رئیسی به بسیجیان «یگان فاتحین» درباره سرکوب معترضان: افتخار آفریدید

همزمان با تداوم اعتراضات سراسری برای ۱۰ هفته متوالی و شمار فزاینده کشته‌شدگان طی روزهای اخیر، ابراهیم رئیسی در دیدار با بسیجیان یگان ویژه «فاتحین تهران بزرگ» از آن‌ها به‌خاطر سرکوب معترضان تقدیر کرد.

رئیس جمهوری اسلامی ایران روز جمعه چهارم آذر به مناسبت هفته بسیج در بازدید «سرزده» از یگان ویژه فاتحین ضمن تقدیر از اقدامات بسیجیان این یگان در سرکوب معترضان گفت: «شما در همه عرصه‌ها افتخار آفریدید و در مواجهه با اغتشاشگران خوش درخشیدید.»

مقامات جمهوری اسلامی و رسانه‌های حکومتی در طول چهار دهه گذشته همواره از اعتراضات مردمی به عنوان «اغتشاش» نام برده و معترضان را به «اخلال در نظم عمومی» متهم کرده‌اند.

در تصویری که خبرگزاری مشرق، نزدیک‌ به سپاه پاسداران، از این دیدار منتشر کرده است ابراهیم رئیسی در میان شماری از اعضای این گروه شبه نظامی روی زمین نشسته است.

این دیدار در شرایطی صورت گرفته است که بر اساس گزارش روز سوم آذر مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، هرانا، شمار تلفات نیروهای نظامی، انتظامی، امنیتی و بسیجی در جریان سرکوب معترضان به ۵۶ تن رسیده است. در این میان، نیروهای بسیج با ۳۱ کشته بالاترین میزان تلفات را داشته‌اند.

با وجود این، تازه‌ترین گزارش هرانا نشان می‌دهد که شمار مردم کشته‌شده در جریان اعتراضات سراسری به حدود ۴۵۰ تن شامل ده‌ها کودک و نوجوان زیر ۱۸ سال رسیده است. بنابر گزارش سازمان‌های حقوق بشری، در بیش از دو ماهی که از آغاز اعتراضات گذشته، بیشتر معترضان با شلیک مستقیم و یا ضربات باتوم نیروهای امنیتی و نظامی کشته شده‌اند.

رئیسی همزمان با تداوم اعتراضات مردمی در نقاط مختلف ایران خطاب به نیروهای فاتحین، حفظ نظام اسلامی را از «اوجب واجبات» توصیف و بر صدور «تفکر بسیجی» به سایر کشورهای منطقه نیز تاکید کرد.

تصاویر و ویدئوهای دریافتی از تهران نشان می‌دهد که در هفته‌های اخیر، نیروهای این گروه شبه نظامی با همان اونیفورم‌هایی که در جنگ سوریه و حمایت از بشار اسد به تن داشتند، برای مقابله با معترضان در سطح پایتخت استقرار یافته‌اند.

یگان ویژه فاتحین، یک گروه شبه‌نظامی زیرمجموعه سپاه پاسداران است که نیرو‌های آن با گذراندن انواع آموزش‌های تخصصی و دوره‌های ویژه نظامی مانند جنگ شهری، هلی‌برن و کار با انواع سلاح، برای ماموریت‌های خاص آماده‌اند.

اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» در ایران از ۲۶ شهریورماه در واکنش به جان باختن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد نیروی انتظامی آغاز شده و بدون حتی یک روز وقفه تا امروز ادامه یافته است.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۲۷ نوامبر ۲۰۲۲