نیروی امنیتی اعلام کرد. این سازمان نوشت که شمار بازداشت‌شدگان در این بازه ۱۷ هزار و ۴۷۳ نفر است که هویت سه هزار و ۶۰ نفر از آن‌ها شناسایی شده است.

محله مشیریه تهران برای اولین بار آمد
اعتراضات در شامگاه اول آذر در محله مشیریه تهران برای اولین بار شکل گرفت و معترضان در این محله شعار دادند:

«آزادی، آزادی، آزادی»
«مرگ بر دیکتاتور» و
«هیز تویی هرزه تویی، زن آزاده منم».

در این محله به آخوندها، سپاهی‌ها و بسیجی‌ها چندین شعار «کاف‌دار» هم نثار شد.

زنان در تظاهراتی که در این محله شکل گرفت پرشمار بودند. پس از اینکه راهپیمایی در این محله شکل گرفت، نیروهای سرکوب سوار بر موتور به محله‌ای که خیابان‌های باریک آن، کنترل و سرکوب جمعیت را با ماشین‌های زرهی دشوار می‌کند حمله کردند.

در تصویری که از پنجره آپارتمانی گرفته شده، گسیل نیروهای موتورسوار سرکوب به محله مشیریه ثبت شد و تعدادشان را بر اساس این ویدئو می‌توان بیش از ۱۰۰ نفر ارزیابی کرد.

پس از حمله نیروهای سرکوب، معترضان در خیابان‌ها آتش روشن کردند و سنگربندی کردند. در ویدئوهایی که پس از حمله نیروهای سرکوب به محله منتشر شد، در مشیریه صدای تیراندازی می‌آید.

محله مشیریه، در جنوب شرقی تهران در منطقه ۱۵ تهران، که در آن خانه‌های قدیمی‌تر با آپارتمان‌سازی‌ها و ساختمان‌های مسکونی با متراژ کم جایگزین شده‌اند، برای اولین بار شاهد اعتراضات بود.

در این محله که بافت طبقاتی آن بیشتر طبقه میانی رو به پایین است، بسیاری از خانواده‌ها اکنون خانواده‌های جوانی هستند که در محله‌های طبقه میانی و کارگری که در محله‌های دیگر شهر تهران، کرایه‌خانه برایشان دشوار است به این محله آمدند. از این رو اعتراضاتی که در آن زنان پرشمار هستند در این محله قدیمی مفهوم پیدا می‌کنند. بسیاری از خانواده‌های جدید این محله جوانانی هستند که در حاشیه‌های شهر تهران به دنبال خانه بودند و به مشیریه رسیده‌اند.

محله بافت قدیمی خود را هم حفظ کرده و مشارکت مردمی در مسائل محله‌ای که پارک‌های آن محل خواب کارتن‌خواب‌ها و معتادان هم هست، درگیری محله با موضوع فقر شهری را بیشتر کرده است.

اعتراضات سه‌شنبه یک آذر در شهر ری برای دومین شب پیاپی با شعار «مرگ بر کل نظام» شکل گرفت.

در ویدیویی که از چند زاویه منتشر شده، تعدادی از معترضان در یکی از خیابان‌های شهر ری راهپیمایی می‌کنند و شعار می‌دهند: «امسال می‌ده کشته سپاه، مرگ بر کل نظام».

در شهر ری معترضان، شعار معروف «نه این وری، نه آن وری» را هم دادند.

در تصاویری که در شبکه‌ها منتشر شده، از دو زاویه یک راهپیمایی خیابانی از زاویه بالا و همچنین هم‌سطح با خیابان ثبت شده است. در خیابان معترضان با واژگون کردن سطل زباله، سنگر درست کرده‌اند که حرکت نیروهای سرکوب را محدود کنند. برخی از کاربران گزارش دادند که نیروهای سرکوب به سمت شهر ری گسیل شدند و سعی کردند که معترضان را پراکنده کنند.

نیروهای لباس‌شخصی مجدد به شهرک اکباتان رفتند و این با معترضان به سمت آنها سنگ پرتاب کردند.

نیروهای لباس‌شخصی تقریباً هر شب به بخش‌هایی از شهرک اکباتان و به‌ویژه به فاز ۲ این شهرک حمله می‌کنند. تاکنون لابی چندین ساختمان را به‌کل تخریب کردند. شهرک اکباتان هم شبی نبوده که مقاومت نکند و دست‌کم از داخل آپارتمان‌ها شعار ندهد. اما شامگاه اول آذر مقاومت معترضان شدت گرفت و به سمت نیروهای سرکوب سنگ پرتاب کردند. در ویدئوی شهرک اکباتان در شامگاه اول آذر صدای تیراندازی می‌آید.

اندیمشک، شهرستان مُهر در استان فارس و زاهدان
در شهر اندیمشک در خوزستان در شامگاه اول آذر مأموران سرکوب به سمت معترضان در این شهر تیراندازی کردند.

ویدیوهایی که در شبکه منتشر شده نشان می‌دهد که معترضان در برابر نیروهای سرکوب که اسلحه به‌دست به سمت آنها شلیک می‌کنند با روشن کردن آتش در خیابان و سنگربندی، مقاومت می‌کنند. فضای تصاویر منتشر شده در شبکه‌ها را دود فرا گرفته است. در دست‌کم یک ویدئو مأموران لباس‌شخصی سرکوب، شات‌گان به‌دست به سمت معترضان شلیک می‌کنند.

در ویدیوئی دیگر چند ده معترض پشت آتش پناه گرفته‌اند و به سمت نیروهای سرکوب سنگ پرت می‌کنند.

شامگاه اول آذر در شبکه‌ها ویدیوهایی هم از شهرستان مُهر در استان فارس منتشر شد که تجمع به نسبت پرشماری را مقابل جایی که به نظر می‌رسد بانک ملت شعبه شهر مهر است نشان می‌دهد. در این تجمع زنان پرشمار حضور دارند و شعار می‌دهند: «نترسید، نترسید، ما همه باهم هستیم.»

حذف کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

در منطقه دیگری از شهرستان مُهر که از شهرستان‌های جنوبی استان فارس است، معترضان شعار می‌دهند: «بسیجی جیره‌خور، آخرشه خوب بخور.»

معترضان در شهر زاهدان در خیابان آتش روشن کردند. نیروهای سرکوب به این تجمع‌های شبانه حمله کردند. در ویدئوهای منتشر شده از زاهدان در شامگاه اول آذر، صدای تیراندازی می‌آید. برخی از کاربرانی که ویدئوهای زاهدان را منتشر کردند نوشتند که این تجمع‌های شبانه در حمایت از معترضان کردستان است.

ویدیویی هم منتشر شده که در آن آمده که معترضان به یک پایگاه بسیج در منطقه کوثر و کوکتل مولوتوف حمله کردند.

اعتراضات شبانه در شهرهای کُرد
اعتراضات در کردستان در روز اول آذر با اعتصاب کسبه در شهرهای مهاباد، اشنویه، پیرانشهر، سردشت، تکاب، بوکان، سقز، سنندج، ‌ مریوان، کامیاران، روانسر و جوانرود در اعتراض به سرکوب نظامی شهرهای کرد در آذربایجان غربی، کردستان و کرمانشاه آغاز شد.

روز اول آذر، ویدئویی از انتقال نیروهای بیشتر سپاه پاسداران به سپاه منتشر شد. این شهر چندین روز است که زیر سرکوب نیروهای سپاه است:

در شب در مریوان، معترضان مجدد در خیابان‌ها آتش روشن کردند و محله‌محور شعار دادند. از جمله آنها شعار «مرگ بر دیکتاتور» دادند:

معترضان در روستای نیەر، در ۵۰ کیلومتری جنوب غربی شهر سنندج هم در مرکز روستا تجمع تشکیل دادند و شعار دادند: «کاک پیمان قهرمان است، شهید کردستان است». اشاره آنها به پیمان منبری از کشته‌های اعتراضات در شهر سنندج است که در روستای نیەر زاده شده بود.

پیمان منبری ۲۹ ساله بود که در جریان اعتراضات شهر سنندج، روز شنبه ۱۶ مهر با شلیک مستقیم گلوله کشته شد. مراسم پیمان منبری در سنندج هم محل اعتراضات بیشتر شد.

عمار گلی، روزنامه‌نگار متخصص کردستان در توئیتر نوشت که نیروهای سرکوب از جمله سپاه و لباس شخصی‌ها به محلەهای علی‌آباد، فرهنگیان، آزادگان، جاده حسار، مجبور آباد و شهرک گلستان یورش بردن و خانه به خانه در حال بازداشت هستند. او همچنین گزارش کرد که نیروهای سرکوب اموال مردم بوکان در محله‌هایی که به آنجا یورش بردند را تخریب کردند.

از بوکان ویدئویی منتشر شده که ماشین‌هایی را نشان می‌دهد که شبانه در منطقه‌ای می‌گردند. در توضیح منتشر شده که نیروهای سرکوب و جاش‌ها (کردهایی که با حکومت همکاری می‌کنند) دارند در بوکان شبانه خانه به خانه می‌روند و بازداشت می‌کنند.

کولبر نیوز، تصاویری از دهگلان منتشر کرده است که نشان می‌دهد، معترضان خیابان را با روشن کردن آتش مسدود کردند و شعار مرگ بر خامنه‌ای می‌دهند.

شبکه حقوق بشر کردستان، نوشت که شامگاه اول آذر یک کودک ۱۶ ساله به نام رضا کاظمی در نزدیکی موچش با شلیک نیروهای سپاه پاسداران زخمی شد و به بیمارستان کوثر سنندج انتقال یافت. این شبکه نوشت که حال رضا کاظمی، وخیم گزارش شده است. شهر کوچک موچش، در پنجاه کیلومتری سنندج و کامیاران چندین شب شاهد تجمع‌ها در این اعتراضات اخیر بوده است و چندین معترض هم در این شهر که کمی بیش از سه هزار نفر جمعیت دارد، بازداشت شده‌اند.

درحالی‌که حمله نیروهای سپاه پاسداران به معترضان در شهرهای کرد در آذربایجان غربی و کردستان ادامه دارد، سپاه پاسداران مقرهای حزب آزاد کُردستان (پاک) را در شهر پردی واقع در مسیر اربیل به کرکوک را در اقلیم کردستان هدف حمله قرار داد.

محمد پاکپور، فرمانده نیروی زمینی سپاه پس از این حمله تهدید احزاب کرد را ادامه داد و آنها را «گروه‌های تروریستی تجزیه‌طلب ضدایرانی در اقلیم شمال عراق» خواند و گفت: حملات سپاه تا رفع تهدید و خلع سلاح گروهک‌ها ادامه دارد.

او بار دیگر در تهدیدهایش حمله به احزاب کرد را مرتبط با اعتراضات در کردستان عنوان کرد و گفت این حمله به خاطر «حمایت و پشتیبانی» این احزاب از «اغتشاشات و ناآرامی‌های اخیر شمال غرب» ایران است.

درخواست سپاه از مقام‌های سیاسی عراق و اقلیم کردستان این است که احزاب کرد ایرانی، اقلیم شمال عراق را تخلیه کنند. درخواستی که عراق و اقلیم کردستان نپذیرفتند.

برگرفته ای از سایت رادیو زمانه، ۲۴ نوامبر ۲۰۲۲