محمد باقر مرادی، روزنامه‌نگار ایرانی که در ترکیه مفقود شد، در زندان سپاه پاسداران است

منابع مطلع از وضعیت محمد باقر مرادی، روزنامه‌نگار ایرانی که ماه مه امسال در ترکیه مفقود شد، می‌گویند او اکنون در زندان سپاه پاسداران است.

صالح افه، وکیل ترکیه‌ای خانواده مرادی، به رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی گفت محمد باقر مرادی پس از طی پنج ماه بازداشت «غیرقانونی» در ترکیه اوایل ماه نوامبر به ایران تحویل داده شد.

خانواده آقای مرادی می‌گویند او روز ۳۰ ماه مه برای خرید نان از منزلش در شهر آنکارا خارج شد و از آن پس مفقود شده است. رسانه‌های ترکیه گزارش دادند که خودروی آقای مرادی روز بعد در نزدیکی محل سکونت او پیدا شد.

به گزارش رسانه‌های ترکیه، خانواده آقای مرادی که هنگام وقوع این حادثه برای دیدار فرزندشان از تهران به آنکارا آمده بودند در شکایت رسمی خود به دفتر دادستانی محل گفته بودند که احتمالا او را ربوده‌اند. به‌رغم شروع تحقیقات رسمی از سوی دادستانی هیچ سرنخی از آقای مرادی پیدا نشد.

رسانه‌های ترکیه در ماه ژوئن از قول محسن مرادی، پدر محمد باقر مرادی، گزارش دادند که فرزند او توسط «نهادهای امنیتی ایران ربوده شده است».

منابع مطلع به رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی گفتند که در پی ماه‌ها بی‌خبری بالاخره روز ۱۳ آبان محمد باقر مرادی در یک تماس تلفنی کوتاه با خانواده‌اش گفت که در بازداشت «نهادهای امنیتی» ايران است و چند روز قبل به ایران منتقل شده است. از آن تاریخ به بعد آقای مرادی دو بار دیگر با خانواده خود تلفنی صحبت کرده است.

این منابع افزودند آقای مرادی در زندان سازمان اطلاعات سپاه پاسداران است که در سال‌های اخیر ده‌ها تن از روزنامه‌نگاران، فعالان سیاسی و مدنی، کنشگران محیط زیست و شهروندان دو تابعیتی را بازداشت کرده است.

به گفته منابع مطلع، هفته گذشته پدر محمد باقر مرادی توسط همین نهاد در مورد فعالیت‌های پسرش در ترکیه بازجویی شده است. از قرار معلوم بازجویان به او گفته‌اند که به پسرش توصیه کند یک اعتراف تلویزیونی زنده انجام دهد.

نهادهای امنیتی و اطلاعاتی ایران در وادار کردن زندانیان سیاسی به اعتراف ساختگی به جرایمی که هرگز مرتکب نشده‌اند ید طولایی دارند.

بسیاری از زندانیان سیاسی سابق پس از آزادی به کارگیری این روش را افشا و محکوم کرده و گفته‌اند که این نوع اعتراف‌ها تحت فشار و شکنجه ضبط می‌شود.

محمد باقر مرادی در سال ۲۰۱۴ و پس از محکوم شدن به پنج سال زندان به اتهام «تبانی علیه نظام» از ایران به ترکیه گریخت.

صالح افه، وکیل ترکیه‌ای خانواده مرادی، به رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی گفت که محمد باقر مرادی در ترکیه پناهندگی سیاسی دریافت کرده است.

او افزود که استرداد آقای مرادی به ایران نقض فاحش قوانین ترکیه و قوانین بین‌المللی از جمله کنوانسیون سازمان ملل در مورد حقوق پناهندگان سیاسی مصوب سال ۱۹۵۱ است.

آقای افه افزود: محمد باقر مرادی در تماس با خانواده‌اش گفته است که او توسط ماموران امنیتی ترکیه ربوده شده و تا زمان استرداد به ایران حدود پنج ماه در یک محل نامعلوم در بازداشت بوده است. به گفته این وکیل، آقای مرادی در مدت بازداشت در ترکیه بازجویی و شکنجه شده است.

صالح افه در گفتگو با رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی افزود: «این احتمالا چهارمین و یا پنجمین مورد از استرداد پنهانی پناهندگان سیاسی ایرانی توسط حکومت ترکیه است. به اعتقاد من ترکیه را نمی‌توان یک کشور امن برای پناهندگان سیاسی ایرانی تلقی کرد».


ترکیه یکی از مقاصد اصلی فعالان سیاسی و مخالفان حکومت ایران است که از کشور می‌گریزند. ولی در عین حال به محل شکار این افراد توسط ماموران امنیتی ایران و یا افراد و باندهایی که با نهادهای امنیتی و اطلاعاتی ایران همکاری می‌کنند بدل شده است.

وقوع مکرر این حوادث در سال‌های اخیر نگرانی در مورد امنیت شهروندان ایرانی در خاک ترکیه را افزایش داده و مسلما مورد ربایش و استرداد پنهانی محمد باقر مرادی این نگرانی و هراس را تشدید خواهد کرد.

پیمان عارف، فعال سیاسی ایرانی ساکن لندن که قبلا در ترکیه پناهنده سیاسی بوده است، به رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی گفت که محمد باقر مرادی حدود یک سال قبل از ربایش گفته بود که از سوی ماموران امنیتی ترکیه احساس خطر می‌کند.

پیمان عارف افزود: «او حدود یکسال پیش در یک جلسه کلاب هاوس گفت فردی که برای نهادهای امنیتی ترکیه کار می‌کند در تلاش است تا ایرانی‌ها را جذب و عضوگیری کند. او سخنانش را با این جمله تمام کرد که از این پس مسئول مستقيم هر اتفاقی که برای من روی دهد نهادهای امنیتی ترکیه هستند».

وکیل پیمان عارف به رادیو فردا گفته است که موکلش در سال ۲۰۱۷ پس از مدتی بازداشت توسط نهادهای امنیتی ترکیه به لبنان دیپورت شد. آقای عارف مدعی است که به‌دلیل عدم همکاری با نهادهای امنیتی ترکیه از این کشور اخراج شده است.

قربانیان قتل‌های فراقضایی، از بالا چپ، فریدون فرخزاد، عبدالله قادری آذر،اقبال مرادی، شاپور بختیار،علی‌اکبر محمدی، عبدالرحمن قاسملو، شهریار شفیق، پیشوا عزیزپور، حمیدرضا چیتگر، غلامعلی نارکی (کشاورز)
حکومت ایران در سال‌های اخیر چندین فعال سیاسی ایرانی ساکن خارج از کشور از جمله روح‌الله زم را ربوده و یا ترور کرده است.

روح‌الله زم، مدیر کانال تلگرامی «آمد نیوز»، پس از محکوم شدن به «افساد فی‌الارض» که معمولا برای اتهاماتی نظیر جاسوسی و یا اقدام به براندازی نظام صادر می‌شود روز ۲۲ آذر ۱۳۹۹ به دار آویخته شد.

آقای زم قبل از ربوده شدن توسط ماموران نهادهای امنیتی ایران در سال ۱۳۹۸ که هنوز جزئیات آن مبهم و نامعلوم است در پاریس زندگی و کار می‌کرد. بر اساس برخی از گزارش‌های رسانه‌ای، ماموران ایرانی او را فریب داده و به عراق کشانده بودند.

حبیب اسیود، بنیانگذار و رهبر سابق «جنبش مبارزه عربی برای آزادی اهواز» نیز که حدود ۱۴ سال ساکن سوئد بود در سال ۱۳۹۹ در سفری به شهر استانبول مفقود شد.

حدود یک ماه بعد او در مصاحبه‌ای که از صداوسیمای جمهوری اسلامی پخش شد مسئولیت سازماندهی و طراحی یک حمله مسلحانه و همکاری با حکومت عربستان سعودی را پذیرفت. او پس از انجام این مصاحبه محاکمه شد.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۳۰ نوامبر ۲۰۲۲