از افشای فایل بسیج تا برگزاری دادگاه محاربه و گزارش سی‌ان‌ان از تهدید خانواده‌های بازیکنان تیم ملی

هفته یازدهم اعتراضات ایران درحالی به میانه خود می‌رسد که پس از تصویب قطعنامه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد مبنی بر تشکیل کمیته حقیقت‌یاب در خصوص اعتراضات ایران و سرکوب نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی حمایت‌های بین‌المللی از معترضان افزایش یافته است. 

یونیسف روز گذشته کشته‌شدن بیش از ۵۰ کودک در جریان اعتراضات جاری ایران را محکوم کرد. همچنین نمایندگان پارلمان فرانسه با محکوم‌ کردن سرکوب تظاهرکنندگان ضد دولتی از سوی حکومت ایران، از دولت‌های اروپایی خواستند تا برای انجام تحقیقات مستقل در مورد علل مرگ مهسا امینی فشار بیشتری بر تهران وارد کنند. 

ویدیوهایی از تجمع شب گذشته معترضان در شهرهای مختلف از جمله تهران، کرج، سنندج و کرمانشاه در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.

همچنین گزارش‌ها و ویدیوهایی از تداوم و گسترش اعتصاب کامیون‌داران و برخی واحدهای صنعتی در نقاط مختلف ایران در همبستگی با معترضان و اعتراض به شرایط سخت کاری و دستمزدهای پایین منتشر شده است.

همزمان با انتشار خبرهایی مبنی بر آزادی وریا غفوری، فوتبالیست سرشناس ایرانی و کاپیتان اسبق تیم استقلال، گزارش‌ها از ادامه بازداشت‌ها و احضار فعالان و روزنامه نگاران به دادسرا و نهاد‌های امنیتی حکایت دارد.

با ادامه روند برگزاری دادگاه معترضان، نگرانی‌ها از صدور احکام اعدام و حبس طولانی مدت برای آن‌ها افزایش یافته است. روز گذشته خبرهایی مبنی بر صدور حکم اولیه حبس برای چهار دانشجوی معترض بازداشت‌شده منتشر شد.  

تجمع‌های اعتراضی و تحصن دانشجویان در دانشگاه‌های مختلف کشور در همبستگی با معترضان ایران همانند روزهای گذشته همچنان ادامه دارد.

«زن، زندگی، آزادی» در جریان بازی فوتبال ایران و آمریکا

خبرگزاری آسوشیتدپرس تصویری از یک تماشاچی مسابقه فوتبال ایران و آمریکا در جام جهانی قطر منتشر کرد که با ثبت شعار «زن، زندگی، آزادی» بر روی تیشرت خود در ورزشگاه حاضر شده بود. 

عکس از AP

این مسابقه در نهایت با نتیجه ۱ بر صفر به سود آمریکا به اتمام رسید و تیم ایران از راهیابی به مرحله یک هشتم نهایی جام جهانی قطر باز ماند.

رسانه‌های ایران: کتایون ریاحی آزاد شد

برخی رسانه‌های ایران از جمله خبرگزاری ایسنا و تسنیم از آزادی کتایون ریاحی، بازیگر سینمای ایران خبر دادند. خانم ریاحی از جمله نخستین زنان صاحب‌نامی بود که در روزهای آغازین اعتراض‌های جاری در ایران، از خواست معترضان حمایت و اقدام به برداشتن روسری خود کرد. 

بنا بر اعلام مقام‌های قضایی ایران خانم ریاحی، ۲۹ آبان به اتهام «نتشار مطالب تحریک‌آمیز در جهت حمایت از اغتشاشات خیابانی »، در ویلای شخصی خود در آبیک قزوین بازداشت شده بود.

عکس از صفحه اینستاگرام کتایون ریاحی

سازمان حقوق بشر ایران: ۱۶ نفر در سرکوب اعتراض‌های هفته گذشته کشته شدند

سازمان حقوق بشر ایران اعلام کرد: «تنها طی هفته گذشته، بیش از ۱۶ نفر در ایران به دست ماموران سرکوبگر کشته شدند که بیش از ۱۲ تن از ایشان در مناطق کردنشین بوده‌اند.» البته این سازمان در ادامه گزارش خود، تصریح کرد: «تعدادی از کشته‌شدگان هفته‌های پیشتر نیز پس از تایید به این آمار افزوده شده‌اند.»

این سازمان همچنین اعلام کرد: «در اعتراضات جاری تا کنون دست‌کم ۴۴۸ شهروند، از جمله ۶۰ کودک، کشته شده‌اند. این آمار، حداقلی است و تنها مواردی را شامل می‌شود که سازمان حقوق بشر ایران اسنادی مانند گواهی فوت یا شهادت کادر درمان را ثبت کرده یا دو منبع مستقل، خبر را تایید کرده باشند.

وزیر خارجه ایالات متحده: بازی ایران و آمریکا را تماشا می‌کنم

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، که در جریان سفر به رومانی با خبرنگاران گفتگو می‌کرد، اظهار داشت: «با اشتیاق منتظر برگزاری بازی بین ایالات متحده و ایران هستم. من این مسابقه را تماشا خواهم کرد و تیم خود یعنی ایالات متحده را تشویق خواهم کرد.»

آقای بلینکن هرگونه گره زدن مسابقه سه‌شنبه شب دو تیم ملی فوتبال ایران و آمریکا و تنش‌های سیاسی موجود را رد و ابراز امیدواری کرد که شاهد برگزاری بازی خوبی باشیم. 

آنتونی بلینکن، عکس از AP

حمایت سفارت روسیه از تیم ایران در بازی با آمریکا

صفحه رسمی سفارت روسیه در ایران با انتشار پیامی نوشت: «مسکو در بازی سرنوشت‌ساز فوتبال با آمریکا در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، از تیم ملی ایران حمایت می‌کند.»

پیرو تصمیم اتخاذ شده از سوی یوفا و فیفا در ۲۸ فوریه گذشته مبنی بر تعلیق تیم‌های روسیه از حضور در رقابت‌های بین‌المللی، بازی تیم ملی روسیه در رقابت پلی‌آف در مقابل لهستان لغو شد و این تیم از راهیابی احتمالی به جام جهانی قطر بازماند. البته تیم روسیه در صورت غلبه بر لهستان باید در دیداری دیگر به مصاف برنده بازی تیم‌های سوئد و جمهوری چک می‌رفت. این اقدام تنبیهی فدراسیون جهانی فوتبال و اتحادیهٔ فوتبال اروپا در پی تهاجم نظامی روسیه به خاک اوکراین اتخاذ شد؛ تهاجمی که در ادامه منجر به تقویت بیش از پیش روابط تهران و مسکو شد.

ادامه اعتراض شهروندان کُرد: «سرانجام ظلم و ظالمان جز هلاکت و نابودی نیست»

مطابق تصاویری که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، شهروندان معترض کرد همچنان با خواندن بیانیه‌های جمعی و طرح خواسته‌های خود به اعتراض‌شان ادامه می‌دهند.
گروهی از معلمان شهرستان مریوان و سروآباد در حمایت از مردم معترض با خواندن بیانیه‌ای اعلام کردند :«ما معلمان از مردم هستیم و در کنار آنها خواهیم ماند.» 
پیش از این نیز ماموستایان شهرها و شهرستان‌های مختلف کردستان با انتشار بیانیه‌های مختلف نسبت به «سرکوب معترضان» و نشنیدن صدای آنها هشدار داده بودند. 

در بیانیه بیانیه انجمن‌های صنفی کارگران و استادکاران ساختمانی استان کردستان هم آمده است: «کاسه صبر کارگران لبریز شده است و خواستاریم در اسرع وقت تمامی کارگران ساختمانی واجد شرایط بیمه شوند. جمعی از کارگران که به شرایط اقتصادی تبعیض‌آمیز  و کوچک شدن سفره خود معترض بودند، مورد اصابت گلوله قرار گرفتند.»

در بیانیه جمعی از امامان جمعه و ماموستایان سنندج،‌ دهگلان و روستاهای توابع آمده‌ است : «صدای ناله‌ها از گلوی ایرانیان و پدران و مادرانِ داغدار جوانان پرپر شده به دست ظلم و جور بلند است. ناله‌ها و صداهایی که در گوش زمان می‌پیچد و نزدیک است عرش خدا را به لرزه درآورد.»  

در بیانیه‌ جمعی از معلمان شهر بانه نیز «عدم تعقیب مجروحان و بازداشت‌شدگان، پرهیز از پرونده‌سازی کیفری برای افراد بازداشت شده» و «جلوگیری از اقدامات فعالیت افراد نقاب‌دار و خودسر که باعث و بانی ناامنی در جامعه شده‌اند» مورد تاکید قرار گرفته است. 
در بیانیه شمارە ۲ ماموستایان مهاباد نیز آمده است : «برخلاف انتظار مردم ایران پاسخ مسولان و دست‌اندرکاران به خواسته‌های شرعی و قانونی و مطالبات انسانی، با وجود ادعای رفات، حمت اسلامی، خشونت و سرکوب بی‌رحمانه بوده است.»

پرویز برومند با وساطت عابدزاده، باقری و فتح‌الله‌زاده آزاد شد

خبرگزاری قوه‌قضائیه ایران (میزان) با اعلام خبر آزادی پرویز برومند، نوشت: «احمدرضا عابدزاده، کریم باقری و علی فتح الله زاده با حضور در دفتر دادستان تهران در پیگیری پرونده پرویز برومند دروازه بان اسبق تیم استقلال درخواست مساعدت قانونی و بررسی مجدد این پرونده را مطرح کردند و دادستان تهران ضمن توضیح ابعاد پرونده و بررسی تاسیسات قانونی، قرار بازداشت برومند را تبدیل و دستور آزادی وی را با قرار وثیقه صادر کرد.»

پرویز برومند، دروازه‌بان سابق تیم ملی ایران و باشگاه استقلال تهران، نزدیک به یک هفته پیش و در حالی که در اعتراضات مردمی در مرحله شهرک غرب تهران حضور داشت، از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شده بود.۱۱/۲۹/۲۰۲۲ 04:11 PM

نخستین جلسه دادگاه مجید رهنورد به اتهام محاربه برگزار شد

به گزارش میزان، خبرگزاری رسمی قوه قضائیه ایران جلسه رسیدگی به اتهامات مجید رهنورد به ریاست قاضی هادی منصوری در دادگاه انقلاب شهر مشهد برگزار شد.

اتهام آقای رهنورد قتل به وسیله سلاح سرد دو بسیجی به نام‌ «دانیال رضا زاده» و «حسین زینال زاده » و مجروح کردن ۴ نفر دیگر در جریان اعتراضات شهر مشهد است.

به گزارش میزان، آقای رهنورد در آخرین دفاع خود اتهامات وارده را قبول کرده است.

این درحالی است که سازمان‌های حقوق بشری بارها نسبت به اعتراف‌گیری از متهمان تحت شرایط شکنجه توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ابراز نگرانی کرده‌اند. 

افشای فایل جانشین سازمان بسیج با مدیران رسانه‌های حکومتی ایران

گروه هکری بلک ریوارد شب گذشته یک فایل صوتی از جلسه قاسم قریشی، جانشین سازمان بسیج با مدیران رسانه‌های وابسته به حکومت ایران را منتشر کرد.

این فایل که از هک آرشیو خبرگزاری فارس توسط این گروه بدست آمده و حدودا دو ساعت و نیم طول دارد، سرفصل‌هایی از این قبیل را شامل می‌شود: 

-روایت امنیتی‌های نظام از اعتراضات سراسری، فراخوان‌ها، تجمعات دانشجویی،
-گزارش آماری درباره تعطیلی بازارها و میزان اعتصابات سراسری و صنفی در استان‌های مختلف
-آمار روزانه عمامه پرانی‌ها و میزان حمله به مراکز مذهبی و پرتاب کوکتل‌مولوتوف در روزهای ۲۲ و ۲۳ آبان
-گزارش کوتاه درباره واکنش‌های سلبریتی‌ها، ورزشکاران، سینماگران
-حواشی جلسه شورای امنیت با رسانه‌ها وابسته به اصلاح‌طلبان
-توضیحات درباره وخامت حال حسین رونقی در زندان، اعتصاب غذا، شکستگی پا، مشکل قلبی او
-برنامه سپاه درخصوص اعلام آمریکایی، صیهونیستی و سعودی خواندن اعتراضات برای پایان آن
-اشاره به فایل افشاء شده گفت‌وگوی رعنا رحیم‌پور و حواشی آن
-اشاره به مراسم چهلم شهدای زاهدان و پرداختن به جزئیات مرتبط با ماجرای سیستان و بلوچستان
-پرداخت به حساسیت‌های فوتبال، برنامه‌های نظام برای جام جهانی و مذاکره و همکاری با قطر برای مدیریت موضوع 
-توضیحات مرتبط با اعزام افراد وابسته به نظام و خبرنگاران امنیتی به قطر 

 در ابتدای این فایل مدیران رسانه‌ها گزارشی مبنی بر درگیری ۲۲ استان در روز ۲۴ آبان در اعتصابات بازار ارائه می‌کنند. بر اساس این گزارش بیشترین تعطیلی بازار در تهران بوده و در برخی شهرهای دیگر نیز بعضی از اصناف تا ۱۰۰ درصد تعطیل بوده‌اند. همچنین دانشجویان در ۶۲ دانشگاه و دانشکده ایران دست به تجمع اعتراضی زده‌بودند. 

دیگر مدیر رسانه‌ای در این جلسه از ۱۲ مورد حمله به پایگاه‌ها و حوزه‌های بسیج، دفتر امامان جمعه در بیرجند، کنگان و یاسوکند و علی‌اصغر عنابستانی، نماینده سبزوار در مجلس سخن می‌گوید.   

مدیران رسانه‌ای با ابراز نگرانی درباره احتمال رخ‌دادن اتفاق برای حسین رونقی پیش از جام جهانی و تکرار وضعیت مهسا امینی، از تعداد بالای «هوادار آذری» او و «مقایسه‌اش با ستارخان» سخن می‌گویند. همچنین از کاهش زیاد وزن آقای رونقی و احتمال فوت او به دلیل مشکل قلبی می‌گویند و معتقدند انتشار عکس او همراه مادرش در شبکه‌های اجتماعی به فروکش کردن موج خبری درباره وی کمک فراوانی کرده است. 

جام جهانی فوتبال نیز به عنوان فرصتی برای جایگزینی شادی به جای غم و خشم در جامعه مطرح می‌شود و حاضرین از احتمال همسویی بازیکنان تیم ملی ایران با اعتراض‌ها اظهار نگرانی‌ می‌کنند. 

در این جلسه همچنین بحث‌هایی درباره کشتار زاهدان مطرح می‌شود و آقای قریشی در باره مولوی عبدالحمید، امام جمعه زاهدان می‌گوید: «از اول انقلاب یک اشتباهی در سیستان و بلوچستان کردیم. فکر کردیم اینها مثل مناطق شیعه نشین هستند. به مولوی‌ها پر و بال دادیم و خان‌ها را زمین زدیم. این‌ها را اصلا آدم حساب نمی‌کردند. به آنها پر و بال دادیم تا به وهابی‌ها و سعودی‌ها وصل شوند. بعد از دوم خرداد هم آقای خاتمی متاسفانه خیانت بزرگی کرد و خیلی به این‌ها میدان داد.»

این فرمانده سپاه پاسداران همچنین درباره نگرانی‌های مطرح شده در رابطه با کشف حجاب «دومینووار» سلبریتی‌ها و بازیگران سینما معتقد است که باید به تهیه‌کننده‌ها فشار آورد و می‌گوید: «تهیه کننده‌ها خیلی پولشان را دوست دارند. اول باید وزارت ارشاد و ساترا تهدید کنند و بعد تهیه کننده‌ها یواشکی به هنرپیشه‌ها بگویند خفه شوید. مشکل اینجاست که دولت نمی‌خواهد از خودش هزینه کند. مالک فیلم تهیه کننده است. وقتی می بیند ارشاد چیزی نگفته، برای چه باید شکایت کند؟» 

قاسم قریشی، جانشین سازمان بسیج

نماینده سمیرم در مجلس: سه نفر در جریان ناآرامی‌های شهر سمیرم جان خود را از دست دادند

به گزارش ایسنا، اصغر سلیمی، نماینده سمیرم در مجلس ایران با تایید کشته شدن سه نفر در شهر سمیرم و در جریان اعتراضات روز ۲۵ آبان گفت: «متاسفانه سه نفر در ۲۵ آبان و در جریان ناآرامی‌های شهر سمیرم جان خود را از دست دادند که طبق اعلام دادستان استان اصفهان، این سه نفر از سوی نیروهای امنیتی کشته نشدند.»

این در حالی است که با وجود ویدیوهای بسیاری مبنی شلیک مستقیم نیروهای امنیتی به سمت معترضان و گزارش‌هایی مبنی بر استفاده نیروهای امنیتی از گلوله‌های جنگی علیه آن‌ها، مقام‌های ایرانی تاکنون در بسیاری موارد کشته‌ شدن معترضان به دست نیروهای امنیتی را انکار و مرگ آن‌ها را به عللی چون «خودکشی» و یا «کشته شدن به دست افراد ناشناس» نسبت داده‌اند.

اصغر سلیمی، نماینده سمیرم در مجلس ایران

برگرفته ای از سایت یورونیوز (اتحادیه اروپا) به زبان فارسی، ۳۰ نوامبر ۲۰۲۲