جام جهانی و جمهوری اسلامی

بارت فان لیوون (Bart van Leeuwen) کارتونیست هلندی در کارتونی که در سایت cartoonmovement از او منتشر شده به ترس جمهوری اسلامی از حاشیه‌های ضد حکومتی جام جهانی اشاره کرده است.

یک روز پیش از دیدار ایران و آمریکا در چهارچوب مسابقه‌های مرحله مقدماتی جام جهانی قطر، خبرگزاری «سی‌ان‌ان» به نقل از منابع آگاه نوشت که مقام‌های امنیتی بازیکنان تیم ملی فوتبال ایران را تهدید کرده‌اند که اگر در جریان بازی روز سه‌شنبه مقابل آمریکا با اعتراضات مردم ایران اظهار همبستگی کنند، خانواده‌های آنها در معرض «حبس و شکنجه» قرار خواهند گرفت. این خبر با واکنش گسترده جهانی روبرو شد. هر چند کارلوس کیروش، سرمربی تیم ملی مردان جمهوری اسلامی ایران این خبر را تکذیب کرد.

تیم فوتبال ایران سه‌شنبه شب ۲۹ نوامبر / ۸ آذر با باخت یک بر صفر در برابر تیم فوتبال ایالات متحده آمریکا از دور رقابت‌های جام جهانی قطر کنار رفت. این تیم پیش از این شش بر دو به انگلیس باخته و دو بر هیچ از ولز برده بود. پس از رقم خوردن این نتیجه گروهی از ایرانیان در گوشه و کنار کشور به شادی پرداختند. در بندرانزلی، مهران سماک هنگام این جشن شادی مردمی به دست نیروهای امنیتی به قتل رسید.

برگرفته ای از سایت رادیو زمانه، ۴ دسامبر ۲۰۲۲