هفته یازدهم اعتراضات؛ تداوم اعتصاب‌ها همزمان با احضار معترضان به نهادهای امنیتی

سومین روز از هفته یازدهم اعتراضات ایران درحالی آغاز شد که تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد مردم معترض شب گذشته در مناطقی از تهران و دیگر شهرها به خیابان آمده و در حمایت از کردستان و علیه رهبر ایران شعارهایی همچون «تهران بشه کردستان، ایران می‌شه گلستان» و «مرگ بر دیکتاتور» سردادند.

همچنین گزارش‌ها و ویدیوهایی از اعتصاب برخی واحدهای صنعتی و کامیون‌داران در نقاط مختلف ایران در همبستگی با معترضان و اعتراض به شرایط سخت کاری و دستمزدهای پایین منتشر شده است.

همزمان با انتشار خبرهایی مبنی بر آزاد شدن هنگامه قاضیانی، بازیگر سرشناس ایران و آزادی شماری از بازداشت‌شدگان اعتراضات جاری، گزارش‌ها حاکی از ادامه روند بازداشت‌ها و احضار معترضان و فعالان به دادسرا و نهادهای امنیتی است.

تجمع‌های اعتراضی و تحصن دانشجویان در دانشگاه‌های مختلف کشور همانند روزهای گذشته همچنان ادامه دارد.

گروهی موسوم به «دانشگاهیان ایرانی برای آزادی» از راه‌اندازی تجمع در بیش از ۱۵۰ دانشگاه اروپا، آمریکا، کانادا و اقیانوسیه در همبستگی با معترضان ایران خبر دادند. این گروه می‌گوید که این تجمع در ۳۰ نوامبر به صورت هماهنگ و برای اولین بار صورت می‌پذیرد. 

به گزارش خبرگزاری ایسنا، در پی پیشگامی آلمان برای برگزاری نشست ویژه شورای حقوق بشر در مورد اعتراضات جاری ایران، هانس اودو موتسل سفیر جمهوری فدرال آلمان به وزارت امور خارجه احضار شد.

به گزارش ایسنا، در این ملاقات مراتب اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران نسبت به اظهارات مقامات آلمانی به سفیر این کشور ابلاغ گردید. همچنین به سفیر آلمان گفته شده است که جمهوری اسلامی ایران با هر ساز و کاری که بر مبنای قطعنامه اخیر نشست ویژه شورای حقوق بشرتعریف شده، همکاری نخواهد کرد. 

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد روز پنجشنبه ۲۴ نوامبر قطعنامه پیشنهادی آلمان و ایسلند برای تشکیل کمیته حقیقت‌یاب در خصوص اعتراضات ایران و سرکوب نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی را تصویب کرد.

هه‌نگاو از کشته‌شدن دو معترض که در درگیری‌های اخیر شهرهای کردنشین مجروح شده‌بودند، خبر داد

سازمان حقوق بشری هه‌نگاو از کشته‌شدن دو معترض که در درگیری‌های اخیر با نیروهای امنیتی در شهرهای کردنشین بر اثر اصابت گلوله مجروح شده بودند، خبر داد. 

به گزارش هه‌نگاو، رضا کریمی، نوجوان ۱۶ ساله اهل روستای موچش از توابع کامیاران که شش روز پیش به وسیله «شلیک مستقیم نیروهای امنیتی» زخمی شده بود، روز گذشته جان سپرد. 

هه‌نگاو همچنین از جان‌باختن شورش نیکنام، شهروند مهابادی که در اعتراضات روز پنجشنبه ٢۶ آبان هدف گلوله قرار گرفته بود، خبر داد. به گزارش هه‌نگاو، این جوان ۳۶ ساله که از ناحیه سینه و شکم مورد مورد اصابت گلوله قرار گرفته بود، روز گذشته در بیمارستان سید‌الشهدای ارومیه جان سپرد.  

خبرگزاری هرانا در آخرین آمار خود تا روز ۶ آذر، تعداد کشته‌شدگان اعتراضات جاری را ۴۵۱ نفر از جمله ۶۳ کودک اعلام کرد. همچنین طبق آمار این خبرگزاری تاکنون ۱۸۱۷۳ نفر در جریان این اعتراضات بازداشت شده‌اند.

سهیلا گلستانی، بازیگر سرشناس تئاتر و سینما به همراه حمید پورآذری، کارگردان مطرح تئاتر ایران، آنالی شکوری، بازیگر تئاتر و جمعی از هنرمندان نمایش با انتشار ویدیویی همبستگی خود را با معترضان ایرانی اعلام کردند. 

خانم گلستانی به همراه جمعی از بازیگران و فعالان زن تئاتر در این ویدیو بدون حجاب اجباری حاضر شده است.

این بازیگر تئاتر و سینمای ایران در متنی که به همراه این ویدیو در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرد، نوشت: «نمایش تمام می شود و حقیقت عریان می گردد. قهرمانان حقیقی ما، مردم بی‌نامند. اشتباهاتمان را خط نمی‌زنیم. دوباره مشق می‌کنیم و می‌آموزیم. راه بی‌شمار است و امید به روز نو، بسیار.»

برگرفته ای از سایت یورونیوز (اتحادیه اروپا) به زبان فارسی، ۲۸ نوامبر ۲۰۲۲